رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484079

نحوه اطلاع‌رسانی از آمار رای دهندگان صدای همه را درآورد/ تاخیر انتقادبرانگیز

ساعت 24- پس گذشت دو روز از یازدهمین دوره انتخابات مجلس روز گذشته بالاخره وزیر کشور آمار میزان مشارکت مردم در انتخابات را اعلام کرد. بیش از دو روز از تاخیر در اعلام میزان مشارکت مردم در حالی بود که انتخابات الکترونیکی برگزار شده و از همان لحظات اولیه اتمام رای‌گیری امکان اعلام آمار مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور وجود داشت. اما این اقدام آنقدر صورت نگرفت تا صدای اعتراض افکار عمومی و حتی سیاستمداران نیز بلند شد.

تأیید و ردصلاحیت‌های انتخابات مجلس
رای‌گیری در انتخابات این دوره به صورت الکترونیکی برگزار شد. آن گونه که مسئولان ستاد برگزاری انتخابات اعلام کرده بودند به خاطر ثبت آنلاین اطلاعات هر بار که فردی در صندوق رای حاضر می‌شد امکان تشخیص هویت آنلاین او و همچنین تایید عدم شرکت دوباره در انتخابات برای آن فرد به صورت برخط فراهم شده است. این امکان الکترونیکی فرصت رصد برخط مشارکت در انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخاباتی را برای مسئولان امر فراهم کرده بود. اما با این حال در این دوره از انتخابات مسئولان برگزاری تا دو روز بعد از اتمام رای‌گیری جزئیات مشارکت مردم در انتخابات را اعلام نکردند. در همین حال حوزه انتخابیه تهران هم جز آخرین حوزه‌هایی بود که جزئیات رای منتخبانش اعلام شد. طی روزهای شنبه و یکشنبه هر چند ساعت یک بار لیستی از 40 منتخب حوزه انتخابیه شهر تهران منتشر می‌شد. بخصوص رسانه‌های اصول‌گرا در این کار پیشگام بودند. اما با این حال که لیست‌های منتشر شده ترتیب نفرات اول تا چهلم را نشان می‌داد ولی جزئیات رای آنان مشخص نبود.
اما این تاخیر در اعلام آرا نه تنها دستمایه‌ای برای رسانه‌های خارجی شد، بلکه واکنش‌های منفی هم در افکار عمومی برانگیخت و کار به جایی رسید که حتی اصول‌گرایان نیز معترض این کندی عمل شدند.
دیروز عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در توئیتی از عدم اعلام میزان مشارکت در انتخابات مجلس گلایه کرد. ضرغامی، در توئیتی با هشتگ مشارکت و ویروس نوشت: «الکترونیکی کردن کل انتخابات پیشکش! لااقل رقم نهایی مشارکت که بلافاصله بعد از پایان رای‌گیری، از طریق تعداد تعرفه‌های مصرف شده قابل تشخیص است را اعلام کنید. ظاهرا ویروس اطلاع‌رسانی، از سقوط هواپیما به نتیجه انتخابات هم سرایت کرده است. تغذیه افکار عمومی را به دیگران واگذار نکنیم.»

میزان مشارکت 42 درصد

با این حال عصر روز گذشته وزیر کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و آمار مشارکت در انتخابات را اعلام کرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست خبری در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:‌ آمار نهایی امضا شده، تایید شده همه شعبه‌هایی است که نهایتا توسط شورای نگهبان تایید شده و ما اعلام و ابلاغ کردیم ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر بوده است. وزیر کشور افزود: از این رقم ۴۸درصد بانوان و ۵۲ درصدآقایان هستند، یعنی ۴۲.۵۷درصد میزان مشارکت در این دوره بوده است.
رحمانی‌فضلی دیروز اما توضیحاتی درباره علت تاخیر در اعلام آمار مشارکت ارائه داد. او اظهارکرد: برخی در رسانه‌ها و برخی افراد مسائلی مطرح کردند که با توجه به اینکه وزارت کشور میزان مشارکت را از اول صبح داشت چرا اینها را مرتب اعلام نکرد؛ این درصورتی است که هر نوع اعلام مشارکت، باید طبق قانون فرایند قانونی آن طی شود و فرایند قانونی آن این بود که حتما باید مبتنی بر تنظیم صورت‌جلسه بین هیات‌های اجرایی و هیات نظارت و تایید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد.
او با قدردانی از مسئولانی که در امر برگزاری انتخابات به ستاد انتخابات کشور کمک کردند، گفت: از همه دست اندرکاران چه آنانی که در انتظامات و امنیت، پشتیبانی و خدمات و نظارت و اجرا و چه آنانی که امر تبلیغات و اطلاع رسانی به ما کمک کردند و موجب این حرکت بزرگ مردم شدند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
رحمانی فضلی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد انتخابات اظهارکرد: ستاد در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ تشکیل شد و یک‌هزار و ۱۰۳ هیات اجرایی تشکیل شد و در هیات‌های نظارت گاهی مجبور می‌شدیم ۳ تا ۴ بار رفت و برگشت بین هیات نظارت و وزارت کشور داشته باشیم و گاهی با هماهنگی، شورای نگهبان مستقیم وارد می‌شد. او با بیان اینکه در این راستا آموزش حدود سه هزار نفر از دست‌اندرکاران امر انتخابات به صورت مستقیم و ۴۵۷ هزار و ۹۰۶ نفر از افراد در هیات‌های اجرایی انجام شد، افزود: در مرحله بعد ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که در نهایت توانستیم بین پنج هزار و ۲۳۲ نفر در مجلس شورای اسلامی و میان ۲۵ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شاهد رقابت باشیم.
وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار واجد شرایط در کشور شناسایی شد، گفت: این در هماهنگی و توافق با ثبت احوال و مرکز آمار ایران تعیین شده است و همه این افراد کسانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند و داخل ایران هستند. رحمانی فضلی ادامه داد: انتخابات مجلس بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری که می‌توانند در خارج از کشور رای دهند، فقط واجدان مقیم ایران می‌توانند رای دهند که در این زمینه برای همکاری با ثبت احوال جلساتی برگزار شد.
وزیر کشور با اشاره به شرکت ۴۲.۵۷ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، خاطرنشان کرد: ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر یعنی ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان در این دوره از انتخابات مشارکت داشتند. این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.
رحمانی فضلی یادآور شد: امروز کسانی که به امر نتایج رای‌گیری اعتراض دارند می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند تا طی هفت روز بررسی شود و صحت اعتراض را شورای نگهبان اعلام می‌کند.
او با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف ادامه داد: مشکل قطعی برق در روز انتخابات در هیچ نقطه کشور نداشتیم و وزارت ارتباطات یک مانور عظیم مخابراتی در کشور انجام داد و هیچ مورد قطعی ارتباط نبود. ستاد کل نیروهای مسلح هم همراهی بسیار خوبی با ما داشت و وزارت راه هم همه راه‌های ارتباطی را برای انجام امر انتخابات تامین کرد.
رحمانی فضلی به مشکلات فنی و اقلیمی در برخی نقاط کشور نیز اشاره کرد و گفت: سیستم ما بیش از ۹۹درصد متصل و فعال بود، اما در کمتر از یک درصد مناطق، ‌با توجه به شرایط اقلیمی و بارش برف، مشکلات فنی ایجاد می‌شد که ما باید منتظر می‌ماندیم تا اعداد این مناطق نیز به ما برسد و بعد میزان مشارکت را اعلام کنیم. او با بیان اینکه از نظر ما با توجه به شرایط کنونی کشور، میزان آرا و حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است و این نشان می‌دهد مردم در هر شرایطی آمادگی لازم برای حضور و مشارکت را دارند، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس جدید بتواند در شرایطی که کشور نیاز به کار، تلاش، وحدت، انسجام، مقاومت و استقامت در مقابل بیگانگان را دارد به اعتماد مردم وفادار باشند.
این سخنان رحمانی فضلی در حالی است که پبش از این نیز دبیر ستاد انتخابات کشور گفته بود: آمار نهایی مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اتمام شمارش آرا در کل حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود. به گزارش ایسنا سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد در پاسخ به این پرسش که چرا میزان مشارکت در انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام نمی‌شود، اظهار کرده بود: پس از تجمیع آرا ۲۰۸ حوزه انتخابیه می‌توان آمار نهایی مشارکت حاصل شود. آرا در بخش قابل توجهی از حوزه‌ها در حال تجمیع است بنابراین آمار دقیقی از مشارکت بدست نیامده است.
اما این تاخیر در اطلاع رسانی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در حالی است که طی ماه‌های گذشته حوادث مختلفی در کشور رخ داده که هنوز آمار آن از سوی دولت اعلام نشده است. از جمله حوادث آبان ماه که دولت هر بار آن را به نهادها و قوای دیگر واگذار می‌کند. به نظر می‌رسد حالا یک سیکل معیوبی درباره اطلاع رسانی در حوادث مختلف در کشور شکل گرفته باشد.

همدلی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها