رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484295

کرباسچی: نباید شرکت در انتخابات به عنوان تایید کل حاکمیت مطرح میشد

ساعت24-دبیرکل حزب کارگزاران درباره علل پایین بودن مشارکت مردمی در انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: اینکه رسانه‌ها و بسیاری از تریبون‌ها، شرکت در انتخابات را مساوی با تایید همه اتفاقات کشور و تایید روند دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنند یکی از دلایل عدم مشارکت مردم در انتخابات است. چراکه همین موضوع به مردم القا می‌کند اگر در انتخابات شرکت نکنیم، نارضایتی خودمان را از دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی نشان داده‌ایم.

كرباسچي
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: من در انتخابات شرکت کردم، اما عدم شرکت مردم در این انتخابات، دلایل مفصلی دارد. چراکه مردم از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی نارضایتی دارند، از وضعیت اقتصادی ناراضی‌اند، احساس آرامش ندارند و همچنین رقابت فعالی بین نیروهای سیاسی وجود ندارد که مردم را ‌پای صندوق‌ها بکشاند. بالاخره نیروهای فعال سیاسی وارد صحنه نشده‌اند؛ به این دلیل که فکر می‌کردند رأی نمی‌آورند یا فکر می‌کردند که تأیید صلاحیت نمی‌شوند.

کرباسچی همچنین معتقد است:‌ در این انتخابات، نیروهای فعالی که جامعه را تشویق می‌کردند، وارد صحنه نشدند و چهره‌های شاخصی که در این دوره وجود داشتند، به‌اندازه همان تعدادی بود که رأی دادند.

دبیرکل حزب کارگزاران در مقایسه انتخابات مجلس دهم و یازدهم، توضیح می‌دهد: شرایط جامعه در انتخابات گذشته مجلس با این دوره متفاوت بود. در سال ۹۴ پیروزی برجام برای مردم مطرح‌ شده بود. دولت در دوره اول خود، دولت موفقی بود که تورم را کنترل کرده بود و مردم از مخالفت‌هایی که از طرف مجلس با دولت اتفاق می‌افتاد، ناراضی بودند و دلشان می‌خواست همان روندی که دولت پیش می‌برد، مجلس هم دنبال کند؛ بنابراین به صحنه آمدند تا آن روند را تغییر بدهند که دادند. بنابراین حدود سه میلیون و دویست هزار نفر در تهران ‌پای صندوق‌های رأی آمدند و در کشور هم بالای ۴۰ میلیون نفر شرکت کردند؛ اما در این دوره، مردم در انتخابات شرکت نکردند زیرا مشکلات زیادی داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان می‌کند: همچنین رسانه‌ها و بسیاری از تریبون‌ها، شرکت در انتخابات را مساوی با تأیید همه اتفاقات کشور و تأیید روند دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنند؛ همین موضوع به مردم القا می‌کند که اگر در انتخابات شرکت نکنیم، نارضایتی خودمان را از دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی نشان داده‌ایم. به نظر من سیاست اشتباهی است که دستگاه تبلیغاتی ما تظاهرات ۲۲ بهمن و تشییع‌ پیکر شهید قاسم سلیمانی را به هم مرتبط کند و آن را در تأیید دستگاه‌های حاکمیتی بداند؛ چراکه خیلی‌ها ممکن است ناراضی باشند، اما در تشییع‌ پیکر شهید بزرگواری شرکت کنند. همچنین من فکر می‌کنم نباید شرکت یا عدم شرکت در انتخابات را به معنای تأیید یا رد حاکمیت دانست. انتخابات کنش سیاسی است که باید در جامعه وجود داشته باشد تا مردم در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کند؛ ولو اینکه ناراضی باشد. رهبری هم گفتند که هرکسی حتی اگر ناراضی است و به من هم علاقه ندارد در انتخابات شرکت کند.

به جاه‌طلبی مثبت بعضی از جوانان وارد شده به مجلس امید داریم

او همچنین تضعیف نهاد پارلمان را یکی از دلایل کاهش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مجلس یازدهم عنوان و تصریح کرد: اهمیت مجلس را اگر کم کنیم و همه نمایندگان را اهل فساد اخلاقی و مالی بدانیم، مردم فکر می‌کنند آدم‌ها برای مسائل شخصی خود به مجلس می‌روند، بنابراین می‌گویند چرا به آنها رأی بدهیم؟ همچنین وقتی مجلس کنش لازم را نداشته باشد و نمایندگان اصلاح‌طلب یا غیراصلاح‌طلب به مجلس بروند و آنجا تلاش نکنند یا نتوانند تلاشی بکنند و شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نگذارد، مردم ناامید می‌شوند.

دبیرکل حزب کارگزاران در پیش‌بینی وضعیت مجلس یازدهم، اضافه می‌کند: مجلس همین چیزی است که بوده. خیلی از کسانی که الان به مجلس رفتند، قبلاً نماینده بودند؛ در دوره خودشان چه کار کردند؟ الان هم تنها کاری که کردند این بوده که از ضعف مجلس قبلی استفاده تبلیغاتی کردند. عده‌ای هم که وارد انتخابات نشدند. حالا ما به بعضی از این جوانان امید داریم که جاه‌طلبی مثبتی داشته باشند و کاری برای مملکت و مردم بکنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها