رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484833

نگرانی خانوار از روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز

ساعت 24-میانگین قیمت گوشت قرمز به ۱۴۰ هزار تومان رسید؛ این در حالی است که در این مدت تغییری در قیمت دام به وجود نیامده و دامداران به قیمت قبل دام را عرضه می‌کنند. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا تاثیر خود را بر این بازار هم گذاشته و عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط درصدد تامین منافع خود برآمده‌اند.

گوشت قرمز
در این زمینه مسئولان وزارت صمت بار دیگر به گفتاردرمانی روی آورده‌اند و مدام از کنترل بازار سخن می‌گویند و معتقدند کمبودی در بازار وجود ندارد. نگاهی به شرایط تولید گوشت نیز حکایت از تولید مقتضی دارد و دقیقا به علت نبود نظارت دقیق است که فعالان بازار به گرانفروشی روی آورده‌اند. شرایطی که این نگرانی را خانواده‌ها به وجود آورده که بار دیگر اتفاقات سال گذشته تکرار شود و قیمت گوشت قرمز تا ۲۰۰ هزار تومان هم افزایش یابد.

در حالی که تا ابتدای هفته جاری قیمت هر کیلو شقه گوشت گوسفندی 105 هزار تومان بوده، اما از با افزایش اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا، رفته‌رفته روند صعودی افزایش قیمت‌ها آغاز شده و قیمت هرکیلو شقه گوسفندی به 135 هزار تومان رسیده است. این روزها سردست گوسفندی به همین قیمت عرضه می‌شود و گوشت ران گوسفند 155 هزار تومان قیمت دارد. گزارش‌های میدانی از میدان بهمن (کشتارگاه) تهران نیز نشان می‌دهد هر کیلو گوشت گوسفندی بنا به مرغوبیت آن 120 هزار تا 130 هزار تومان فروخته می‌شود. در این بین گروهی از خرده‌فروشان تقصیر را متوجه دامداران می‌سازند و عده‌ای دیگر سرایت ویروس کرونا به دام‌ها را عامل اصلی این موضوع می‌دانند! این در حالی است که در روزهای اخیر متخصصان امر بارها اعلام کرده‌اند انتشار این ویروس بین حیوانات تقریبا محال است و با پخت گوشت اگر ویروسی هم وجود داشته باشد کشته می‌شود. بنابراین در اینجا باز هم بحث سوءاستفاده از شرایط و کاسبی از بروز بحران به میان می‌آید. فقط کافی است نگاهی به قیمت عرضه دام بیندازیم. پرس‌وجوهای «آرمان ملی» حکایت از آن دارد که هر کیلوگرم گوسفند با وزن کمتر از 50 کیلوگرم از دامدار 38 هزار تومان و بالای 50 کیلوگرم 34 تا 35 هزار تومان خریداری می‌شود. قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین از دامداران نیز تا وزن 450 کیلوگرم 27 تا 28 هزار تومان و بیش از 550 کیلوگرم 23 تا 25 هزار تومان است. نگاهی به منحنی عرضه و تقاضا نیز بیانگر آن است که مردم در این روزها استقبال کمتری از خرید نشان می‌دهند و به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، گویا خرید خود را به زمان دیگری موکول کرده‌اند. آمار عرضه هم نشان می‌دهد عده‌ای از دامداران پشت در کشتارگاه‌ها مانده‌اند و به دلیل حجم بالای دام‌ها فعلا موفق به فروش گوسفندهای زنده خود نشده‌اند. در نتیجه کرونا با اینکه ترس عمومی جامعه را افزایش داده و هر روز تعداد بیشتری از هموطنان را گرفتار می‌کند، اما گروهی دیگر از شهروندان از این ترس استقبال نشان می‌دهند و بالابردن قیمت محصولات خود برای جیب مردم کیسه می‌دوزند.

عرضه گوشت 40 هزار تومانی

بروز رفتارهای سودجویانه در مواقع بحرانی دیگر به امری طبیعی در اقتصاد و جامعه ایران تبدیل شده است. از ابتدا هم مشخص بود که اگر ویروس کرونا به ایران سرایت کند عده‌ای به احتکار و گرانفروشی روی می‌آورند؛ اما مسئولان وزارت صمت از همان زمان به گفتاردرمانی روی آوردند و نشان دادند که گویا راه‌حل دیگری برای کنترل بازار ندارند. گروهی دیگر از مسئولان هم به‌طور کلی موضوع را انکار می‌کنند. در همین زمینه تسنیم به نقل از مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران نوشته است که تا‌کنون گرانفروشی گوشت مرغ نداشتیم و در بسیاری از جا‌ها زیر قیمت مصوب بوده است. محمدعلی اسفنانی تاکید کرده است که قیمت گوشت گوسفندی حداکثر باید بین 65 هزار تا 70 هزار تومان باشد؛ این خواسته‌ای است که مردم هم دارند، اما در نبود نظارت‌ها، سودجویان گوشت را تا بیش از دو برابر قیمت واقعی می‌فروشند. البته در این زمینه معاون وزیر صمت خبر داده است که از هفته جاری دولت هر کیلوگرم گوشت منجمد را به قیمت 40 هزار تومان به دست کارکنان دولت می‌رساند. حال باید دید با این سیاست نرخ‌ها می‌شکند یا خیر؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها