رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483359

آیا این میانجی ها موفق تر از ژاپن و فرانسه اند؟

اتریش و هلند آشتی دهندگان تازه ایران و آمریکا

ساعت 24 -جوزف بورل هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا 15 بهن ماه امسال در یک نشست خبری تاکید کرد اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام هستند. او گفت که یکی از اهداف سفرش به ایران افزایش ثبات در منطقه بوده است. حالا و با احتمال زیاد وزیران خارجه دوکشور میانه جدول اتحادیه اروپا به تهران می آیند تا شاید راهی برای نجات برجام و شروع گفت وگو میان تهران وواشنگتن پیدا کنند.

برجام

کارشناسان باوردارند گرهی که ژاپن و فرانسه نتوانستند بازکنند شاید به دلیل تغییرات معنادار درتهران و واشنگتن به ست این کشورهای خاص بازشود. وزیران خارجه هلند و اتریش گفته اند در راستای تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای به ایران سفر می‌کنند. افزون بر آن، بر سر میانجیگری بین ایران و آمریکا و فعالیت‌های موشکی نیز مذاکراتی صورت خواهد گرفت

. آلکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش روز یکشنبه، ۴ اسفند، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد.سفر شالنبرگ به ایران در چارچوب تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد و هدف از آن میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام شده است.وزیر امور خارجه اتریش گفته است: «اگر ایران و آمریکا حاضر نباشند به پای میز مذاکره بیایند، آنگاه ما میز مذاکره را به نزد آن‌ها خواهیم بردمذاکرات شالنبرگ در تهران ادامه تلاش‌هایی به شمار می‌رود که اروپا به قصد کاهش تنش بین ایران و آمریکا انجام می‌دهد. گفته می‌شود، جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به توصیه اتریش و با هدف میانجیگری بین ایران و آمریکا در اوایل ماه فوریه به تهران سفر کرده بود.حسن روحانی در دیدار خود با بورل از عملکرد کشورهای اروپایی در ارتباط با توافق هسته‌ای انتقاد کرده بود. روحانی گفته بود که ایران به تعهدات پیش بینی شده در برجام عمل کرده است، در حالیکه طرف مقابل به این تعهدات پایبند نبوده است.

نشریه اتریشی "دی پرسه" در گزارش خود در باره سفر شالنبرگ به ایران نوشته است که او در اوایل ماه فوریه و در جریان سفر خود به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره تصمیم خود مبنی بر سفر به ایران و تلاش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت‌وگو کرده است.افزون بر آن گفته شده است که وزیر امور خارجه در همین رابطه با وزیران امور خارجه کشورهای دیگر و از جمله با کشورهای خاورمیانه نیز درباره سفر خود مشورت کرده است.شالنبرگ قرار است در دیدار خود با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در برلین در روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن، نیز در ارتباط با سفرش به ایران دیدار و گفت‌وگو کند.دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی باقری کنی، دبیر "شورای حقوق بشر" قوه قضائیه نیز از دیگر بخش‌های سفر شالنبرگ به ایران عنوان شده است.

سفر وزیر امور خارجه هلند به تهران

همزمان منابع هلندی نیز روز چهارشنبه ۱۹ فوریه خبر از سفر استیف بلوک، وزیر امور خارجه هلند به ایران داده‌اند. بلوک قرار است روزهای جمعه و شنبه (۲۱ و ۲۲ فوریه-دوم و سوم اسفند) در ایران با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. دیدار با حسن‌روحانی و محمدجواد ظریف در دستور کار سفر بلوک به ایران قرار دارد.خبر سفر استیف بلوک به تهران از سوی خبرگزاری ایسنا نیز بازتاب یافته است. آنچه در گزارش ایسنا به آن اشاره نشده است، یکی موضوع سفر بلوک به امارات متحده عربی و عربستان سعودی است و دیگری موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر امور خارجه هلند با مقامات ایران.منابع هلندی خبر از سفر وزیر امور خارجه این کشور به ابوظبی، ریاض و تهران داده‌اند. گفته می‌شود که در جریان این سفر از جمله قرار است درباره برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های موشکی این کشور و همچنین تضمین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز با مقامات ایران گفت‌وگوهایی صورت گیرد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها