رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482545

جشنواره موسیقی فجر رسما افتتاح شد

ساعت 24-در دومین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر ارکستر سمفونیک صدا و سیما امشب آغازگر رسمی‌ مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود.

style="text-align:justify">ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی دقایقی قبل در شامگاه پنجشنبه (۲۴ بهمن) در تالار وحدت آغازگر رسمی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بود در حالی که این جشنواره در بخش پاپ با اجرای گروه برادران در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، از شب گذشته کار خود را آغاز کرده بود.

آغاز با نیایش

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود نیز به عنوان قطعات آغازین کنسرت خود اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری و رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود را اجرا کرد.

اگمونت برای تولد

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود قطعات زیر را اجرا کرد:
اوورتور اکمونت، سمفونی شماره ۴ در فا ماژور، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در ماژور، گراف مورژا نوازنده ویلن اهل روسیه و برنده کنکور چایکوفسکی سولیست ویلن این اجرا بود.
محمد الهیاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.
در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود.

در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها