رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484089

بازار انرژی جهان به انتخاب عباس ملکی

روسیه علیه اوپک

ساعت 24- همه چشمها به اجلاس وزرای نفتی گروه موسوم به اوپک پلاس در 6 مارس دوخته شده است. در همین زمان روسیه اعلام کرده انگیزه ای برای کمتر کردن تولید خود ندارد. عده ای از کارشناسان معتقدند عرضه جهانی همچنان بیشتر از تقاضاست. در ژانویه 2020 کل تولید نفت خام جهان 100.5 میلیون بشکه در روز بوده که بیشتر از مصرف جهانی با 99 میلیون بشکه در روز است. ارزش دلار در برابر سایر ارزها تا اندازه ای در روزهای اخیر قوی تر شده است. این بدان معناست که دیگر خریداران نفت خام باید قیمت بالاتری برای واردات نفت خود بپردازند.

خبر
r /> 1 - کرونادر آسیا مجددا همراه با رشد تلفات بوده است. این امر به عدم قطعیت بیشتر در بازارهای نفتی دامن زد. نفت برنت یک دلار هر بشکه پایین تر از روزهای قبل خرید و فروش شد، از مرز 60 دلار پایین تر آمد، و در روز جمعه به 58 دلار رسید. نفت تگزاس نیز به 53 دلار تنزل پیدا کرد. در ژاپن تولید صنعتی به کمترین مقدار خود در هفت سال اخیر رسید.
2 - همه چشمها به اجلاس وزرای نفتی گروه موسوم به اوپک پلاس در 6 مارس دوخته شده است. در همین زمان روسیه اعلام کرده انگیزه ای برای کمتر کردن تولید خود ندارد. عده ای از کارشناسان معتقدند عرضه جهانی همچنان بیشتر از تقاضاست. در ژانویه 2020 کل تولید نفت خام جهان 100.5 میلیون بشکه در روز بوده که بیشتر از مصرف جهانی با 99 میلیون بشکه در روز است. ارزش دلار در برابر سایر ارزها تا اندازه ای در روزهای اخیر قوی تر شده است. این بدان معناست که دیگر خریداران نفت خام باید قیمت بالاتری برای واردات نفت خود بپردازند.
3 - اجلاس وزرای اقتصاد گروه 20 شامل کشورهای با اقتصاد قوی، در امروز و فردا در عربستان سعودی تشکیل می شود. وضعیت اقتصاد جهانی و ریسک های ناشی از رشد کمتر تولید ناخالص داخلی و بیماری مسری جدید از جمله دستور کارهای این اجلاس است. همچنین مصفر االزهرانی، مدیر اکتشاف شرکت نفتی آرامکو در عربستان ادعا می کند تا کنون تنها 20 درصد از منابع نفت و گاز مناطق مختلف عربستان سعودی کشف و استخراج شده اند. او در کنفرانس زمین شناسان آمریکا (AAPG) از مقادیر عظیم نفت و گاز در عربستان بخصوص در مناطق شمالی و در دریای سرخ بعنوان یک فرصت عالی برای مهندسان زمین شناسی یاد کرده و تقاضا کرد هر چه زودتر مهندسان به استخدام ارامکو درآیند. او از لایه های نمکی ضخیم بعنوان مانعی در راه اکتشاف منابع نفتی در زیر زمین یاد کرده و متذکر شد که فنآوری های جدید راه را برای گمانه زنی دقیقتر میسر کرده است.
4 - وضعیت اقتصاد چین در سراشیبی است و شیوع ویروس کرونا این روند را تسریع کرده است. قیمت جهانی نفت نیز با کاهش روبروست. در این صورت کسری بودجه هند برای وارد کردن نفت خام کمتر از مقدار برنامه ریزی شده است. اما در عین حال تاثیر منفی بر عملکرد شرکت های بالادستی نفت در هندوستان و همچنین سطح ذخیره استراتژیک نفت خام هند دارد. در آینده نزدیک رئیس جمهور آمریکا از دهلی نو دیدار خواهد کرد. تعداد رزمایش های آمریکا با هند در سال های اخیر از کل رزمایش آمریکا با کشورهای دیگر ناتو بیشتراست.
5 -شرکت نفتی روس نفت توسط وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم شدگان قرار گرفت. این شرکت در تولید نفت ونزوئلا مشارکت دارد. از سوی دیگر رئیس جمهور ونزوئلا در حال نوسازی صنایع نفت و گاز این کشور است. اولین هدف رسیدن به تولید 2 میلیون بشکه در روز از تولید فعلی به مقدار 900 هزار بشکه در روز است.
6 -یک حوزه نفتی جدید در مکزیک کشف شده است. این حوزه در بخش فراساحل در 60 کیلومتری ساحل مکزیک قرار داشته و بین 200 تا 300 میلیون بشکه نفت حدس زده می شود در خود دارد. این حوزه نفتی توسط شرکت انی کشف شده و در صورت استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت به تولید مکزیک اضافه خواهد شد.
7 - در پی کشیده شدن تظاهرات و اعتراضات مردمی در عراق به حوزه ها و تاسیسات نفتی، نخست وزیر جدید عراق محمد توفیق علاوی دستور تقویت نیروهای امنیتی برای حراست این گونه تاسیسات را داده است. این امر بخصوص در حوزه های نفتی جنوب و در نزدیکی بصره بیشتر انجام می شود تا مجددا از تولید نفت به مقدار 90 هزار بشکه در روز مانند آن چه که در ژانویه 2020 کاهش یافت انفاق نیفتد.
8- کشور عمان یک قرارداد مشارکت در تولید (PSA) با شرکت فرانسوی توتال امضا کرده است. 80 درصد قرارداد به توتال و 20 درصد باقی مانده به شرکت تایلندی PTTEP رسیده است. قرارداد در ارتباط با توسعه منابع گازهای غیرهمراه در بلوک 12 در مرکز عمان در نزدیکی مرز این کشور با عربستان سعودی است. با توجه به کاهش تولید نفت عمان، این کشور سیاست گذاری خاصی جهت استفاده بیشتر از گاز را مد نظر قرار داده است. قرار است مقداری از گاز خود را عمان از ایران وارد کند.
9 - در 2019، مجددا آمریکا بیشترین بودجه و هزینه نظامی را در میان کشورهای جهان داشته است. چین با فاصله زیاد دومین کشور از لحاظ بودجه نظامی است. پس از آن عربستان سعودی، روسیه، و هند سه کشور بعدی هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها