رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484029

قیمت هر کیلو مرغ، ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان

ساعت 24- چهارآیین‌ گفت: با توجه به مازاد تولید مرغ، زیان مرغداران طی چهار ماه اخیر به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

style="text-align:justify">برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به مازاد تولید مرغ پیش بینی می‌شود که مرغداران تا پایان سال از حاشیه زیان خارج نشود.

چهارآیین با اشاره به اینکه مرغداران طی ۴ ماه اخیر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند، بیان کرد: با توجه به مازاد تولید پیش بینی می‌شود که زیان مرغداران گوشتی از مرز یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عبور کند.

این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان ۲ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو گوشت مرغ است.

وی متوسط قیمت فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: کاهش قیمت جوجه یکروزه شب عید ارتباطی به نرخ مرغ شب عید ندارد.

این کارشناس صنعت طیور صدور مجوز بی رویه جوجه ریزی را عامل اصلی زیان مرغداران برشمرد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی اداری طی ۷ تا ۸ سال گذشته تفویض اختیارات از سمت وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه سراسری مرغداران تحت عنوان صدور مجوز بی رویه عامل اصلی مازاد تولید مرغ به شمار می‌رود.

به گفته وی، اتحادیه مرغداران به ازای صدورمجوز هر قطعه جوجه یکروزه ۵۶ ریال دریافت می‌کند که اگر آن را در یک و نیم میلیارد قطعه جوجه ریزی محاسبه کنیم سالیانه رقمی حدود ۸ میلیارد تومان از محل مجوز جوجه ریزی درآمد کسب می‌کند که بدین‌ترتیب اتحادیه مرغداران مقصر اصلی مازاد تولید گوشت مرغ به شمار می‌رود.
نوسان قیمت ذرت در بازار ادامه دار شد

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: براساس آمار سرانه مصرف حداکثر ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی باید صورت گیرد و در مواقعی که ۱۴۰ میلیون قطعه مجوز جوجه ریزی صادر می‌شود، این میزان مازاد در کنار واحدهای غیرمجاز بر زیان‌تولیدکننده دامن‌ می زند.

چهارآیین درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی بیان کرد: هم اکنون وضعیت کنجاله سویا در بازار مناسب است، اما قیمت ذرت به دلیل کمبود بالاتر از نرخ مصوب به دست مرغداران‌می رسد.

وی قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را یک هزار و ۶۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این‌در حالی است که قیمت مصوب ذرت یک هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

به گفته این‌کارشناس صنعت طیور، در حال حاضر قیمت ریزمغذی، واکسن و دارو به سبب نبود نظارت نسبت به ابتدای سال رشد چندبرابری داشته که این امر بر رشد هزینه‌های تولید دامن‌می زند.

وی در پایان با اشاره به علل آرامش کنجاله سویا در بازار تصریح کرد: هم اکنون کنجاله سویا در بازارگاه‌های نهاده کشاورزی عرضه می‌شود که به سبب کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان تفاوت معناداری میان قیمت مصوب و بازار آزاد وجود ندارد، به همین خاطر انتظار می‌رود که با توجه به تجربه موفق در عرضه کنجاله سویا سایر نهاده‌های دامی در این بازارگاه‌ها عرضه شود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها