رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483435

نتایج یک نظرسنجی درباره انتخابات مجلس یازدهم /نقش صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی در کسب اطلاع از اخبار کاندیداها/مشارکت در چه سطحی خواهد بود؟

ساعت24-نتایج یک نظرسنجی از افکارعمومی درباره انتخابات مجلس حکایت از مشارکت بالای ۵۰ درصدی مردم در انتخابات دارد.

ستاد انتخابات
به نقل از روابط عمومی مرکز افکارسنجی ایرانیان، جامعه ایران به دلیل توسعه‌نیافتگی ساختارها و سازمان‌های سیاسی که قادر باشند کنش جمعی ساختاریافته را سازماندهی کنند، به وضعیت سیال گونه‌ای دچار است که برای درک روندهای آن باید شناخت عمیقی از ذهنیت‌ها و افکار مردم داشت.

انجام پیمایش‌های ملی برای شناخت افکار عمومی و سنجش دیدگاهها، احساسات و ارزیابی‌های مردم در زمینه‌های مختلف، هم سابقه‌ای طولانی در کشورهای توسعه‌یافته دارد و هم در خلال یک دهه گذشته در ایران رواج پیدا کرده است. جامعه ایران به دلیل توسعه‌نیافتگی ساختارها و سازمان‌های سیاسی که قادر باشند کنش جمعی ساختاریافته را سازماندهی کنند، به وضعیت سیال گونه‌ای دچار است که برای درک روندهای آن باید شناخت عمیقی از ذهنیت‌ها و افکار مردم داشت.

این‌چنین شناختی قادر است آسیب‌ها را تا حدودی آشکار سازد، تمایلات مردم را بنمایاند، پتانسیل‌های رفتار سیاسی را معلوم کند و توضیحی برای رفتارهای آن‌ها فراهم سازد.با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بحث و بررسی درباره انتخابات، میزان تمایل شهروندان به مشارکت در انتخابات، نتیجه انتخابات و دیگر مسائل و موضوعات مربوطه، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

با توجه به نهادینه نبودن فعالیت حزبی در کشورما و فعالیت‌ فصلی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی، پیش‌بینی نتیجه انتخابات براساس جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا سنجش افکار عمومی جهت آگاهی از جایگاه و موقعیت نامزد ها ضرورت پیدا می‌کند. برخی از اهداف مورد نظر در این نوع پیمایش ها آگاهی از مواردی است که ذیلاً بیان می شود:

۱- میزان پیگیری اخبار مجلس توسط مردم
۲- منابع کسب اخبار
۳- دیدگاه افراد در مورد میزان مشارکت مردم درانتخابات مجلس
۴- پیش بینی افراد در مورد میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل
۵- تصمیم افراد جهت شرکت در انتخابات مجلس

به منظور آگاهی از نظرات مردم در خصوص میزان پیگیری اخبار مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منابع خبری شهروندان و همچنین میزان مشارکت آنان، پیمایشی در سطح کشوری و حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، شهرری، اسلامشهر و پردیس در هفته جاری به روش تلفنی اجرا شد که اهم نتایج به قرار ذیل است:

۱- میزان پیگیری اخبار مربوط به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح کشور۱۵ % زیاد، ۵/۳۲%تا حدودی ، ۵/۱۱ % کم ، ۱۵% خیلی کم بوده و ۲۶% اصلا پیگیری نمی کنند.

۲- در حوزه انتخابیه تهران میزان پیگیری اخبار مجلس از جانب پاسخگویان ۳/۱۱% زیاد، ۱/۲۸% تا حدودی، ۴/۸% کم،۷/۱۶% خیلی کم و ۵/۳۵ % اصلا پیگیری نکرده اند.

۳- منابع پیگیری اخبار پاسخگوی در سطح ملی،از صداوسیما ۳/۷۱ % ، از شبکه های اجتماعی۱۷% ، از سایت های خبری اینترنتی۶/۴%،از دوستان و آشنایان ۷/۳% ، از ماهواره ها۲/۲ % و از روزنامه ها۲/۱ % بوده است.

۴- در تهران منابع پیگیری اخبار پاسخگویان از صدا وسیما ۸/۴۵ % ، از شبکه های اجتماعی ۲/۱۴ % ، از سایت های اینترنتی ۲ % ،از دوستان و آشنایان ۵/۱ %، از ماهواره ها ۱ %اعلام شده و ۵/۳۵ % نیز پاسخی نداده اند.

۵- مشارکت مردم در سطح ملی ، از جانب پاسخگویان ۵۸% قطعا ، ۸ % به احتمال زیاد ، ۱۸ % هنوز تصمیم نگرفته اند و%۱۶ گفته اند به احتمال زیاد/ اصلا شرکت نمی کنند.

۶- مشارکت در تهران از جانب پاسخگویان ۴۰ % قطعا ، ۱۰% به احتمال زیاد ، ۷/۱۸% هنوز تصمیم نگرفته اند و۳/۳۱% گفته اند به احتمال زیاد/ اصلا شرکت نمی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها