رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 484084

رئیس مجلس آینده برود سراغ مفاهمه بین همه

ساعت 24-پس از ماه‌ها انتظارات بسر رسید؛ دوم اسفند 98 از راه آمد و انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد اصولگرایان در تهران و برخی شهرستان‌ها توانستند پیروز انتخابات باشند. برخی معتقدند که گرچه برخی مسائل بر پیروزی اصولگرایان موثر واقع شد اما می‌توان این مساله را به فال نیک گرفت.

خبر
چون اصولگرایانی که طی سال‌های اخیر به هر نحوی و از هر تریبونی به دولت و مجلس می‌تاختند و هجمه وارد می‌کردند امروز باید در مقام عمل پاسخگو باشند و دیگر نمی‌توانند فقط انتقاد کنند بلکه باید نسبت به آنچه در 4 سال پیش رو در جامعه می‌گذرد پاسخگو باشند. برای بررسی مشارکت مردم در انتخابات، پیروزی اصولگرایان، چگونگی آرایش اصولگرایان در مجلس آینده و انتخابات رئیس، «آرمان ملی» با امیررضا واعظی آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

تحلیل شما از انتخابات مجلس و گلایه‌های موجود در جامعه چیست؟

همواره این واقعیت برای مردم وجود داشته که هر دولت یا مجلسی که عملکرد قابل قبولی برای مردم داشته باشد طبیعتا باعث حضور جدی مردم در انتخابات نیز خواهد بود. اما متاسفانه دولت دوازدهم مطالبات مردم را به لحاظ اقتصادی محقق نکرد.از سوی دیگر مجلس نیز نتوانست موفقیتی در راستای کسب مطالبات مردم داشته باشد. این موضع باعث شد از بابت این دو نهاد مورد نظر خدشه‌ای به اعتماد مردم وارد شود. هر چند که با توجه به این مسائل اگر حضور مردم را به‌طور نسبی در نظر بگیریم مشارکت خوبی داشتند و آمار رای‌هایی که در تهران ریخته شده نشان می‌دهد در حدود یک میلیون و سیصدهزار رای فقط آقای قالیباف کسب کرده است. این نشان می‌دهد بازهم با توجه به تمام این تلاطم‌ها مردم نظام و انقلاب خود را دوست دارند و لذا عملکرد مسئولان را به نظام گره نزده و در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کردند. هر چند باید بپذیریم که عملکرد دولت و مجلس می‌تواند تاثیر بسزایی در حضور مردم پای صندوق‌های رای داشته باشد. بخشی از مردم از دولت و مجلس گلایه‌های سنگینی دارند و از این رو فکر می‌کنم که مجلس آینده کار سختی پیش رو خواهد داشت. چرا که ابتدا به ساکن باید اعتمادسازی کاملی داشته باشد و سپس موضوع اقتصادی را در سر لوحه کار خود قرار دهد. مجلس باید تمام این نقصان‌هایی که امروز در بخش‌های سیاسی و اقتصادی داریم بر طرف کند.

آنطور که رسانه‌ها اعلام کردند مشارکت مردم در برخی مناطق کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده در حالی که در انتخابات مجلس دهم شاهد حضور گسترده مردم بودیم. چه دلایلی برای این کاهش مشارکت بر می‌شمرید؟

طرف حساب مردم دولت و مجلس است و عملکرد این دو نهاد باعث شده تا ما شاهد کاهش مشارکت باشیم. بحث گرانی دلار و افزایش قیمت بنزین رفتارهای غیرمتعارفی در چارچوب تصمیمات مدیریتی بود. در ارتباط با دلار نیز صاحب‌نظران بر این عقیده بودند که دولت خود در این افزایش نرخ نقش داشت و برای کسری بودجه و بازسازی شرایط اقتصادی بانک‌ها دست به افزایش قیمت زد. هر چند مسائلی چون سقوط هواپیما نیز در اعتماد عمومی تاثیرگذار بود. البته در این مورد حداقل امر این بود که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به‌عنوان یک مسئول برای اولین بار در کشور از مردم عذرخواهی کرد. این همه اتفاقات و خرابکاری‌های مدیریتی در کشور انجام گرفت اما کدام یک از مسئولان جسارت عذرخواهی داشت؟ اینگونه است که مطالبات و مشکلات به‌خصوص اقتصادی و معیشتی‌ مردم روی زمین می‌ماند. امروز مردم مشکل معاش و اشتغال جوانان را دارند. شرایط به‌نحوی شده که بسیاری از جوانان می‌گویند ما از آرزو کردن عبور کردیم اما این قابل قبول نیست؛ چرا یک جوان کشور باید بگوید من از آرزو کردن عبور کردم؟ ما باید شرایط را برای جوانانمان فراهم کنیم. چقدر خوب بود که آقایان سری به روستاها می‌زدند و می‌دیدند که چه اتفاقی در روستاهای کشور رخ می‌دهد. تولید در یک کشور از روستاها شروع می‌شود اما در روستاها چه اتفاقی افتاده که امروز تولید در روستاها شرایطی بحرانی را پشت سر می‌گذارد؟ ما فقط به مسائل تهران و کلانشهرها پرداخته‌ایم اما به پایه و اساس اقتصادی کشور که در روستاها است توجهی نکرده‌ایم. اینها دست به دست هم می‌دهد و طبیعی است که مردم از عملکرد ضعیف اقتصادی دولت ناراحت باشند. صادقانه می‌گویم که این دولت بگوید چه خدمت اقتصادی به کشور کرده و گزارش دهد. اگر بحث اقتصاد مقاومتی است، باید گزارش داده شود که در ارتباط با اقتصادی مقاومتی و اجرای آن در کشور چه عملکردی صورت گرفته است؟ در مورد تولید در روستاها چه تمهیداتی اندیشیده‌اند. فشار بر روستاییان بیشتر شده که هم در زمینه دام به ضرر رسیده و هم در ارتباط با باغات با مشکل مواجه شده‌اند و هم در تولید گندم و صیفی‌جات مشکل دارند. باید ابعاد اقتصاد مقاومتی روشن شود؛ نمی‌شود فقط به کارخانه‌ها و بانک‌ها پرداخت.

با وجود پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس صف‌بندی‌های مجلس یازدهم و رویکرد این مجلس را چگونه می‌بینید؟

اکثریت مجلس آینده اصولگراها هستند و باید قدر این موقعیت را بدانند. یعنی تجربیات گذشته که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان داشتند که غالبشان یا اصلاح‌طلب بوده یا اصولگرا و از آن موقعیت‌ها به آنطور که مورد انتظار بوده استفاده نشده است. اما این مجلس باید تجربیات مجالس گذشته را داشته باشد و تفاهمی ایجاد کنند که این تفاهم مبتنی بر این باشد که اول این فضای تخریب در ذهن مردم اصلاح شود. اصلاح آن نیز این است که به سمت قوانینی کارآمد بروند تا جزءجزء کشور را به تحرک در ارتباط با تولید وادار کنند. قوانینی را داشته باشند که از روستایی و تولید در روستا حمایت کند و آحاد مردم بتوانند از آن بهره ببرند. این خود می‌تواند نوعی اعتمادسازی در جامعه ایجاد کند. هر چند این مساله نافی نظارت مجلس نیست. اگر نماینده یا نمایندگانی حقوق مردم را وجه المصالحه قرار ندهند و رای مردم را حق الناس تلقی کنند می‌توانیم بگوییم که مجلس آینده می‌تواند اثرگذار و موفق ظاهر شود.

ارزیابی شما از ریاست مجلس آینده و رقابت میان آقایان قالیباف، میرسلیم و آقاتهرانی چگونه است؟

من معتقدم کسی که ریاست مجلس را بر عهده می‌گیرد باید فرد جامع‌نگری باشد و مسائل را بتواند خوب تحلیل کند و بین اعضای مجلس تفاهم و مفاهمه اصولی برقرار کند. یک نماینده مجلس باید سعه صدر داشته باشد، حوصله خوبی داشته باشد و در عین حال صداقت را مبنای کار مدیریتی در مجلس کند و از کارآمدی خوبی برخوردار باشد. امیدوارم که اگر آقای قالیباف از ویژگی‌هایی که بر شمردم برخوردار است بتواند در ریاست مجلس آینده موفق عمل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها