رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484160

بانک ها با سود مرکب و وام های ارزی راه تنفس قطعه سازان و تولید کنندگان را بسته اند

ساعت 24-15 بهمن ماه سال جاری بود که فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه نشست خبری خود با گلایه از عملکرد بانک ها در تعیین سود مرکب در قرار دادها فشار به تولید کنندگان گفته بود:" اینکه برخی از بانک‌ها برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. در شرایط فعلی یاد شده که کشور با مضیقه مواجه است بهره‌های بانکی اصلاً به سود تولید و تجارت نیست و در مسیر فعالیت‌های اقتصادی اختلال ایجاد می‌کند."

همین چند ماه پیش بود که مجلس شورای مصوب کرد؛ که دریافت بهره مرکب ممنوع است اما واقعیت این است که قانون مجلس، توصیه دولت و حتی اقتصاددانان راه به جایی نبرده و آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند بانک ها با عقد قراردادهای جدید مصوبات را دور می زنند. اما موضوع فقط بهره مرکب نیست؛ بانک ها در خصوص دریافت وام های ارزی هم راه تنفس را ی اقتصاد ایران بسته اند.

یکی از صنایعی که راه تنفس آن بسته شده صنعت قطعه‌سازی است این صنعت یکی از صنایعی است که بیشترین میزان اشتغال را در کشور ایجاد کرده است، به شدت تحت فشار بانک‌ها قرار دارد و به گفته فعالین این صنعت، اگر وضعیت بازپرداخت تسهیلات دریافت‌شده توسط شرکت‌های قطعه‌سازی به روال گذشته باشد، تعداد قابل توجهی از قطعه‌سازان ورشکست می‌شوند. بانک‌ها طوری بازپرداخت تسهیلات را با قطعه‌سازان محاسبه کرده‌اند که آن‌ها در مجموع می‌بایست ظرف چند سال، ۴۰۰ درصدِ اصل وام را به بانک بازپرداخت کنند! فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در این‌باره به مردم‌سالاری آنلاین گفته بود که مشکلات قطعه‌سازان در این دوره، از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و بانک‌ها صراحتاً خلاف قانون عمل کرده‌اند.

بانک ها با عقد قرار داد جدید بدون توجه به شرایط کشور نرخ سود خود را دریافت می کنند

یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این باره به خبر آنلاین گفته است:

«امروز بانک‌ها می‌آیند قرارداد وامی را به صورت ریالی با یک نرخ بهره‌ای با کمپانی امضا می کنند، طبیعتا مشتری باید این پول را سر موقع به بانک برگرداند، ولی به دلایلی که گفتم، نمی‌توانند بدهی خود را به بانک پرداخت کنند. در این شرایط بحرانی که در کشور به وجود آمده؛ بازگشت سرمایه سخت شده است. تولیدکنندگان وام‌ها را تمدید می‌کنند، بدون این‌که پولش را بتوانند برگردانند. باید بانک موظف شود این بدهی ها را در مطالبات معوق قرار دهد.

متاسفانه بانک این کار را نمی کند؛ بانک ها با مشتریان خود می‌آیند قرارداد جدید امضا می‌کنند و آن سودی که تولید کننده باید برگرداند را روی وام اصلی می کشد و در یک قرار داد جدید دوباره یک بهره مرکب را از تولید کننده و دریافت کننده تسهیلات می گیرند. این عمل باعث می‌شود که بانک‌ها منافع خودشان را در نظر بگیرد فلذا مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود، از این محل است.»

این گلایه سود مرکب و قرار دادهای ارزی سخن تمام فعالان اقتصادی است. اما متاسفانه بانک ها در قراردادهای یک سویه خود به دنبال سود بیشتر هستند آنها با تحت فشار قرار دادن تولید کنندگان آنها وادار می کنند برخلاف قانون قرار داد جدید امضا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان: سودهای بانکی علاوه بر تحریم ها به صنعت ضربه زده است

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، عملکرد برخی از بانک‌ها را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه سودها و بهره‌های بانکی به حوزه تولید و تجارت شدیداً آسیب زده است اظهار داشت: اینکه برخی از بانک‌ها برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که برای تولید و تجارت ایجاد شده را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در شرایط فعلی یاد شده که کشور با مضیقه مواجه است بهره‌های بانکی اصلاً به سود تولید و تجارت نیست و در مسیر فعالیت‌های اقتصادی اختلال ایجاد می‌کند.

تیزهوش تابان با تأکید بر ضرورت اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به فعالان اقتصادی استان گیلان به عنوان یک نیاز اساسی در بخش تولید گفت: به اعتقاد بنده و بسیاری از صاحب‌نظران در این شرایط نه‌تنها باید برای معضل سودهای بانکی فکری شود بلکه باید با اعطای یکسری تسهیلات، مقدمات حمایت از حوزه تولید را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها هیچ توجهی به مصوبات کارگروه‌های رونق تولید و رفع موانع ندارند تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور ابلاغ شده و لازم است همه دستگاه‌های ذیربط بر اساس آن عمل کنند اما بسیاری از بانک‌های عامل نه‌تنها این کار را نمی‌کنند بلکه از مسیر اقتصاد مقاومتی خارج هستند.

مشکل بدهی تولیدکنندگان چگونه باید حل شود؟

اگر تولیدکننده ای برای واردات ماشین آلات، سال 1393 وامی به ارزش 100 میلیون دلار، معادل 320 میلیارد تومان از نظام بانکی گرفته باشد و بخواهد از سال پنجم(1398) تسهیلات را بازپرداخت کند، بدهی بانکی اش بدون احتساب سود به قیمت امروز 1250 میلیارد تومان است؛ یعنی 4 برابر!

مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: متاسفانه بانک ها هم در قرار دادهای ارزی و هم در تعیین بهره مرکب به دنبال فشار به تولید کننده هستند تا منافع اقتصادی خود را تامین کنند. ما ما جان و مال مان را می دهیم اما از آبرویمان می ترسیم. بانک ها با راه حل های قضایی و بگیر و ببند به دنبال سود بیشتر هستند با دادگاه و شکایت، تسهیلات بخش صنعت تسویه نمی شود. بانک ها باید راه را برای فعالیت تولیدکنندگان واقعی باز بگذارند تا آن ها به تواند بدهی خود را پرداخت کنند. مشکل پرداخت وام تولید کنندگان با بگیر و ببند حل نمی شود

صنعت قطعه سازی گرفتار طمع بانک ها

یکی از صنایعی که در روزهای تحریم؛ از سوی بانک ها برای پرداخت "سدمرکب " و "وام ارزی " تحت فشار صنعت قطعه سازی است. فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در این‌باره که آیا بانک‌ها سودهای مرکب را حذف کرده‌اند یا خیر، می‌گوید: ما هنوزی آماری در این مورد که آیا بانک‌ها به قانون عمل کرده‌اند یا خیر نداریم و بانک مرکزی می‌تواند جزئیات این موضوع را منتشر کند. به گفته بهنیا، حذف سود مرکب گام مهمی است که اجرای درست آن باعث می‌شود تا مشکلات قطعه‌سازان کاهش یابد و آنان بتوانند تمام تمرکز خود را بر رونق تولید بگذارند.

بهنیا در مورد شرایط فعلی اخذ تسهیلات توسط قطعه‌سازان عنوان می‌کند: در حال حاضر، نرخ سود تسهیلات روی کاغذ ۱۹ درصد است اما بانک‌ها ۲۵ تا ۳۵ درصد تسهیلات پرداختی را تحت عنوان وثیقه (علاوه بر وثایقی که قبلاً اخذ کرده‌اند) نزد خود نگه می‌دارند و به‌طور متوسط ۷۰ درصد مبلغ تسهیلات را پرداخت می‌کنند. این موضوع باعث شده تا عملاً آن‌ها از تسهیلات‌گیرندگان، بهره ۲۳ درصدی دریافت کنند که این نرخ بسیار بالاست.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید بهره‌هایی که نظام بانکی از قطعه‌سازان طلب می‌کنند، خارج از ظرفیت و توان اقتصادی قطعه‌سازان است و این موضوع به تولید ضربه می‌زند و توقف تولید را درپی خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها