رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 484478

آخرین تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای با ایران

نشست وین بدون آمریکا به جایی نمی رسد

ساعت 24 اتحادیه اروپا درروزهای تازه سپری شده وزیران خارجه هلند و اتریش را به ایران فرستاد تا برآوردی از دیدگاه حکومت ایران برای ادامه چانه زنی این اتحادیه با ایران برای پذیرش میانچی گری ایران و آمریکابه دست آورد.

وزیر خارجه آلمان
dir="RTL">برگزاری نشست تازه در وین برای بررسی مناسبات ایران و آمریکا که امروز در وین برپا می شود نشان می دهد هنوز تا قطع امید کامل راهی باقی مانده است. 5 کشور از 6کشوری که با ایران قرارداد بستند در این نشست حاضرند اما نماینده آمریکا نمی آید و به همین دلیل است که ناظزان آگاه این نشست را دارای بازدهی مناسب تشخیص نمی دند و چشم اندازروشنی برای آن ترسیم نمی شود .

کشورهایی که خواستار نجات برجام هستند به‌رغم طرح "مکانیسم ماشه" در پایتخت اتریش تشکیل جلسه می‌دهند. این جلسه با هدف یافتن راه‌حلی برای مناقشه هسته‌ای با ایران و مانع شدن از بازگشت‌تحریم‌های سازمان ملل برگزار می‌شود.نگاه‌ها بار دیگر در ارتباط با مناقشه هسته‌ای متوجه وین، پایتخت اتریش است. کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ منهای آمریکا بر آنند تا راه‌حلی برای نجات توافق هسته‌ای با ایران بیابند.این در حالی است که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش به کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای ایران در راستای فعال‌سازی "مکانیسم ماشه" گام رداشته‌اند.خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) با انتشار گزارشی از وین، خبر از برگزاری اجلاس "کمیته نجات برجام" داده است. در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به سازمان ملل، احتمال تجدید تحریم‌های بین‌المللی ایران وجود دارد.نشست وین امروز برگزار می‌شود و دیپلمات‌های ارشد کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه به همراه ایران در آن شرکت خواهند داشت. نماینده‌ای نیز از سوی اتحادیه اروپا به اجلاس وین اعزام می‌شود.در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که هدف از تشکیل این اجلاس یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای با ایران است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا و "انفعال" کشورهای اروپایی محدودیت‌های ناظر بر غنی‌سازی اورانیوم را به گونه‌ای گام به گام کاهش داده است.ماه گذشته، جمهوری اسلامی اعلام کرد که در پنجمین دور از کاهش تعهدات برجامی خود، به تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در توافق هسته‌ای پایبند نخواهد ماند. این در حالی است که ناظران سیاسی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران هنوز گامی در راستای نقض کامل برجام برنداشته است.کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز روز ۱۴ ژانویه اعلام کرده بودند که چاره‌ای مگر ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ندارند. چنین امری که به "مکانیسم ماشه" شهرت دارد می‌تواند منجر به تجدید و از سر گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گردد.

دورنمای نشست وین

به‌رغم آن، سه کشور اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که اولویت آن‌ها حفظ و نجات توافق هسته‌ای است. مهلت ۶۵ روزه‌ی تعیین شده در ارتباط با "مکانیسم ماشه" در صورت توافق کشورهای ذیربط قابل تمدید است.از این رو، جلسه وین با حضور دیپلمات‌های ارشد کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای منهای آمریکا برگزار می‌شود.خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزاشی در همین ارتباط اعلام کرده است که هنوز جدول زمانی برای دست‌یابی به توافقی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای تعیین نشده است.این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌های شرکت کننده در اجلاس وین اعلام کرده است که کشورهای شرکت کننده در این اجلاس تا کسب توافقی درباره مناقشه‌هسته‌ای با ایران فاصله زیادی دارند.از این رو، به نظر نمی‌رسد نشست کشورهای ذینفع در توافق هسته‌ای با ایران در روز چهارشنبه ۲۶ فوریه بتواند تغییری تعیین کننده در مناقشه‌هسته‌ای با این کشور ایجاد کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها