رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484599

حواشی پیشروی کرونا و یک هفته مبارزه بی‌امان مردم با آن؛

دشمنی که دیده نمیشود

ساعت 24-آخرین روز بهمن‌ماه بود که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از مثبت شدن آزمایش‌های اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد.قم اولین شهری بود که با کرونا درگیر شد و هنوز بالاترین آمار ابتلا و فوتی از این شهر است. بااین‌حال مسئولان هنوز راضی به قرنطینه این شهر یا لااقل لغو برنامه‌ها و تجمع‌های مذهبی نشده‌اند. بعد از قم، تهران، گیلان، فارس، مازندران، نیشابور، البرز، قشم و به‌تازگی یزد، لرستان و ساوه و شهرهایی دیگر هم در فهرست شهرهایی که کرونا به آن واردشده قرارگرفته‌اند.

خبر
آمار مبتلایان و فوتی‌ها هر روز بالا می‌رود

آخرین آمار در رابطه با فوتی‌ها و افراد مبتلابه کرونا بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از روز سه‌شنبه تا پیش از ظهر چهارشنبه روی موارد مشکوک کووید- 19مشخص کرد که ۴۴ نفر ابتلای قطعی‌شان به کرونا، تأیید شده است و ۴۴ مبتلای جدید هستند که از این تعداد ۱۵ نفر از استان قم، ۹ نفر استان گیلان، ۴ نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، ۳ نفر در خوزستان، ۲ نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان کرمان، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر هرمزگان هستند که از این ۴۴ نفر جدید چهار نفر فوت کردند و شمار جان‌باختگان براثر کرونا به ۱۹ نفر افزایش یافت. همچنین با احتساب افرادی که روز گذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند تعداد کلی مبتلایان به ویروس کرونا تا لحظه نگارش این گزارش 139 نفر اعلام‌شده است.

حالا با گذشت یک هفته از انتشار اخبار شیوع کرونا در کشور، مردم ایران روزهای سختی را می‌گذرانند. ترس از ابتلا در همه جای این کشور موج می‌زند و کرونا تنها موضوع داغ میان مردم و خبرگزاری‌هاست. باوجود تمام تمهیدات و اطلاع‌رسانی‌ها در رابطه با این بیماری حتی ذره‌ای از ترس مردم کم نشده و حالا چند روزی است با سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه از شنبه کشور باید روال عادی زندگی را طی کند، این ترس بیشتر و عمیق‌تر هم شده است. مردم معتقدند هنوز برای برقراری شرایط عادی زود است و از این سخنان روحانی مطالب طنزی هم بین کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. ازجمله اینکه کرونا برای سفر تفریحی یک‌هفته‌ای به ایران نیامده که از شنبه بیرون برود.

با ضدعفونی مدام دانش‌آموزان به مدرسه برمی‌گردند؟

در این میان شایعات زیادی در رابطه با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز به وجود آمد که بعد توسط وزیر آموزش‌وپرورش تکذیب شد؛ بااین‌حال مادران زیادی معتقدند مدرسه رفتن بچه‌ها کار درستی نیست و تصمیم گرفته‌اند که بچه‌هایشان 12 روز آخر سال را به مدرسه نروند و از طرق مختلف آموزش‌ها را در خانه ببینند.

هرچند اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران اعلام کرده است در مدتی که بچه‌ها در خانه بودند نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس زیر نظر کارشناسان سلامت و تندرستی مناطق کلاس‌ها و فضای مدرسه را ضدعفونی کرده‌اند و این تدابیر بهداشتی مستمر است اما باز دلیلی برای دلگرم شدن مادران نیست.

به گفته مسئولان آموزشی اولویت ضدعفونی و گندزدایی با مدارسی است که انتخابات در آنجا برگزارشده است. بر اساس این خبر، مدارس موظف هستند که به‌طور مستمر ضدعفونی، گندزدایی، آلودگی‌زدایی، پاک‌سازی و نظافت تمام سطوح و اشیاء، وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز، لیوان، ظروف و ...) و محل‌های توقف و تردد را هر ۱۲ ساعت یک‌بار با حداقل روزی یک‌بار و به‌صورت تواتر در مدارس با مواد گندزدای مربوطه نظیر وایتکس و ... انجام دهند.

همچنین برای ضدعفونی تجهیزات و فضاهای مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی، موس و صفحه‌کلید رایانه، دستگیره درها و فضاهای عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح باید شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

با تمام این شرایط باید دید چند درصد از دانش آموزان دوباره به مدارس بازمی‌گردند و آیا این اقدامات می‌تواند لااقل در مدارس شرایط را مثل قبل کند؟

خرید چند سال ماسک در چند روز

همان‌طور که می‌دانیم رعایت بهداشت فردی یکی از مؤثرترین راهکارهای برای پیشگیری از ورود این ویروس به بدن است. پزشکان معتقدند افرادی که مشکوک به کرونا هستند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند بهتر است از ماسک استفاده کنند در غیر این صورت استفاده از ماسک برای افرادی که مشکلی ندارند نه‌تنها الزام‌آور نیست بلکه تأثیر چندانی هم ندارد. بااین‌حال آمارها نشان می‌دهد در 24 روز اخیر به‌اندازه چند سال ماسک و مواد ضدعفونی خریداری‌شده است و همین موضوع شرایط سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم می‌کند.

کودکان کار و زباله‌گردها که عمدتاً برای جستجو در زباله‌ها از وسایل بهداشتی استفاده نمی‌کنند، مستعد ابتلا به بیماری هستند و با همین بهانه در روزهای اخیر گروه‌های داوطلب به سطح شهر رفته‌اند و به این افراد وسایل و آموزش‌های بهداشتی می‌دهند

البته گفته می‌شود در رابطه با کمیاب شدن ماسک و مواد ضدعفونی فقط محتکران مقصر نیستند. هجوم مردم و خرید بیش‌ازاندازه هم در این موضوع نقش داشته است. در این شرایط اما نقش سودجویان غیرقابل‌انکار نیست. بر اساس مشاهدات شخصی یکی از محصولات شست‌وشو دست تا پیش‌ازاین اتفاق‌ها باقیمت 30 تا 40 هزار تومان در داروخانه‌ها به فروش می‌رسید که در حال حاضر نایاب شده است و یکی از مراکزی که آن را به فروش می‌رساند، مرکز خریدی در منطقه زعفرانیه تهران است که این محصول را 150 هزار تومان به فرش می‌رساند. ماسک هم از این قافله عقب نمانده و در برخی مناطق افزایش 30 برابری قیمت را تجربه است.

کودکان کار و زباله‌گردها در معرض کرونا

کمی پیش‌تر گفته شد استفاده از ماسک و دستکش برای افراد آلوده به ویروس یا افرادی که احتمال بیماری آن‌ها می‌رود الزامی است اما تابه‌حال در رابطه با مشکلاتی که ماسک‌های آلوده به کرونا پس از استفاده باعث آن می‌شود، کمتر سخن به میان آمده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به‌احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رهاشده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان خارج کردن و دور انداختن آن‌ها تأکید کرد. به گفته مجید مرجانی ممکن است ویروس‌ها روی سطوح این وسایل بنشینند و در خصوص ویروس کرونا، تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند. درنتیجه ماسک‌ها و دستکش‌ها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به‌گونه‌ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد. او همچنین بیان کرد که بعد از تمام شدن استفاده، آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید. سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیندازید.

همین مسئله نگرانی فعالان اجتماعی را در مورد ابتلای کودکان کار و زباله گردها بیشتر کرده است. این افراد که عمدتاً از وسایل بهداشتی برای جستجو و زباله‌ها استفاده نمی‌کنند مستعد ابتلا به کرونا هستند و با همین بهانه در روزهای اخیر گروه‌های داوطلب به سطح شهر رفته‌اند و به این افراد وسایل و آموزش‌های بهداشتی داده‌اند.

حواشی کرونا توسط سلبریتی‌ها

مثل تمام اتفاقات در مورد کرونا و حواشی آن سهم بزرگی به افراد مشهور و به‌اصطلاح سلبریتی‌ها اختصاص دارد. اگر اهل فضای مجازی باشید حتماً ویدیوهایی در رابطه با هشدارها، تبلیغات، اقدامات و انتقادات هنرمندان به‌ویژه بازیگران به چشمتان خورده است.

یکی از موضوعات داغ شبکه‌های مجازی تبلیغ شربت گیاهی که کرونا را شکست می‌دهد توسط بهنوش بختیاری است. او که در اینستاگرام خود بیش از 8 میلیون دنبال‌کننده دارد، از شربتی نام می‌برد که می‌تواند در پیشگیری ابتلا به کرونا مؤثر باشد. این فیلم با انتقادات زیادی از سوی مردم مواجه شد تا جایی که منابع خبری می‌گویند این بازیگر تحت تعقیب قضایی قرارگرفته است.

دیگر حواشی مربوط به کرونا به اشتراک گذاشتن فیلم‌های اطلاع‌رسانی در رابطه با این ویروس توسط کارگردانان و بازیگران سرشناس است؛ انتقادات تند کیهان ملکی در مورد بی‌تدبیری مسئولان و اظهارنظرات طنزآمیز و شوخی کردن افرادی نظیر جواد رضویان، سام درخشانی و ... هم با انتقادات زیاد کاربران روبه‌رو شده است.

در این میان، رئیس پلیس سایبری کشور نیز اعلام کرد: در پی رصد فضای مجازی و تشکیل کارگروه ویژه در پلیس فتا در خصوص مقابله با شایعه‌سازان فضای مجازی با موضوع «شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور » ۲۴ نفر بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند و ۱۱۸ نفر از کاربران مورد تذکر و ارشاد قرار گرفتند.

با گذشت یک هفته از انتشار اخبار شیوع کرونا در کشور، مردم ایران روزهای سختی را می‌گذرانند. ترس از ابتلا در همه جای این کشور موج می‌زند و کرونا تنها موضوع داغ میان مردم و خبرگزاری‌هاست

اولویت درمان با مردم است

دو سه روزی است که جواب تست‌های کرونا برخی از مسئولان کشور مثبت اعلام‌شده است. یکی از موضوعاتی که روز گذشته و امروز در رابطه با کرونا و انجام تست‌ها بر روی افراد مشکوک بسیار فراگیر شده بی‌اهمیت جلوه دادن جان افراد عادی و انجام تست‌های سریع مسئولان است. نمونه این اقدام مرگ پرستار جوان لاهیجانی است که حتی باگذشت دو از مرگش هنوز جواب تست کرونای او نیامده است و همین مسئله خشم مردم را بیش‌ازپیش برانگیخته است.

در آخر لازم به یادآوری است که جان انسان‌ها مهم است. فرقی ندارد یک فرد عادی باشد یا وزیر و مسئول بخش، رسیدگی و اهمیت دادن به‌سلامتی مردم یکی از اصلی‌ترین و اولین وظیفه دولت‌هاست و در این روزهای ناخوشی تنها امید و دلگرمی مردم این است که مسئولان به دادشان برسند و کنارشان باشند. کاش مسئولان ما بدانند خون هیچ‌کس رنگین‌تر نیست.

توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها