رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 483591

دریک دوره سی ساله

امارات کوچک سه برابر ایران سرمایه خارجی جذب کرد

ساعت 24 - ایران یک کشور مثل سایر کشورهای جهان است و براساس مقایسه درشاخص های اقتصادی حتی بدتر از کشورهای پرشماری درجهان شده است. به طور مثال به نظر می رسد کشورهای کمتر از انگشتان یک دست دردنیای امروزهستند که یک دهه رشد صفر درتولید ناخالص داخلی را تجربه کرده باشند اماین امتیاز منفی شوربختانه نصیب ایران شده است .

زندگی در دبی
dir="RTL">میانگین رشد اقتصادایران از 1390 تا 1399 تاسف اور است و این موجب تضعیف بنیه و آینده سرزمین ایران خواهد شد. چرا جنین است ؟ چون دراین دهه سرمایه گذاری درایران روندی کاهنده را تجربه کرده است. درحالی که تضعیف رشد اقتصادی به ویژه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی راه سرمایه گذاری از درون بسته شده است ورود سرمایه خارجی نیز مسدود است. وضعیت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بازه سی ساله گذشته و به طور میانگین درمیان کشورهای منتخب نشان می دهد هرچند به طور میانگین وضعیت ایران مثبت است، اما از همه کشورهای مدعی این حوزه با جاماندگی قابل ملاحظه ای مواجه است. پنج کشورروسیه، ترکیه، امارات، عربستان و قزاقستان با فاصله قابل ملاحظه سهم عمده ای از سرمایه گذاری خارجی در منطقه پیرامون ایران بزرگ را به خود اختصاص داده اند. آمارها نشان می دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده (به طور متوسط و در سی سال اخیر) در کشورهای همسایه نشان می دهد روسیه تقریباً یازده برابر ایران، ترکیه چهار برابر، عربستان سه برابر، امارات کمتر از سه برابر و قزاقستان نیز تقریباً سه برابرایران سرمایه گذاری مستقیم جذب کرده اند . این در حالی است که بر اساس طبقه بندی سازمان آنکتاد، در سالهای 2004و ،2005ایران از نظر پتانسیل جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در رتبه 57و 58دنیا قرار گرفته بود، اما از لحاظ عملکرد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی تنها توانست در رتبه 130و 133قرار گیرد .از سوی دیگر، وقتی سطح سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده در کشورهای توسعه یافته 35برابر کشورهای در حال توسعه باشد، نشانگر آن است که نبرد بی وقفۀ کشورها و صنایع در کسب سرمایه خارجی استمرار دارد که خود نشانگر تلاش برای قرار گرفتن در مسیر بهبود وضعیت کشور و نیز ایجاد و افزایش مطلوبیت های چندجانبۀ اقتصادی و سیاسی از این طریق است. بی تردید پیشروی سریع در راه توسعه، کشورها را متوجه رفع کمبود منابع مالی داخلی کرده و درنتیجه برای بقا در این رقابت به سمت جذب انواع سرمایه های خارجی به حرکت درآمده اند.

وضعیت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه ای که یران در آن به سر میبرد، یعنی اورمیانه، در مقایسه با مقیاس های تریلیون دلاری، تقریباً هیچ است و به حساب نمی آید.آمارها نشان می دهد یک دهه بعد از شروع بازسازی مدیران دولتی ایران توجهاتی هرچند اندک به جذب سرمایه گذاری خارجی داشتند. درآن ساله رژیم پادشاهی سعودی وضعیتی منفی را تجربه می کرد .کرده بود. این در حالی بود که جمهوری ترکیه تجربه موفق دهه پیشین خود را تداوم می داد. همچنین در این زمان دو کشور روسیه و قزاقستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به طور جدی سربرآوردند.. با تمامی این اوصاف و بررسی سهم کشورهای همسایه از کیک سرمایه گذاری نشان می دهد عمده میوه این سرمایه گذاری نصیب کشورهای توسعه یافته و در رتبه بعدی به کشورهای در حال توسعه شده است. در حالی که کشورهای توسعه نیافته ای مانند عراق، لبنان، بوسنی، افغانستان و که درگیر جنگ و ناامنی بوده اند از بالاترین پتانسیلها برای سرمایهگذاری مستقیم خارجی برخورداربوده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها