رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483276

روایتی از تلاش دقیقه نودی اصولگرایان برای وحدت با پایداری‌ها؛

ماجرای یک نیمروز رویایی

ساعت 24-طعم ائتلاف زیر زبان اصولگرایان به یک 24 ساعت هم نرسید. اول صبح دیروز از سوی برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا خبر رسید که بالاخره شورای ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری، طی جلسه‌ای که دوشنبه شب با یکدیگر داشتند، بر سر یک لیست واحد توافق کردند، اما خبر این وحدت رویایی هنوز به اندازه یک نیمروز هم نگذشته بود که تکذیب شد.

خبر
خبر این ائتلاف در حالی بود که هیچ نشانه‌ای از نرمش میان طرفین وجود نداشت. روز دوشنبه، خبرگزاری فارس از قول یک عضو جبهه پایداری بدون اینکه نامی از او ببرد، نوشت: «شامگاه روز یکشنبه آیت‌الله مصباح یزدی خطاب به اعضای شورای جبهه پایداری فرمود: وقتی سیاسیون ما هنوز به رشد لازم برای تعامل صحیح نرسیده‌اند، شما راه منطقی و شرعی خود را ادامه دهید و از انگ‌های سیاسی نترسید.»

در سایت و کانال آیت‌الله مصباح نیز متنی منتشر شده بود با این شرح: «باسمه تعالی؛ روشی که جبهه پایداری برای انتخاب نامزدها به کار گرفته، روشی منطقی و مشروع است.»

بدین ترتیب روشن بود که مذاکرات چندین و چند ماهه با پدر معنوی جبهه پایداری‌ها به جایی نرسیده و اتفاقا این پدر معنوی تمام و کمال حامی فرزندان پایداری خویش است و آب پاکی را نیز روی دست دیگر اصولگرایان ریخته است.

آنچه در جریان ارائه لیست میان حداد عادل و آقاتهرانی گذشت نیز مویدی بر انسداد راه‌های منجر به ائتلاف بود؛ چراکه طی آن پایداری‌ها خواستار کنار گذاشتن قالیباف از لیست شده بودند و حدادعادل نیز در نامه‌ای تند جبهه پایداری را متهم به سهم‌خواهی کرد. در نهایت نیز دو طرف از خیر لیست مشترک گذشتند و هر یک لیست مستقل دادند.

تکذیب پادرمیانی رئیسی

با انتشار خبر ائتلاف آنها در صبح دیروز، اصلی‌ترین سوال برای بسیاری این بود که در فضای بی‌اعتمادی حاکم میان طرفین، چگونه این ائتلاف میسر شد؟

برخی آن را مربوط به دخالت و پادرمیانی ابراهیم رئیسی، از پایه‌گذاران اولیه شورای ائتلاف دانستند. این دسته با اشاره به مقبولیت و اعتبار رئیسی نزد جبهه پایداری، یادآوری کردند که پایداری‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نیز رئیسی را کاندیدای اصلی خود معرفی کرده بودند.

اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود این موضوع را به شدت تکذیب کرد و گفت: «گروه‌های مختلف و همه جریانات سیاسی به آقای رئیسی مراجعه و تقاضاهایی داشته‌اند. آیت‌الله رئیسی در برابر همه تقاضاها و مراجعات اعلام کردند در امر انتخابات در باب تایید صلاحیت‌ها و لیست گروه‌ها و احزاب به لحاظ رعایت شأن و جایگاه قوه قضاییه معذورم و هیچ مداخله‌ای ندارم.»

اسماعیلی تاکید کرد: «رئیس قوه قضاییه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست و جریان در امر انتخابات حمایت نمی‌کند. هیچ لیستی ندارند، هیچ کاندیدایی ندارند.»

ناامیدی در بعدازظهر

از سوی دیگر اطرافیان محمدباقر قالیباف تاکید می‌کردند که این وحدت حاصل تلاش‌های محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران است. آنچه این گمان را تقویت می‌کرد، غیبت قالیباف در همایش اقشار ائتلاف نیروهای انقلاب بود.

قرار بود او در این همایش که در مرکز همایش‌های تهران برگزار شد، سخنرانی و آخرین مواضع انتخاباتی خود را اعلام کند. ایسنا نوشت: «قالیباف در این نشست حاضر نشد و به جای او سیدرضا تقوی دیگر کاندیدای انتخابات مجلس از تهران سخنرانی کرد.»

بعدازظهر شده بود که مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، درباره غیبت قالیباف در این مراسم گفت: قالیباف برای ادامه بحث و بررسی‌ها برای رسیدن به وحدت حداکثری در جریان اصولگرایی همچنان با اعضای جبهه پایداری در حال گفت‌وگو است.

چمران اما در ادامه افزود که «متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها به نتیجه مثبتی نرسیدیم و چندان امیدی هم نیست.»

قالیباف سرلیست شورای ائتلاف نیست

حتی شورای ائتلاف سعی می‌کند وزن چندانی به قالیباف ندهد تا شاید پایداری‌ها نیز از خود انعطاف به خرج دهند. برای مثال به‌رغم اینکه گمان می‌رفت محمدباقر قالیباف، سرلیست اصولگرایان و در لیست منتشر شده نیز نام او در صدر فهرست است، اما اظهارات برخی چهره‌های شورای ائتلاف این گمان را رد می‌کند.

بعدازظهر شده بود که مهدی چمران، درباره غیبت قالیباف در همایش نیروهای ائتلاف گفت: قالیباف برای رسیدن به وحدت حداکثری در جریان اصولگرایی همچنان با اعضای جبهه پایداری در حال گفت‌وگو است، اما متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها به نتیجه مثبتی نرسیدیم و امیدی هم نیست

مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که اتفاقا نامش، دومین نام در لیست شورای ائتلاف اصولگرایان است، در گفتگویی با ایلنا درباره سرلیستی قالیباف گفت: شورای ائتلاف اصلا تصمیمی درباره این که چه کسی سرفهرست باشد، نگرفته است.

او سپس در واکنش به اینکه اما لیست‌هایی با سر فهرستی آقای قالیباف وجود دارد، توضیح داد: «خودشان این لیست‌ها را داده‌اند؛ کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سر لیست ندارد. در فهرست ما شخصیت‌هایی وجود دارد مثل آقای تقوی که به اعتبار آنها ممکن است مردم به لیست رأی بدهند یا خیلی‌ها آقای قالیباف را می‌شناسند و به اعتبار ایشان بخواهند رأی بدهند، اما کسی به عنوان سر فهرست مشخص نشده است که معرفی شود؛ ممکن است کسی علاقه داشته و لیستی را به این شکل منتشر کرده باشد.»

به تفاهم نرسیدید، چون سهمتان کم بود؟

با وجود این انعطاف‌ها و تلاش‌ها اما آخرین خبرها از نتیجه مذاکرات این بود که ائتلافی که ابتدای صبح خبرش پیچید، پیش از آنکه شکل بگیرد، شکست و دست شورای ائتلاف و پایداری‌ها همچنان از وحدت کوتاه است.

وحید یامین‌پور، کاندیدایی که نامش در لیست شورای ائتلاف است، با انتشار یک فایل صوتی گفت که «دیروز بنده توئیتی زدم و گفتم اگر حتی بنده در فهرست وحدت قرار نگیرم انصراف خواهم داد. الان وحدت شکست خورده و بنابراین انصراف بنده هم منتفی است و تا آخر باقی خواهم ماند و تا آخر ستاد بنده فعال خواهد بود.»

پایداری، شانا، جهادگران، مردم، مداحان، پایان ماجرا، متخصصین، خانه ایران، آنا (مادر) و عدالتخواهان، نام فهرست‌هایی است که تاکنون از سوی جریان اصولگرا منتشر شده و هیچ بعید نیست که باز هم بیشتر شود

امیر سیاح، کاندیدای اصولگرای دیگر نیز با تایید شکست اصولگرایان در ارائه لیست واحد به کنایه نوشت: «به تفاهم نرسیدید چون سهم‌تان کم بود؟ مگر فکر کردید مجلس سفره است.»

بدین ترتیب تلاش‌های دقیقه آخری هم به نتیجه نرسید و شورای ائتلاف و جبهه پایداری همچنان با دو لیست جداگانه به رقابت با هم در انتخابات مجلس خواهند پرداخت. البته نکته قابل‌تامل دیگر آن است که حضور اصولگرایان در انتخابات دوم اسفند، محدود به همین دو لیست نخواهد بود. تا اینجای کار پایداری، شانا، جهادگران، مردم، مداحان، پایان ماجرا، متخصصین، خانه ایران، آنا (مادر) و عدالتخواهان، نام فهرست‌هایی است که از سوی جریان اصولگرا منتشر شده و هیچ بعید نیست که در این دو روز مانده به انتخابات به تعداد آنها باز هم افزوده شود.

توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها