رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484260

روز مهندس و «مهندسی نتایج» / کمیته انضباطی و پرونده مهمی که روی میزش است

ساعت 24-اگر دیروز صفحات مجازی را رصد کرده باشید، احتمالاً با پیام‌های «مهندس روزت مبارک» که مخاطب آن دوستان و اقوام بودند، مواجه شده‌اید. پنجم اسفند در تقویم رسمی ایران به یاد دانشمند بزرگ ایرانی «خواجه نصیرالدین طوسی» به عنوان روز «مهندس» نامگذاری شده است.

شخصیت بزرگی که در علومی همچون فلسفه، فقه، ستاره‌شناسی، ریاضی، پزشکی، معماری و نجوم به درجه دانشمندی رسید و خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرد. اما لقب «مهندس» در فوتبال جهان و ایران هم وجود دارد و فوتبالدوستان، تعدادی از بازیکنان را با این لقب به یاد می‌آورند. بازیکنانی که در پست هافبک بازیساز بازی می‌کنند و به اصطلاح «پلی میکر» هستند و با پاس‌ها، سانترها و ضربات ایستگاهی دقیق، زمینه را برای گلزنی مهاجمان فراهم می‌کنند. شاخص‌ترین این بازیکنان، «ژاوی هرناندز» هافبک سابق تیم ملی اسپانیا و کاپیتان پیشین بارسلوناست که در حال حاضر هدایت السد قطر را برعهده دارد. در فوتبال ایران این لقب در ابتدا به ایمان مبعلی داده شد و در ادامه محسن مسلمان لقب «مهندس» را یدک کشید. در این میان، دیروز باشگاه پرسپولیس روز مهندس را به بشار رسن، هافبک عراقی خود تبریک گفت. هر چند در این میان، بازیکنانی مانند علی کریمی و مجتبی جباری هم جزو بهترین هافبک‌های بازیساز فوتبال ایران شناخته می‌شوند اما آنها را با القابی چون «جادوگر» و «زیدان» به یاد می‌آوریم و هیچ گاه «مهندس» نشدند. در لیست پلی میکرهای بزرگ تاریخ فوتبال ایران نمی‌توان از نام‌هایی چون محرم نویدکیا و علی پروین گذشت؛ البته پروین ملقب به «سلطان» است. در این میان چهره‌های ورزشی دیگری هستند که از لحاظ علمی واقعاً مهندس هستند؛ مثل علی دایی، محسن صفایی فراهانی، امیر عابدینی، سعید فائقی و سیدمصطفی هاشمی طبا.

مهندس با واژه‌ای در ادبیات فوتبال ایران به نام «مهندسی نتایج» هم پیوند خورده که پایه‌گذار آن، امیر قلعه‌نویی بود. او فصل گذشته بارها در مصاحبه‌های خود گفت: «با اسناد و مدارک می‌گوییم که نتایج، مهندسی شده است.» صحبت‌هایی که کنایه به قهرمانی سه‌گانه پرسپولیس بود و البته هیچ گاه هم سند و مدرکی از سوی قلعه‌نویی ارائه نشد و کمیته انضباطی هم واکنش خاصی به این اتهام بزرگ که فدراسیون و تمام ارکان فوتبال ایران را نشانه گرفته بود، نشان نداد. قلعه‌نویی که در زمان بازیگری از هافبک‌های بازیساز خوب فوتبال ایران و استقلال بود و اصلاً به همین دلیل، لقب «ژنرال» به او داده شد، حالا دومین فصل حضور خود به عنوان سرمربی سپاهان را سپری می‌کند. تیمی که در هفته بیستم لیگ برتر قرار بود از پرسپولیس میزبانی کند اما اتفاقاتی بسیار عجیب در آن رقم خورد که باعث شد سپاهان در زمین حاضر نشود و پرسپولیس هم ورزشگاه را ترک کرد. حالا کمیته انضباطی یکی از پرونده‌های جنجالی سال‌های اخیر فوتبال ایران را روی میز خود می‌بیند. پرونده‌ای که همه علاقه‌مندان به فوتبال امیدوارند قانونی و عادلانه رأی آن داده شود تا شائبه «مهندسی نتایج» در اذهان شکل نگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها