رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484076

ارزیابی3 چهره سیاسیدرباره میزان مشارکت در انتخابات

ساعت 24-میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم که بیش از 42 درصد بود،موضوع تحلیل و ارزیابی برخی چهره های سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است.

خبر
از جمله عبدا... گنجی مدیرمسئول روزنامه اصولگرای جوان در بخشی از سرمقاله دیروز این روزنامه با عنوان تأملی در رأی دوم اسفند نوشت: «وعده‌های صریح و با اعتماد به نفس رئیس‌جمهور در هفت‌سال گذشته شرایطی را ایجاد کرد که کاندیداهایی که درصدد قول ‏‏و وعده برمی‌آمدند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و گوش‌ها از شنیدن وعده‌ها پر بود. باورناپذیری نسبت به امیدآفرینی ملموس ‏‏بود. ناکارآمدی موجود چه واقعی باشد، چه توسط رسانه‌های دشمن و حتی داخلی برجسته شده باشد در ذهنیت اجتماع مؤثر ‏‏واقع شده است.» وی افزوده است: «عدم اطلاع‌رسانی تصمیمات بنزینی قبل از اجرای آن و تثبیت هفت‌ساله قیمت آن و رشد تصاعدی نوعی اعتراض میدانی ‏‏در آبان‌ماه و نوعی اعتراض نهفته در انتخابات را به همراه داشت. بهره‌گیری رسانه‌های متعدد معاند از کشته‌های آبان‌ماه و ‏‏هواپیمای اوکراینی نیز بی‌تأثیر نبود.» وی همچنین آورده است: «حملات روحانی به شورای نگهبان و به سخره گرفتن انتخابات با ادبیاتی نظیر «انتصابات»، «تشریفات» و جرم شدن ‏‏ ‏‏ «جمهوری» در آینده هم بی‌تأثیر نبود. رشد رأی تا یک هفته بعد از سخنان روحانی در نظرسنجی‌ها متوقف شده بود و ‏‏رسانه‌های معاند با صدها برابر به آن ضریب دادند. » به نوشته گنجی «به‌رغم این که اصلاح‌طلبان در تهران لیست قوی‌تر از ۱۳۹۴ داشتند، اما حامیان آنان کمتر مشارکت کردند. ناامیدی از ‏‏فراکسیون امید مجلس و به سخره گرفتن «تکرار خاتمی» هم بی‌تأثیر نبود.» وی افزوده است:«چند میلیون ایرانی خارج کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند شرکت کنند، اما در انتخابات مجلس خیر و وزارت ‏‏کشور این تفاوت را لحاظ نکرده است.»

گنجی همچنین تصریح کرده است:« بدون تردید پیدایش کرونا و بمباران رسانه‌های غربی وحشت عجیبی در مردم ایجاد کرد. قم که مرکز رأی متشرعین است ‏‏با کاهش مشارکت جدی مواجه شد و این قابل تعمیم به همه کشور است.»

کاهش اثرگذاری نهادهای انتخابی

در مناسبات حقیقی

از سوی دیگر آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملی ایران در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: به باور من، مهم‌ترین دلیل این بی‌اعتمادی کاهش اثرگذاری نهادهای انتخابی در مناسبات حقیقی و حقوقی قدرت در کشور است و طبیعی است در چنین شرایطی نهادهای انتخابی چه جایگاهی بین افکار عمومی پیدا می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که عملا بود و نبودشان تاثیر ملموسی بر زندگی شهروندان نیز نخواهد داشت.

مسیح مهاجری: مشارکت پایین، قابل قبول نیست

حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی»،نیز در سرمقاله دیروز این روزنامه نوشت: «بی‌اعتنایی به پایین آمدن میزان مشارکت مردم در این انتخابات را نباید یک راهکار برای عبور بی‌خطر از کنار این هشدار و به فراموشی سپردن آن دانست.اگر گوش‌های مسئولان زنگ خطرها را نشنوند، خطر برطرف نمی‌شود. توسل به توجیهات غیرموجه نیز بی‌فایده است. کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نباید به گردن دیگران انداخت.» وی تصریح کرده است:«مقصر دانستن این جناح و تبرئه کردن آن جناح نیز مشکلی را حل نمی‌کند. جناح‌ها در عمل نشان داده‌اند که حفاظت از منافع خود را بر مصالح ملت و کشور و نظام و انقلاب ترجیح می‌دهند.بی‌تدبیری در برابر گرانی‌ها و ماجرای بنزین، بی‌عملی مجلس در برابر بحران‌ها و سازش کاری‌ها درباره استیضاح وزیران خاطی، مربوط به هردو جناح است.» وی تاکید کرده است:« اگر از صاحب این قلم بپرسید پیام انتخابات مجلس یازدهم چه بود؟ در جواب خواهم گفت: یک هشدار بزرگ. هشدار به مسئولان که به جای جنگ قدرت به فکر مردم باشید و هشدار به جناح‌ها که منافع مردم و مصالح کشور و نظام را قربانی منافع خود نکنید.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها