رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482741

بحران برفی در هشترود/ از کمک‌رسانی ارتش تا ارسال نان با نفربر

ساعت24-بارش فراوان برف و کولاک شدید، راه ۲۳۸ روستای شهرستان هشترود را بسته به گونه‌ای که نان و آذوقه مورد نیاز مردم با نفربر و تراکتور به دست آنان می‌رسد.

با اعلام وضعیت بحرانی در شهرستان هشترود به دلیل بارش شدید برف و کولاک هوا، ارتش و نیروهای راهداری و هلال احمر استان آذربایجان شرقی وارد عمل شدند.

پس از بارش‌های فروان برف در این شهرستان و کولاک شدید هوا که منجر به بسته شدن راه‌های مواصلاتی اصلی و راه بیش از ۲۳۸ روستای این شهرستان شد علیرغم تلاش‌های شبانه روزی راهداران، جمعیت هلال احمر و سایر مجموعه‌های شهرستان، امکان بازگشایی راه‌ها و کمک به روستاییان گرفتار در برف میسر نشد، لذا با پیگیری‌های فرماندار هشترود از استان و شهرستان‌های همجوار، نیروهای ارتش پادگان امام رضا (ع) مراغه با تجهیزات و ماشین آلات سنگین شامل ۴ دستگاه توپ کش کرایس، نفربر به منظور انتقال بیماران، نان، آذوقه و… وارد شهرستان شدند.
امیرسرتیپ صادق نوری فرمانده پادگان امام رضا (ع) مراغه از محورهای شهرستان و به ویژه جاده هشترود - قره چمن بازدید کرد، همچنین اداره کل راهداری و جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی نیز ۵ دستگاه بلدوزر، ۳ دستگاه گریدر، ۵ دستگاه لودر، ۴ دستگاه کامیون تیغ دار به همراه نفربرهای هلال احمر به شهرستان هشترود انتقال داده شد و هم‌اکنون راه ۳۰ روستا بازگشایی شده و بازگشایی‌ها همچنان ادامه دارد.
نیروهای ویژه گروه ۱۱ ارتش، ۸۰ خودرو را نجات دادند که در برف و کولاک چاراویماق و هشترود گرفتار شده بودند.
امام جمعه هشترود در خطبه‌های نماز جمعه گفت: راه ارتباطی ۲۰۰ روستا مسدود شده و مردم با کمبود نان و دارو مواجه هستند، امکانات راهداری هشترود جوابگو نیست و مسئولان استانی باید تمام امکانات خود را برای برف روبی به سوی هشترود بسیج کنند.
نیمی از مسیرهای روستایی هشترود بازگشایی شده است
فرماندار هشترود، با تقدیر از مسئولان و تلاش شبانه روزی همه نهادها ابراز داشت: ما سعی می‌کنیم تا روز برگزاری انتخابات مشکلات را حل کرده و تا روز رأی گیری همه مسیرها را باز کنیم.
امین امینیان از بازگشایی ۵۰ درصد مسیرهای روستایی خبر داد و گفت: این روستاهایی که در کنار جاده‌های اصلی هستند، راهشان باز شده و مابقی نیز تا ظهر امروز اگر جو و هوا مساعد باشد و کولاک و برف اجازه دهد، بازگشایی خواهد شد.
نماینده عالی دولت در شهرستان هشترود از اضافه کردن چندین دستگاه لودر و بلدرز در مسیرها از روز شنبه خبر داد و تاکید کرد: با اضافه شدن این دستگاه‌ها در بازگشایی مسیرها تسریع می‌شود.
فرماندار هشترود در ادامه از بخشداران و دهیاران خواست برای تسریع در امر بازگشایی به کمک اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای کمک کرده و در راستای واگذاری خودروهای شاسی بلند برای سرکشی به این مسیرها و بازدید از روند بازگشایی با نیروهای اداره راه همکاری کنند.
امینیان بر ضرورت رسیدگی به مجتمع آبرسانی روستاها خبر داد و اظهار داشت: اداره آبفا باید اکیپ‌هایی برای سرکشی و جلوگیری از یخ زدگی به پمپاژ آب روستاها ارسال کند تا از قطع آب این مجتمع‌های آبرسانی جلوگیری شود.
معاون فرماندار هشترود نیز، گفت: باید کارگروهی در شهرستان تشکیل شود که هر مشکلی که در این موارد به وجود می‌آید در آن کارگروه بررسی شود.
اکبر انبارته افزود: با مشخص شدن مسئولیت هر نهاد و اداره در این کارگروه، تداخلی در انجام کارها به وجود نمی‌آید، به عنوان مثال اداره‌ای را موظف کنیم برای ارسال نان به روستاها و به این گونه تقسیم کار شود تا کارها به خوبی پیش رود.

بسیج امکانات راهداری در هشترود و چاراویمایق
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم، از بازگشایی راه ۱۵۰ روستای شهرستان‌های هشترود و چاراویماق خبر داد و گفت: با دستور استاندار آذربایجان شرقی، ۱۵ دستگاه به ماشین آلات موجود راهداری اضافه شده است.
محمدباقر هنربر افزود: ارگان‌های نظامی نیز امکانات خود را برای امداد رسانی به این منطقه آورده اند.
رئیس اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای هشترود تصریح کرد: با فروکش کردن کولاک و با افزودن چندین دستگاه لودر و بلدوزر و بسیج همه نیروهای ادارات مرتبط، به زودی راه‌های مسدود شده روستایی باز خواهد شد.
علی ابوالحسنی می‌افزاید: اگر وضعیت هوا مساعد باشد و کولاک و وزش باد اجازه دهد تا ظهر امروز شنبه بیشتر راه‌های روستایی باز می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: مسیر هشترود به مراغه نیز بازگشایی شده و مشکلی در تردد در آن مسیر وجود ندارد، دستگاه‌های اداره در مسیر هشترود - قره چمن در حال فعالیت هستند تا این مسیر نیز باز گشایی کامل شود.
بسته شدن مسیر ۸۰ روستای بخش مرکزی
بخشدار مرکزی هشترود نیز از فرمانده پادگان مراغه قدردانی کرد که در مورد بازگشایی و ارسال نان به روستاها، یاریگر روستاهای در محاصره برف و کولاک شدند و گفت: ۸۰ راه روستایی در بخش مرکزی بسته شده و باید در راستای بازگشایی این مسیرها تلاش کنیم.
رقیه زارعی از وجود بیماران خاص در برخی از روستاهای بخش مرکزی خبر داد و اذعان داشت: بخشداری تلاش می‌کند تا به کمک دهیاران، داروهای آن بیماران را تهیه و در اختیار آنان گذاشته قرار دهد تا مشکل حاد به وجود نیاید.
فرمانده نیروی انتظامی هشترود هم گفت: همه مسیرها باز است اتوبان تبریز به زنجان نیز باز شده، اما بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.
کلام الله ابراهیمی اضافه کرد: رسانه‌ها باید به روستاییان روحیه بدهند و امیدوارانه در انعکاس اخبار تلاش کنند.
ارسال نان با نفربر به روستاها
به گفته فرهمند رئیس اداره برق هشترود، با تلاش شبانه روزی همکاران اداره برق، جریان برق اکثر روستاهای قطع شده وصل و بقیه روستاها نیز به زودی حل می‌شود.
همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هشترود به خبرنگار مهر گفت: چندین مأموریت در این چند روز اعم از حمل زنان باردار به مراکز درمانی با موفقیت انجام گرفته است.
جواد بابایی یکی از مشکلات مسدود بودن راه‌های روستایی را نبود داروی بعضی از بیماران خاص عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه راه‌های روستایی مسدود است، در صورت اتمام دارو، بیشتر بیمارانی که داروی دائمی مصرف می‌کنند دچار مشکل می‌شوند.
رئیس اداره صمت هشترود نیز از ارسال هزار بسته نان توسط تراکتور و نیسان در روستاهای مسدود شده خبر داد و گفت: این ۱۰۰۰ بسته در روستاهای بخش نظر کهریزی پخش شده است.
بهروز عبدیلی از ارسالیک‌هزار و ۱۰۰ بسته نان به روستاهای بخش مرکزی خبر داد و ابراز داشت: این نان‌ها توسط نانوایی‌های شهر آماده شده بود که توسط نفربرهای ارتش به روستاها ارسال شد، ۵۰۰ بسته نان یز آماده شده که در صورت نیاز ارسال می‌شود. ح
فرمانده پادگان ارتش مراغه هم از اعزام ۵ دستگاه ماشین کریس سنگین برای کمک رسانی به مناطق برف گیر چاراویماق و هشترود خبر داد و تاکید کرد: این دستگاه‌ها قابلیت عبور در شرایط سخت برفی و یخبندان دارند، این تجهیزات برای امداد رسانی تا ۴ روز در این منطقه حضور خواهند داشت.
امیر سرتیپ نوری گفت: برای ساکنان روستاهایی هم که راهشان براثر کولاک مسدود شده با ۲ دستگاه خودروی ویژه ارتش کالاهای مورد نیاز از جمله آذوقه و غذای کنسرو ارسال شده است.
فرمانده پادگان امام رضا (ع) مراغه به فرمانداران چاراویماق و هشترود عنوان کرد: خودروهای امدادی و تجهیزات گروه ۱۱ ارتش مراغه آماده رساندن کمک‌های فرمانداری و هلال احمر به روستاهای هشترود است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها