رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484231

گزارش تحلیلی درباره سفر وزرای خارجه هلند و اتریش به ایران

شنیده ها درباره محتوای مذاکرات 2 پیام رسان اروپا در تهران

ساعت 24- بعد از مدت ها از زمانی که وزرای خارجه اروپایی راهی تهران می شدند و شاهد ترافیک حضور آنان در ایران بودیم، ابتدای این هفته دو وزیر خارجه اتحادیه اروپا یعنی اتریش و هلند عزم سفر به ایران کردند و با روسای جمهور و مجلس و همچنین همتای ایرانی خود دیدارها و گفت وگوهای متعددی را برگزار کردند.

خبر

پیش از سفر این دو مقام اروپایی اعلام شده بود که آن ها در گفت و گوهای شان حاوی پیام هایی از سوی اتحادیه اروپایی برای ایران هستند. گفت وگوهایی که اگرچه به جهت ظاهر دیپلماتیک شان قابل توجه است اما به گفته یک منبع آگاه به مذاکرات وزرای خارجه ایران با وزرای خارجه هلند و اتریش،خاصیت زیادی نداشته و همچنان طرح و ابتکار خاصی از سوی اروپایی ها ارائه نشده و بیشتر در جهت انجام مشورت های معمولی و با هدف اطلاع از دیدگاه ها و نظرات جمهوری اسلامی صورت گرفته و این که ایران مطمئن باشد اروپا همچنان (به صورت ظاهری) در برجام خواهد ماند.به نظر می رسد با توجه به برگزیت در اروپا و تغییر در مدیران حوزه سیاست خارجی اتحادیه در ماه های اخیر ، مدیران تازه کار اروپا برای برقراری مجدد تماس با تهران علاقه مند هستند و پس از دو سال سردی در روابط سطح بالا با ایران از طرف اروپا که ظاهرا نتیجه توصیه برخی مقامات سابق اروپایی مبنی بر سفر نکردن به ایران بوده، حالا سعی در گرم کردن این روابط دارند .

در حالی که موضوعاتی همچون برجام و آینده آن ، امنیت منطقه، FATF و اینستکس در میان تهران و بروکسل به عنوان مسائل مورد علاقه و چالشی مطرح هستند، حضور دو وزیرخارجه هلند و اتریش می توانست در این حوزه ها مورد توجه قرار گیرد از سوی دیگر طبق بیانیه اخیر اتحادیه اروپا ، فردا چهارشنبه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود. چندی قبل یک منبع آگاه در گفت وگو با خراسان گفته بود نشست هفتم اسفند ماه در سطح وزرای خارجه ایران ، انگلیس، آلمان ، فرانسه ، روسیه و چین برگزار خواهد شد و البته جزو نشست های روتین و سه ماه یک بار کمیسیون برجام بوده و ارتباطی با سازوکار حل اختلاف در برجام ندارد. تروئیکای اروپا چندی پیش اعلام کردند که به منظور رفع مسائل کنونی در اجرای برجام سازوکار حل اختلافات در این توافق را فعال می کنند اما جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آن تصریح کرد که این سازوکار به مدت نامحدودی اجرایی نخواهد شد .

گزارش وزارت خارجه اتریش از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران

از سوی دیگر وزارت امور خارجه اتریش در چند پیام توئیتری به محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در تهران اشاره کرد و نوشت : شالنبرگ، وزیر امور خارجه در تهران با همتایش ظریف دیدار و درباره برجام[توافق هسته‌ای] و ضرورت حفظ آن مذاکره کرد. او بر حمایت اتریش و اتحادیه اروپا از یک راهکار سیاسی که به ثبات منطقه‌ای و امنیت کمک کند، تاکید کرد. شالنبرگ و ظریف گفت‌وگویی صریح درباره طیف گسترده‌ای از مسائل مطرح و به ویژه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای،منطقه و شیوع کرونا داشتند. او همچنین در اظهارنظری مداخله جویانه بر آن چه آن را «حفاظت از حقوق بشر در ایران» نامید و تعلیق حکم اعدام که جزو موازین قانونی در ایران است، تاکید کرد. همچنین وزیر امور خارجه اتریش پس از دیدارهایش با مقامات بلندپایه ایران، تاکید کرد که رایزنی‌های صادقانه‌ای در تهران داشته است. الکساندر شالنبرگ در ادامه گفت که در دیدارهایش با مقامات ایرانی درباره برجام، سیاست‌های منطقه‌ای ایران و فرصت‌های همکاری میان ایران با اتریش و اتحادیه اروپا بحث و رایزنی شده است. برقراری تماس میان تهران و وین به منظور کمک به ایران برای مقابله با ویروس کرونا از دیگر مباحث مطرح شده بوده که این پیشنهاد با پاسخ مثبت ایران مواجه شده است. وزیر خارجه اتریش پیش از این نیز در گفت وگویی با خبرگزاری ایرنا گفته بود که ماموریتش در سفر به ایران این خواهد بود که به کاهش تنش‌ها از طریق گفت وگو کمک کند. وی همچنین دست کشیدن از برجام را یک اشتباه محض خواند و گفت: اتحادیه اروپا در کنار این توافق ایستاده و قدردان همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام هستیم. وزیر امور خارجه اتریش با بیان این که نگهداری این توافق بدون پایبندی طرف ایرانی ممکن است، نسبت به گام‌های اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ابراز نگرانی کرد. شالنبرگ درباره سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس هم بدون آن که به بی عملی اروپا اشاره کند گفته است: ما حمایت خودمان را از تلاش‌های سه کشور اروپایی عضو برجام برای نجات توافق هسته‌ای از جمله اینستکس از ابتدا اعلام کردیم. این که به این سازوکار ملحق شویم یا خیر، همچنان مورد ارزیابی است.

توئیت ظریف از دیدارهایش با همتایان هلندی و اتریشی در تهران

وزیر امور خارجه ایران نیز ملاقات ها با همتایان هلندی و اتریشی در تهران را خوب توصیف کرد و گفت که در این گفت وگوها بر اجرای تعهدات برجامی اروپا تاکید شده است. محمدجواد ظریف در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از دیدارهایش با همتایان هلندی و اتریشی در تهران نوشت: در دو روز گذشته در تهران ملاقات‌های خوبی با استف بلاک و الکساندر شالنبرگ وزرای خارجه هلند و اتریش انجام شد. وی افزود: در این گفت وگوها بر اهمیت حفظ برجام از طریق پایبندی به تعهدات برجامی از سوی اروپا تاکید شد.

خبر مرتبط

موسوی: نشست کمیسیون مشترک برجام

ارتباطی با سازوکار حل اختلاف ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که نشست روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه کمیسیون مشترک ارتباطی به سازوکار حل اختلاف در برجام ندارد و جلسه عادی کمیسیون است که هر سه ماه یک بار برگزار می شود. به گزارش فارس، سید عباس موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نشست آینده کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد: جلسه ای که روز چهارشنبه هفتم اسفند برگزار می شود، نشست عادی و دوره ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. اتحادیه اروپا روز گذشته از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز چهارشنبه هفته جاری (فردا) در وین خبر داد. اتحادیه اروپا ماه گذشته تهدید کرده بود که به دنبال فعال سازی مکانیسم ماشه است که این تهدید اروپا با هشدار صریح ایران از جمله محمد جواد ظریف در خصوص احتمال خروج ایران از پیمان «ان.پی.تی» پس از 51 سال مواجه و همین موضوع سبب شد «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر چند هفته پیش خود به تهران صراحتا از تعویق استفاده از مکانیسم ماشه تا زمان نامعلوم خبردهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها