رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484212

بازار سکه و طلا در خواب آخر زمستانی

ساعت24 - روزنامه «آرمان ملی» با محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا گفتگو کرده است.

بازار طلا
style="text-align:right">رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا گفتگو کرده است.

نرخ سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به شش میلیون و 130 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار هم 626 هزار تومان را پشت‌سر گذاشت. دلیل این اتفاق چیست؟

دو علت اصلی را برای افزایش نرخ طلا و سکه در روزهای گذشته می‌توان برشمرد. اولین و مهم‌ترین اتفاق به افزایش قیمت جهانی اونس طلا بازمی‌گردد. روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی حدود 40 دلار افزایش داشت. در شرایطی که بازارهای جهانی دستخوش چنین تحولاتی می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت که بازار ایران عاری از نوسان بماند و بدون اعتنا به شرایط جهانی وارد روند نزولی شود. نکته دوم نیز مربوط به قیمت ارز می‌شود. به هر حال دیگر ثبات ماه‌های گذشته در بازار ارز دیده نمی‌شود و دلار هر روز قیمت جدیدی را تجربه می‌کند. بازارهای طلا و سکه نیز همواره تحت تاثیر ارز قرار دارند و پیش از هر کالای دیگری به نوسان ارزی واکنش نشان می‌دهند. به هر حال این روزها دلار وارد کانال صعودی شده و دیروز هم در صرافی‌های مجاز 14 هزار و 700 تومان عرضه می‌شد. حال هر یک از این دو عامل وارد کانال نزولی شوند، طبیعتا طلا و سکه هم آمادگی این را دارند که به قیمت‌های پایین‌تری برسند.

عرضه و تقاضا در بازار به چه سمتی پیش می‌رود. به هر حال اکنون در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و تجربه نشان می‌دهد در این روزها تقاضا افزایش می‌یابد. عده‌ای از دلالان رشد تقاضا را عامل گرانی طلا و سکه معرفی می‌کنند؛ آیا امسال هم این اتفاق رخ داده است؟

خیر اینها صرفا صحبت‌هایی است که از سوی عده‌ای سودجو مطرح می‌شود. اگر نگاهی به بازار داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در این روزها تقاضا نه‌تنها نسبت به سال‌های اخیر افت دارد، بلکه در مقایسه با ماه‌های گذشته هم دچار رکود شده‌اند. در حالی که بازار دچار رکود باشد فروشندگان تلاش می‌کنند با قیمت‌های پایین‌تری به عرضه بپردازند. این منطق همه بازارهاست و بازار سکه و طلا را هم نمی‌توان از آن مستثنی کرد. به نظر می‌رسد در سال جاری قدرت خرید آنچنان کاهش داشته که بسیاری از شهروندان دیگر خرید طلا و سکه را از اولویت خارج کرده‌اند و فرارسیدن نوروز هم نمی‌تواند عاملی برای هجوم مردم به بازار و به‌تبع آن افزایش قیمت‌ها باشد. اتفاقا به‌دنبال کمبود تقاضاست که حباب بازار سکه و طلا منفی شده و رشد نرخ‌ها از ارز و بازار جهانی عقب مانده است.

در این روزها بحث قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF و شیوع بیماری کرونا هم داغ است. عده‌ای هم در فضای مجازی با تکیه بر این موضوعات سعی در تامین منافع خود دارند. آیا اصولا این اتفاقات می‌تواند عاملی برای افزایش نرخ طلا و سکه باشد؟

خیر؛ افزایش نرخ طلا و سکه صرفا به دو دلیلی است که به آن اشاره کردم و نباید دنبال عامل دیگری در این زمینه بود. شیوع یک بیماری، آن هم کرونای واگیردار و مسری، خود به عاملی برای رکود بازار و کاهش قیمت‌ها تبدیل شده است. مشخص نیست که چطور عده‌ای فریب این صحبت‌ها را می‌خورند و تصور می‌کنند که شیوع کرونا نرخ طلا را افزایش می‌دهد. البته این بیماری شاید به‌صورت غیرمستقیم تاثیرگذار باشد و یقه بازار طلا و سکه را به‌عنوان بخشی از اقتصاد بگیرد؛ اما عاملی برای افزایش قیمت نخواهد بود. قرارگرفتن در لیست سیاه FATF نیز اتفاقی نیست که بخواهیم آن را به‌عنوان عاملی برای بالابردن قیمت سکه و طلا معرفی کنیم. این امر فقط قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داده است و نمی‌توان برای آن تاثیر مستقیمی روی طلا و سکه در نظر گرفت.

آیا اخبار شیوع کرونا در کشورهایی نظیر ایران، ایتالیا، کره جنوبی و ... در بازارهای جهانی هم بی‌تاثیر بوده است؟

به هر حال شیوع این بیماری رشد اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار داده و کاهش نرخ رشد اقتصادی ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد. بنابراین سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از آینده وارد بازار جهانی طلا شده‌اند و با بالابردن تقاضا قیمت‌ هر اونس طلا را افزایش داده‌اند. به دنبال همین اتفاق است که نرخ طلا روز گذشته حدود 40 دلار افزایش یافت. این میزان از افزایش نرخ طلا، چشمگیر است و بازار ایران را هم دستخوش تحول می‌کند.

پیش‌بینی شما از آینده بازار سکه و طلا چیست؟ آیا می‌توان به کاهش قیمت‌ها امید داشت؟

پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از بازار انجام داد. معمولا رسانه‌های می‌خواهند اطلاعاتی را درباره آینده بازار برای مخاطبان منتشر کنند و از الان شرایط پس از عید را هم تحلیل کنند، اما حتی یک ساعت آینده را هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها