رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484242

تقدیر یا تهدید؟! / قالیباف در اولین سخنرانی بعد از انتخابات از پوست‌اندازی مجلس در آینده نزدیک گفت

ساعت 24-انتخابات مجلس یازدهم با همه حرف و حدیث‌هایش تمام شد و حالا پای تحلیل‌ها از آنچه روز جمعه دوم اسفندماه رقم خورد، به میان آمده است؛ حالا یکی از اما و اگرهای مشارکت در انتخابات و دیگری از معمای ترکیب مجلس و تاثیرش بر عرصه سیاست و اقتصاد سخن می‌گوید؛ واکنش‌هایی که در اظهارنظرهای امروز اهالی سیاست پررنگ‌تر بود.

خبر
تشکر قاضی‌القضات؛ هشدار نماینده

مشارکت در کل کشور 42 درصد و در تهران 26 درصد؛ عددی که تا به امروز آن را تجربه نکرده بودیم و همین رقم کافی بود تا تحلیل‌های متفاوتی درباره این انتخابات مطرح شود؛ مانند اظهارات ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه که تلاش دشمنان خارجی و ویروس کرونا را در توجیه آن مطرح کرد. رییسی در جلسه شورای عالی قضایی گفت: «انتخابات آزمونی الهی، سیاسی و ملی است و مردم با حضور ارزشمند خود در این عرصه، دشمن را ناامید کردند. دشمن مدت‎ها تلاش کرد با ایجاد یأس و تردید در جامعه، مردم را نسبت به انتخابات و سازوکار آن دلسرد کند و حتی در شب انتخابات محدودیت‎های مالی و پولی و بانکی را اعمال و تلاش کرد از شیوع یک ویروس برای کاهش حضور مردم سوءاستفاده کند، اما مردم ما با عزم و اراده جدی وارد صحنه شدند و حضور بامعنا و باصلابت آنها حقیقتا قابل تقدیر است.» رییسی که یار انتخاباتی‌اش در اردیبهشت‌ماه 96 امروز پیروز میدان انتخابات 98 شده، اضافه کرد: «پیروز انتخابات یک جناح و گروه خاص نبود؛ پیروز انتخابات ملت بزرگ ایران است و مردم ما برابر دشمنان و بدخواهان برنده شدند و باید این پیروزی را به آنان تبریک گفت.» او در توصیه به مجلس یازدهمی‌ها می‌گوید: «منتخبان ملت از همین امروز با اندیشه، همفکری و مشورت با صاحب‎نظران و حتی با رقبای خود که نتوانستند رای نصاب ملت را به دست آورند، باید برای رفاه اجتماعی، گره‎گشایی از کار مردم و معیشت آنها و مساعدت به دستگاه‎‌ها برای پیشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه‎‌ریزی کنند.»

البته رییسی موضوع افزایش اعتماد عمومی را هم مطرح می‌کند و می‌گوید: «آغاز مجلس یازدهم باید با اقدام و عمل نمایندگان همراه باشد و به‎ گونه‎ای عمل کنند که امید و اعتماد مردم به دستگاه‌ها و سازوکارهای نظام افزایش یابد.» همزمان علی لاریجانی هم که دیگر باید کم‌کم با مجلس خداحافظی کند و احتمالا وارد مرحله آماده‌باش برای ریاست‌جمهوری 1400 شود، دیروز در نطق پیش از دستور خود در اولین جلسه خانه ملت بعد از برگزاری انتخابات از مردم بابت حضور در این انتخابات تشکر کرد. البته همه واکنش‌ها به انتخابات مجلس یازدهم و از جنس تعریف و تمجید نبود؛ بلکه عده‌ای هم با اشاره به میزان مشارکت نسبت به استمرار این وضعیت هشدار دادند. علیرضا رحیمی، نماینده تهران یکی از همان افرادی بود که در تذکرش در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت: «اقداماتی در فضای انتخابات انجام شد که باعث مشارکت حداقلی مردم برای اولین‌بار شد و این هشدار قابل توجهی به مسوولان بود که رضایت مردم را مبنا قرار دهند.» او ادامه داد: «ما امروز در مجلس شورای اسلامی بودجه را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم قاعدتا اگر بودجه بر مبنای رضایت‌مندی و افزایش کارآمدی و حکمرانی باشد اثر لازم را دارد، ولی در شرایطی که نارضایتی مردم باعث مشارکت حداقلی می‌شود و همه را متحیر می‌کند مسوولان باید به این هشدار توجه کنند.» مسوولان باید تلاش کنند در تهران دل ۷۵ درصد مردم و در کل کشور دل ۵۵ درصد مردم را به دست آورند و همه در جهت سربلندی ایران تلاش کنیم.

پوست‌اندازی به سبک قالیباف

«اولین نفر لیست تهران به اندازه بنده در دور قبلی انتخابات رای آورده است. مردم می‌گویند مجلس شورای اسلامی در کجای تصمیم‌گیری قرار دارد؟» این جمله‌ای است که مصطفی کواکبیان در کنایه به محمدباقر قالیباف سرلیست اصولگرایان در صحن علنی مجلس مطرح می‌کند. موضوعی که البته از 2 روز پیش و با مشخص شدن آرا بارها و بارها به انحای مختلف مطرح شده است. البته قالیباف که بالاخره پس از 3 دوره سابقه کاندیداتوری ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری، حالا توانسته فاتح انتخابات مجلس باشد، آن هم وقتی مشارکت به کمترین میزان خود در بیش از 4 دهه گذشته رسیده است، به هر حال خود را در راس هرم قوه مقننه می‌بیند و از این دریچه سخنرانی‌هایش را چندماه مانده به آغاز کار مجلس با پوست‌اندازی قوه مقننه آغاز می‌کند.

قالیباف در یک پیام ویدیویی می‌گوید: «انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه فراز و فرودهای خود به پایان رسید. از همراهان و عزیزانی که بدون هیچ چشمداشتی برای بنده حقیر و فهرست وحدت، برای ایران سربلند مخلصانه تبلیغ کردند نیز تشکر می‌کنم. از همه دست‌اندرکاران امر برگزاری انتخابات، گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و همه نامزدهای محترم تشکر می‌کنم که با حضورشان جوانمردانه رقابت کردند.» او در ادامه شعارهای نواصولگرایانه‌اش می‌گوید: «من وعده داده بودم پای جوانان بایستم و ایستادم. تعداد کسانی که در فهرست وحدت، چه در تهران و چه در شهرستان برای ایران سربلند بوده و رای آوردند؛ جوان یا چهره جدید هستند. مطالبه‌گری جوانان باعث شد خانه ملت پوست‌اندازی کرده و مجلس نو شکل بگیرد. امروز روز جوانان است. من از روز اول آمدم تا در چهل و یکمین سال انقلاب، برای تحقق گام دوم تلاش کنم.» او گفت: «شما مردم عزیز با اعتماد خود بار سنگینی بر دوش ما گذاشتید، از خدای متعال درخواست می‌کنم تا به ما توفیق دهد شرمنده ملت شریف ایران، شرمنده خون شهدا، شرمنده باکری‌ها، بابایی‌ها، رضوی‌ها، حججی‌ها، کاظمی‌ها و حاج قاسم‌ها نباشیم.» از آنجا که لیست ائتلاف اصولگرایان یکی از اختلافات جدی در اردوگاه اصولگرایان بود و از همین بابت این‌ روزها قالیباف در سیبل انتقادات همقطارانش قرار گرفته است، در این ویدیو تلاش کرد تا به‌ نحوی از آنها نیز دلجویی کرده باشد: «مهم‌ترین درس امام و شهدا، درس وحدت و یکرنگی بود. ما هم تلاش کردیم با وحدت به مجلسی قوی برسیم. البته بعضی از خوبان جا ماندند. برخی هم انتقاد داشتند، اما حالا دیگر باید گذشت و درس گرفت. همه با هم از امروز عهد ببندیم جز خادمی ملت به موضوع دیگری فکر نکنیم. خادمی همه مردم؛ چه حامیان، چه رقبا و چه افرادی که به هر دلیلی پای صندوق رای نیامدند. این درسی است که از مکتب حاج قاسم می‌گیریم.» قالیباف که درست چند روز مانده به انتخابات پس از شهادت سردار سلیمانی در تمامی صفحات شبکه‌های اجتماعی از اینستاگرام تا توییتر از خاطراتش با او می‌گفت موضوعی که خواه‌ناخواه گمانه تبلیغاتی بودن این رفتارها را در ذهن تداعی می‌کرد درست مثل همان زمانی که چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری عکس‌هایی از سر زدن به روستاها و صحبت با اهالی آنجا منتشر می‌کرد، اما حالا که انتخابات تمام شده، از این رفتار خود ابراز پشیمانی می‌کند یا دست‌کم این‌طور وانمود می‌کند که اگرچه اشتباه کرده اما اهل اعتراف به اشتباه نیز هست. خلاصه که می‌گوید: «شاید درست نبود در ایام تبلیغات از رفاقت خود با حاج قاسم چیزی می‌گفتم؛ حقیقت آن است که حاج قاسم برای من نزدیک‌تر از برادر بود. ۳۷ سال در غم و شادی، زیر آتش دشمن و در گعده‌های صمیمانه کنار هم بودیم. حاج قاسم شجاع اما اهل تدبیر و عقلانیت بود. ما هم باید جسور و عاقلانه رفتار کنیم.»

مجلسی یکدست

با قطعی شدن نتایج انتخابات حالا بیشتر از هر زمان دیگر تکلیف ترکیب مجلس مشخص است، مجلسی تماما اصولگرا که قرار است با نسخه قالیباف، میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی برای قوانین کشور فکری کند. افرادی که در سیاست ‌خارجی تکلیف‌شان مشخص است و از همین امروز سرلیست‌شان برای روابط خارجی خط و نشان می‌کشد. در این میان اما آنچه می‌توان گفت حضور کمتر از 10 اصلاح‌طلب در میان بیش از 200 اصولگرای دو آتشه در مجلس آینده است. حضوری کمرنگ که باید دید تا چه میزان اثربخش خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها