رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483139

خسارات هنگفت تبلیغات کاغذی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس

شهر زیر پای کاندیداها لگد مال میشود

ساعت 24-با آغاز تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،ستادها و تشکل‌های سیاسی، با پرده نوشته‌ها، پلاکاردها و تصاویری که شعارهای تبلیغاتی آنها را به مردم عرضه می‌کند وارد میدان شده‌اند. با وجود هشدارهای قانونی درباره منع تبلیغات، برخی از ستادهای تبلیغاتی بدون توجه به سیما و منظره شهری، پوسترهای تبلیغاتی نامزد متبوع خود را در هر کجا که امکان داشته‌اند نصب کرده‌اند.

خبر
طرفداران برخی از این نامزدها هم با ایجاد کارناوال خیابانی در ساعت اولیه تبلیغات و بوق‌های ممتد نظم شهر را بر هم زده و در یک رقابت فشرده پوسترها و عکسهای نامزدهای خود را به ‌در و دیوار خیابانهای شهر می‌چسبانند. با این حال انتخابات مجلس یازدهم در پیش است و مسئله نگران کننده هر انتخاباتی تبلیغات از نوع کاغذی آن است که به هر نحو باید از خسارات آن کاسته شود.

>هزینه‌های کاندیداهای انتخابات
در ایام انتخابات مختلف اعم از انتخابات گذشته و حال، از مجلس شورای اسلامی گرفته تا شورای شهر و ریاست‌جمهوری؛ فضای شهرها و روستاها پر می‌شود از تراکت، بنر و اعلامیه‌های بی‌شمار تبلیغاتی. این نوع عملکرد شاید در ظاهر یک تبلیغات ساده به شمار بیاید اما خیلی‌ها در برگ‌برگ‌های پوسترهای تبلیغاتی نمایندگان، قامت انبوه درختانی را می‌بینند که به سودای نشستن عده‌ای بر کرسی‌های مدیریت و نمایندگی، تیشه بر ریشه‌های آنها زده شده است. یکی از نگرانی‌های همیشگی دوستداران محیط زیست در ایام انتخابات تبلیغات کاغذی کاندیداها است،کاغذهایی که اگر با آن تصویرها پر نمی‌شد، چه بسا می‌توانست ابزار آموزش و تحصیل ‌هزاران کودک از خانواده‌هایی شود که برای تامین آنها ناگزیرند از قوت و معیشت خود بکاهند.
با توجه به کاندیداهای مجلس یازدهم، در صورت ادامه روال گذشته انتظار می‌رود تا پایان موعد تبلیغات میلیون‌ها تن کاغذ صرف تبلیغات شوداین در حالی است که به گفته کارشناسان برای تولید هر تن کاغذ نیاز به قطع ۱۸ درخت تنومند و بالغ داریم، بنابراین حدود ۱۸۰۰ درخت باارزش باید قطع شده و تبدیل به زباله شوند و یا ارز قابل توجهی از کشور برای واردات خارج شود تا کاندیداها بتوانند تبلیغات خود را انجام دهند!
اما این تنها خسارت تبلیغات کاغذی کاندیداها نیست، بعد از انتخابات ابعاد دیگری از آن نمایان خواهد شد، ازجمله خسارتی که به نمای شهر، سیمای بناهای شهری و رنگ‌آمیزی مجدد دیوارها و… وارد می‌شود، به همه اینها قامت خمیده زحمت کشان شهرداری برای جمع آوری زباله‌های تولیدی در انتخابات را نیز باید اضافه کرد آن وقت متوجه خواهید شد که هزینه‌هایی که تبلیغات کاغذی نامزدهای انتخاباتی به شهر وارد می‌کنند در خیلی از موارد قابل جبران نیست.
>انتظارات زیست‌محیطی
از نامزدهای مجلس یازدهم
یک کارشناس محیط زیست می‌گوید:«نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از زمان تبلیغات انتخاباتی مسائل زیست‌محیطی را رعایت و کاغذ کمتری مصرف کنند و آلودگی صوتی ایجاد نکنند.»
به گزارش ایسنا، محمد حسین بازگیر افزود:«فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس یازدهم نباید همراه با تولید زباله و پسماند باشد و باعث آزار و اذیت مردم، طبیعت و محیط زیست شود. در تفکرات نمایندگان مجلس یازدهم لازم است جایی برای تنوع زیستی، گونه‌های جانوری و خزانه‌های ژنتیکی کشور، زحمات محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست همچنین خاک، آب، هوا، پسماند و واردات سم و کودهای کشاورزی غیر سازگار با محیط زیست وجود داشته باشند.»
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید توسعه را به معنای واقعی و همانگونه که در دنیا پذیرفته شده است، دنبال کنند، گفت: «نمایندگان باید توسعه‌ای را دنبال کنند که علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی و... یک بعد و رکن آن مسائل محیط زیست باشد؛ یعنی باید توسعه پایدار را دنبال کنند. نماینده‌ای که به صورت حوزه‌ای به مسائل توسعه‌ای کشور فکر کند و صرفا به‌دنبال کارهای زودبازده و شعاری باشد نمی‌تواند به توسعه کشور کمکی کند. انتظاری که ما به عنوان جامعه محیط‌زیستی همیشه از نمایندگان مجلس داریم این است که در کنار تمام کارهایی که دنبال می‌کنند این بعد از توسعه یعنی محیط زیست و زیرساخت‌های کشور را نیز در نظر گیرند چون اگر هوا، آب، خاک و تنوع زیستی که به عنوان یک ثروت بالقوه‌ در اختیار تمام بخش‌های کشور قرار دارد، آسیب ببینند، نمی‌توانیم انتظار داشته‌ باشیم که آرمان‌ها و شعارهای زیبایشان محقق شود.»
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید دغدغه مساله آب را داشته باشند، گفت: «دیده‌ام که نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در تبلیغ‌های خود درباره انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر و صنایع‌ آب‌بر شعار می‌دهند این در حالیست که راه‌اندازی این صنایع مغایر با برنامه‌های آمایش سرزمین است. بسیاری از قوانین زیست محیطی که از آن‌ها پیروی می‌کنیم قبلا توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است،اکنون لازم است که نمایندگان برحسن اجرای قوانین تصویب شده نظارت داشته باشند و کمک کنند تا این قوانین بیشتر و به روزتر شوند و ارتقا پیدا کنند. امید است که مردم پای صندوق‌های رای به نامزدهایی که طرفداران واقعی توسعه پایدار هستند، مردم و کشور را دوست دارند و ضرورت‌های توسعه را می‌شناسند، رای دهند.»
سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که در شرایط کنونی که دیوارهای شهر پر شده است از پوسترها و بنرهای نمایندگان مختلف، چطور از کاندیدایی که بدون توجه به ایجاد آلودگی‌های بصری و مشکلاتی که برای شهر و مردم به وجود می‌آورد، همچنان به شیوه تبلیغاتی منسوخ خود می‌پردازد می‌توان انتظار داشت که در راه توسعه پایدار و دیگر مشکلات محیط زیستی قدم بردارد؟!

آفتاب یزد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها