رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483909

تبعات تغییر در نیمکت‌ تیم‌های بزرگ پایتخت

بوقچیها وارد میشوند

ساعت 24-کنترل سکوها در فوتبال ایران به روشی یگانه و توسط افرادی انجام می‌شود که چندان خوشنام نیستند. بوقچی‌هایی که از زمان پرتماشاگر شدن فوتبال در ایران رفته رفته جایگاهی برای خود دست و پا کردند. اوایل دهه 40 خورشیدی را آغاز قدرت‌گیری این قشر عنوان می‌کنند.افرادی که ابتدا به صورت داوطلبانه و به عشق تیم‌شان سکوها را تهییج می‌کردند تا تیم مورد علاقه‌شان را تشویق کنند و نقش مهمی در هماهنگی هواداران داشتند.

خبر
از دوران ممد و سهراب بوقی‌ها و حسن تارزان‌ها که خلاف اسم‌شان افرادی عاشق و شیفته فوتبال و تیم‌های‌شان بودند تا دوران لیدرهای بزن درروی کنونی، فوتبال ایران تغییراتی اساسی و بنیادین کرده است. مدیرهای باشگاه‌ها در دو دهه اخیر بیش از همیشه نیاز به حمایت دستکاری شده سکوها دارند، چرا که نه کسی آنها را می‌شناسد و نه اگر می‌شناسد حتی حاضر است برای‌شان تره خرد کند. با حضور لیدرهای مواجب‌بگیر در فوتبال ایران عصر تازه‌ای کلید خورد و طبقه‌ای در این فوتبال گلخانه‌ای شکل گرفت که تا امروز به طرق مختلف موفق شده‌اند به حیات خود ادامه دهند. کمتر کسی فراموش کرده در دوره‌های ابتدایی لیگ برتر فوتبال ایران مدیرعامل وقت پرسپولیس دست به چه اقداماتی برای خراب کردن علی پروین روی سکوها زد و چه هرج و مرج‌ها و زد و خوردهایی روی سکوهای سیمانی آزادی شکل گرفت. فرهنگ هواداری استقلال و پرسپولیس، به عنوان پرطرفدارترین تیم‌های ایرانی اثرگذاری غیرقابل کنترل و انکاری روی سایر تیم‌ها دارد و تیم‌هایی که طرفدار محلی دارند هم با همین فرمول سکوهای‌شان اداره می‌شود. طی این سالیان در برنامه 90 و رسانه‌های ورزشی بارها به مساله بزهکاری افرادی که با عنوان «لیدر» روی سکوها حضور دارند اشاره شده، اما مدیران باشگاه و مقامات ورزش کشور وقعی به این انتقادات نمی‌نهند و شاهد حضور همیشگی آنها روی سکوهای استادیوم‌ها، به‌خصوص استادیوم آزادی هستیم. سهراب و ممد بوقی‌ها و حسن تارزان‌ها در تنهایی و بی‌پولی مردند، اما لیدرهای امروزی جیب‌شان آنقدر پر می‌شود که می‌توانند برای خودشان مواجب‌بگیر استخدام کنند و حلقه‌ای از افراد بزن بهادر روی سکوها آنها را اسکورت می‌کنند. در واقع شاهد نوچه‌هایی هستیم که خودشان نوچه‌پروری می‌کنند و از عوامل اصلی آلوده شدن فضای ورزشگاه‌ها هستند.پرسپولیس در سال‌های اخیر با حضور برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون موفق شده بود این افراد را از راس هرم کنترل سکوها پایین بکشد. برانکو به دلیل نتایج درخشان و محبوبیتی که داشت نیازی به چنین افرادی حس نمی‌کرد و گابریل کالدرون آرژانتینی هم اجازه خودنمایی به این افراد نداد تا باشگاه برای دوره‌ای طولانی پاک بماند. استقلال هم در دوران وینفرد شفر و استراماچونی به خوبی موفق شده بود خود را از گزند این افراد حفظ کند. فراموش نکنید استقلال در شرایطی موفق شد این کار را بکند که علیرضا منصوریان برای یکی از لیدرهای بدنام این تیم جشن تولد می‌گرفت و در دوران حضور او روی نیمکت استقلال، لیدرها قدرتی ماورای تصور داشتند و اجازه نمی‌دادند هواداران معترض استقلال از عملکرد سرمربی تیم‌شان انتقاد کنند. این شرایط تا زمانی که کنترل سکوها از دست همه خارج شده بود، ادامه پیدا کرد.

فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی، شخصیت‌هایی هستند که محبوبیتی قابل قبول نزد هواداران دارند، به‌خصوص فرهاد مجیدی از اساطیر استقلال است و شاید محبوب‌ترین فرد زنده آبی‌های پایتخت باشد. اما نکته غیرقابل انکار تجربه کم هر دو مربی است. مجیدی می‌داند به جای فردی آمده که محبوب‌ترین مربی دهه اخیر استقلال بوده و در اوج کنار رفته، یحیی گل‌محمدی تیمش را صدر جدول تحویل گرفته و وظیفه‌اش رساندن تیم به قهرمانی چهارم است. چنین شرایط حساسی باعث شده شاهد آفتابی شدن دوباره لیدرهای استقلال و پرسپولیس اطراف این تیم باشیم. در روزهای اخیر دو خبر از تمرین استقلال و پرسپولیس هواداران این تیم‌ها را نگران وضعیت‌شان کرده است. صالح مصطفوی، آنالیزور استقلال یک روز قبل از بازی این تیم مقابل ذوب‌آهن از لیدر قدیمی باشگاه خواهش می‌کند که برای استعمال دخانیات از زمین تمرین فاصله بگیرد، اما حرف‌های او به مذاق لیدر باسابقه خوش نمی‌آید و همین امر باعث درگیری کوتاهی بین این دو می‌شود. مصطفوی پس از این بگومگو با لیدر قدیمی به خبرنگاران گفته: «حقیقت این است که باشگاه باید در این باره صحبت کند؛ فیزیکی که باشد همه می‌فهمند و شایعاتی که مطرح شده است صحیح نیست. این اولین ‌بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد؛ یکی دو بار اتفاق افتاده و من این موضوع را به باشگاه سپرده‌ام و باشگاه باید بداند که چطور با آن برخورد کند. من این موضوع را به باشگاه می‌سپارم. در آستانه بازی با ذوب آهن قصد ندارم بیشتر از این در این باره صحبت کنم.» این اتفاق در حالی افتاد که روز جمعه در جریان تمرین پرسپولیس یکی از مسوولان این تیم با یکی از لیدرهای معروف درگیر شد. ایسنا در گزارشی درباره این اتفاق نوشت: «از قرار معلوم مسوولان ورزشگاه شهید کاظمی، مکان‌هایی را برای پارک خودروی اعضای تیم و بازیکنان مشخص کرده بودند و قرار بر این بود افرادی که خارج از تیم به ورزشگاه مراجعه می‌کنند، خودروی خود را در محل دیگری پارک کنند اما یکی از لیدرها که امروز در محل تمرین پرسپولیس حاضر شده بود، قوانین جدید ورزشگاه را رعایت نکرد و به این خاطر با یکی از مسوولان تیم فوتبال پرسپولیس درگیر شد. درگیری آنها ابتدا لفظی بود اما در ادامه به زد و خورد طرفین انجامید.»

اخباری که از باشگاه‌های بزرگ پایتخت به گوش می‌رسد، بسیار نگران‌کننده است. بازگشت و قدرت‌گیری دوباره لیدرها در تصمیمات اساسی باشگاه‌ها در حالی که مدیران عامل اخیر استقلال و پرسپولیس با بی‌مهری سکوها روبه‌رو و مجبور شدند صندلی‌شان را به فرد دیگری واگذار کنند، می‌تواند باعث تکرار روزهای تلخی در فوتبال ایران بشود.

21 شهریور 97 «اعتماد» در گفت‌وگو با داروین صبوری، جامعه‌شناس ورزشی در مورد پدیده لیدریسم و مشکلاتی که حضور این افراد در فوتبال ایران پرسید و صبوری در بخشی از حرف‌هایش گفت: «لیدرها دارای نقش، لحن و ادبیات هستند؛ شما نمی‌توانید از آدمی که قرار است نوچه باشد بخواهید یک ادبیات شیک داشته باشد. او ادبیات خودش را تولید می‌کند و با همان هم به همین جاها رسیده است. او مرتب در حال تهدید، فحش و خشونت است و درست به خاطر این روحیه است که توانسته میدان را به دست بگیرد. تغییر این ادبیات یک آرزوی عبث است و از جایی می‌آید که گویی نمی‌توانیم مسائل را تحلیل کنیم. گویی نمی‌توانیم این نخ واسطه را پیدا کنیم. این آدم‌ها قدرت خود را از کجا کسب می‌کنند؟ ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نقش خود را بازی کنند ولی با ادبیات آکادمیک! چنین چیزی امکان ندارد. این می‌شود پارادوکس زیست ما. وقتی شما برای دلیلی خاص به کسی امتیاز می‌دهید، نمی‌توانید آن امتیاز را محو کنید. این پارادوکسی است حل‌ناشدنی!»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها