رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483126

اصولگرایان با خود در رقابت هستند، اصلاح‌طلبان بدون فهرست برنامه داده‌اند

فهرست احمدینژادیها برای تهران

ساعت24-با بررسی صلاحیت‌ها و تضعیف اصلاح‌طلبان در رقابت انتخاباتی، پیش‌بینی می‌شد اصولگرایان فهرستی واحد برای تهران ارایه کنند، اما حالا اختلاف‌ نظر اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس یازدهم نزدیک به ۱۰ فهرست انتخاباتی روی دست آنها گذاشته است و اگر فهرست هر جریان را نماینده طرز فکر آن جریان بدانیم، باید گفت اختلاف اصولگرایان نه بر سر فهرست که بر سر اصول است.

خبر
r /> پایداری، شانا، جهادگران، مردم، مداحان، پایان ماجرا، متخصصین، خانه ایران و عدالت‌خواهان نام فهرست‌هایی است که جریان اصولگرا به فاصله سه روز تا انتخابات مجلس یازدهم منتشر کرده است و باز هم امکان انتشار دارد. اصولگرایان نزدیک به ۱۲‌سال است- یعنی از انتخابات مجلس هشتم- برای ارایه فهرستی واحد از کاندیداهای خود تلاش می‌کنند و این‌بار هم با وجود تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های چندماهه خود نتوانستند به فهرست مشترک دست یابند و وحدت در انتخابات همچنان رویا باقی مانده است. شاید مهم‌ترین اختلاف اصولگرایان برای فهرست‌های تهران، سرلیستی چهره‌هاست. به نظر می‌رسد که هر کسی سرلیست اصولگرایان در تهران باشد، می‌تواند ریاست مجلس آینده را هم بر عهده بگیرد و همین مسأله باعث اختلافات گسترده‌ای بین اصولگرایان شده است. رقابت اصلی چهره‌ها برای سرلیستی در تهران بین محمدباقر قالیباف، مرتضی آقا تهرانی و غلامرضا مصباحی مقدم در جریان است و به نظر می‌رسد در این بین وضع قالیباف از همه بهتر است. او در فهرست اصلی اصولگرایان که با نام شورای ائتلاف اصولگرایان منتشر شده سرلیست است و برخی از مهم‌ترین یارانش هم در این فهرست حضور دارند. از سوی دیگر، شورای ائتلاف اصولگرایان تنها ائتلافی است که فهرست استانی منتشر کرده و این برای ریاست مجلس بعدی بسیار مهم خواهد بود. فهرست دیگری که در تهران منتشر شده متعلق به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های اصولگراست. از ‌سال ٩٢ هربار که انتخابات برگزار شده، نام محمود احمدی‌نژاد و حامیانش بر سر زبان‌ها افتاده است. هرچند محمود احمدی‌نژاد در کانال رسمی خود اعلام کرده است که از هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی حمایت نمی‌کند، اما حالا فهرستی با نام او در تهران منتشر شده است؛ فهرستی موسوم به«مدیران دولت احمدی‌نژاد» که سرلیست آن هم وزیر جهاد کشاورزی سابق احمدی‌نژاد است. باید دید که اصولگرایان با تشتت بسیاری که در آستانه انتخابات دارند، می‌توانند پس از اتمام انتخابات به وحدت برسند یا اینکه رقابت درون‌اصولگرایی در مجلس هم ادامه خواهد یافت.

برنامه اصلاح‌طلبان برای مجلس
در حالی که نبرد لیست‌ها بین اصولگرایان به اوج خود رسیده است، اصلاح‌طلبان برنامه‌ای منتشر کرده‌اند و از همه گروه‌های سیاسی خواسته‌اند آن را دنبال کنند. این در حالی است که شورای عالی سیاست‌گذاری تصمیم گرفت در انتخابات فهرستی منتشر نکند و به نظر می‌رسد آنها با توجه به شکست خود برنامه داده‌اند. شورای عالی پا را از این هم فراتر گذاشته و در آخرین جلسه خود از کاندیداهای باقی‌مانده مورد حمایت شورای اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابیه خواسته به میثاق‌نامه و برنامه سنجش‌پذیر مصوب شورای عالی برای مجلس یازدهم متعهد بمانند.این در حالی است که بر اساس مصوبه جلسه قبل شورای عالی، که با وجود تصمیم به ارایه ندادن فهرست به احزاب عضو اجازه حمایت از نامزدهای مورد نظر خودشان را داده بود، از جمع ۳۰حزب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ۹حزب در قالب دو فهرست جداگانه به معرفی نامزدهای مورد نظر خود پرداختند و ۲۱حزب از هیچ نامزدی اعلام حمایت نکردند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در حد ٩ حزب هم به تفاهم نرسیده‌اند و دو فهرست مختلفی که از این ٩ حزب منتشر شده است اختلافات مهمی در بین چهره‌ها دارند. هرچند اصلاح‌طلبان شانس رقابت در استان‌ها را هم دارند و بنابر تصمیم شورای عالی قرار شده شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها درباره نامزد اصلی اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری کنند. شاید از رقابت‌های استانی، که کمتر از تهران سیاسی است، اصلاح‌طلبان بتوانند فراکسیون اقلیتی را در مجلس به دست آورند. هرچند آنها نشان داده‌اند که با حضور فراکسیونی صدنفره هم آنچنان توانمند نخواهند بود.

شهروند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها