رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482989

بعد از یک ماه واهمه، مردم ایران چقدر ویروس کرونا را میشناسند؟

ساعت 24-نگرانی‌ها بابت ویروس کرونا حدود یک ماه است که به طول انجامیده، با این همه هنوز مردم در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی جان می‌دهند؛ اما اگر میکروفن را بردارید و در خیابان بروید و از آدم‌های شهرهای بزرگ که اتفاقاً اهل پیگیری اخبارند بپرسید چقدر از این بیماری می‌دانند، خواهید فهمید که شرایط چندان مساعد نیست.

خبر
div>
عده‌ای معتقدند تصادفات جاده‌ای، بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان، دیابت و نارسایی‌های قلبی و آلودگی آب‌وهوا در بسیاری از کشورها همچون ایران تنها در عرض یک ماه تلفات بیشتری در مقایسه با ویروس کرونا به بار می‌آورد و نباید با بازتاب گسترده رسانه‌ای نسبت به این بیماری هراس عمومی ایجاد کرد

از سویی، دیگرانی معتقدند نوشتن و خواندن درباره کرونا نه به لحاظ هراس‌افکنی عمومی، بلکه برای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از بروز اتفاقات احتمالی مفید است. اما با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده در یک ماه گذشته، هنوز مردم درباره این بیماری که در تمام سطح جهان شایع شده است، اطلاع چندانی ندارند. از همین رو در این گزارش به مواردی می‌پردازیم که ضروری است مردم درباره این ویروس و حواشی آن بدانند

ویروس کرونا

محل انتقال کرونا در حال حاضر فقط بدن انسان به انسان است

تحقیقات درباره مبداء این ویروس که از یک حیوان بوده کماکان ادامه دارد، با این حال هیچ منبعی نتیجه نهایی را تایید نکرده است. در واقع ویروس‌ کرونا به طور کلی در حیواناتی مثل خفاش، شتر و گربه منتشر می‌شود، اما در هر حال حاضر محل انتشار و انتقال این بیماری از انسان به انسان است.

حالا که کمی بیشتر این بیماری را به لحاظ اسم و منشأ می‌شناسیم، بهتر است همین الان حواشی و اطلاعات غلط مربوط به آن را برای همیشه از ذهن‌مان پاک کنیم.

1. داشتن گربه در خانه باعث انتقال ویروس کرونا نمی‌شود.

2. ویروس کرونا سرماخوردگی و آنفلوانزا نیست، فقط به آنها شباهت دارد.

3. ویروس کرونا می‌تواند کشنده باشد و می‌تواند درمان شود.

4. توصیه‌های بهداشتی احتمال ابتلا به ویروس کرونا را از بین نمی‌برد.

5. هنوز هیچ واکسنی برای ویروس کرونا ساخته نشده است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا سرماخوردگی نیست

سوال بعدی این است که نشانه‌های این بیماری چیست؟ آیا اگر تب، سرفه یا آبریزش بینی داشتیم، باید احتمال دهیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌ایم؟ وزارت بهداشت با انتشار اعلامیه‌ای در زمینه اصول پیشگیری از این بیماری، خودداری از تماس را تنها راه مبتلا نشدن به این ویروس دانست و نوشت: «راه پیشگیری، خودداری از تماس با ویروس یعنی تماس نزدیک با افرادی است که علائم سرماخوردگی دارند یا دارای سابقه سفر به چین در 2 هفته گذشته هستند.»

با توجه به اینکه در حال حاضر از هر 10 بیمار مبتلا به کرونا 9 نفر دچار علائم خفیف در حد سرماخوردگی می‌شوند، عمدتاً تب و سرفه به عنوان علائم اصلی به اضافه علائم فرعی نظیر آب‌ریزش، سردرد، احساس خستگی یا کوفتگی به عنوان نشانه‌های این بیماری معرفی شده‌اند اما این نشانه‌ها به معنی ابتلا به کرونا نیست.

درمان‌های حمایتی و علامتی مثل استراحت در منزل، مصرف مایعات فراوان نظیر سوپ و آب مرکبات و مسکن‌های تب‌بر راه‌های روبرو شدن بتا این علائم است.

در موارد شدید بیماری که نیاز به بیمارستان حس می‌شود، یعنی علاوه بر تب و سرفه علائم دشواری تنفس نظیر تنگی نفس نیز به علائم اضافه می‌شود، درمان‌ها باید توسط کادر درمانی در بیمارستان انجام پذیرد.

علائمی که تاکنون در خصوص این بیماری گزارش شده شامل بیماری تنفسی خفیف تا شدید مشابه نشانه‌های سرماخوردگی است. علائم اصلی بیماری تنفسی خفیف تب و سرفه است و در فرم شدید بیماری علاوه بر تب و سرفه، دشواری تنفس (تنگی نفس) شبیه ذات‌الریه نیز دیده می‌شود.

افرادی که فکر می‌کنند با بیماران مبتلا به این ویروس تماس نزدیک داشته‌اند نیز باید فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنند.

ویروس کرونا واکسن

آخرین توصیه‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا

البته وزارت بهداشت توصیه می‌کند مردم همواره موازین پیشگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند که عبارت است از این موارد :

*شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به مدت 30 تا 40 ثانیه، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه

*اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از محلول‌های دستی با پایه الکلی ضدعفونی استفاده کنید. البته اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، همواره از آب و صابون استفاده کنید.

*از تماس دست‌های شسته‌نشده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.

*از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند بپرهیزید؛ حفظ فاصله حداقل یک تا 2 متر، پرهیز از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن

*در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی در منزل استراحت کنید.

*هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با هر وسیله ممکن بپوشانید؛ مثل دستمال کاغذی، آستین لباس یا ماسک جراحی معمولی. این عمل مانع پرتاب قطرات آلوده روی صورت سایر افراد یا سطوح و آلودگی آنها می‌شود و چرخه انتقال بیماری را قطع می‌کند. بعد از استفاده از ماسک یا دستمال آنها را در کیسه نایلونی بگذارید، درِ کیسه را گره بزنید و در سطل زباله بیندازید.

کرونا ویروس

کجا می‌توان تست آزمایشگاهی ویروس کرونا داد؟

فراموش نشود که در حال حاضر، تست آزمایشگاهی این ویروس در 2 مرکز تشخیصی مورد تایید وزارت بهداشت انجام می‌شود. زمانی که مرکز بهداشت شهرستان/استان یک بیمار مشکوک را تحت نظر می‌گیرد، فوراً مورد را به مرکز هدایت عملیات پاسخ به اپیدمی در وزارت بهداشت (Public Health EOC) مستقر در مرکز مدیریت بیمای‌های واگیر گزارش می‌کند تا مشخص شود آیا نمونه‌گیری از بیمار ضرورت دارد یا خیر. با راهنمایی آن مرکز ستادی، مرکز بهداشت شهرستان/استان نمونه‌گیری، قرار دادن نمونه در شرایط مناسب و انتقال صحیح نمونه به آزمایشگاه‌های تعیین‌شده را انجام می‌دهد. این کار در خارج از ساعات اداری یا تعطیلات نیز جریان دارد.

اعتمادآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها