رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484843

ترکیه در واکنش به کشته‌شدن نیروهایش در ادلب مرزهایش را برای خروج پناهجویان به اروپا باز کرد

آزادی مهاجران، تنگنای اروپا

ساعت 24-ساعاتی پس از اعلام خبر بازپس‌گیری شهر سراقب توسط شورشیان ناگهان صدای غرش جنگنده‌هایی در آسمان ادلب شنیده و بمباران مخالفان آغاز شد. در این بمباران‌ها ۳۳ نفر از نیروهای نظامی ترکیه که برای حمایت از شورشیان مخالف دولت بشار اسد مستقر شده بودند، جان خود را از دست دادند. بیش از ۳۰ نفر نیز زخمی شدند.

خبر
صدها مهاجر سوری در ترکیه درحال آماده‌شدن برای آغاز یک سفر هستند؛ سفری به اروپا، از مرز یونان و بلغارستان. روز گذشته به دنبال کشته‌شدن ٣٣ سرباز ترکیه در ادلب و حملات هوایی منسوب به هواپیماهای روسیه، اردوغان دستور بازگشایی مرزهای ترکیه را داد و اعلام کرد که دیگر مانع حرکت آنها به سمت اروپا نخواهد شد. این اقدام آنکارا در تلافی کشته‌شدن سربازان ترکیه در حملات هوایی روسیه به مخالفان در ادلبِ سوریه بود.
با مرگ این سربازان، ترکیه اعلام کرده که «خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند.» ترکیه انتقام این خون‌ها را نه از روسیه که از اروپا می‌گیرد.
نیروهای سوری به همراه شبه‌نظامیان حامی آن و با کمک حملات هوایی روسیه حدود ٣ ماه است که با شورشیان در ادلب، آخرین پایگاه مخالفان اسد در سوریه می‌جنگند. در این مدت سه ماهه طبق گزارش سازمان ملل بیش از ٤٠٠ غیرنظامی کشته شدند و حدود یک‌میلیون نفر نیز به سمت شمال (به سوی مرزهای ترکیه) فرار کردند. ٨٠‌درصد این جمعیت زنان و کودکان هستند. دولت سوریه تا روز پنجشنبه موفق شده بود تقریبا تمام بخش جنوبی ادلب را تصرف کند. با این حال روز گذشته شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه موفق به بازپس‌گیری شهر کلیدی «سراقب» از دست نیروهای دولتی سوریه شدند.
ساعاتی پس از اعلام خبر بازپس‌گیری شهر سراقب توسط شورشیان ناگهان صدای غرش جنگنده‌هایی در آسمان ادلب شنیده و بمباران مخالفان آغاز شد. در این بمباران‌ها ٣٣ نفر از نیروهای نظامی ترکیه که برای حمایت از شورشیان مخالف دولت بشار اسد مستقر شده بودند، جان خود را از دست دادند. بیش از ٣٠ نفر نیز زخمی شدند.«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: «حمله به سربازان ما باوجود هماهنگی با روسیه صورت گرفته است.» اما وزیر دفاع روسیه روز جمعه این موضوع را انکار کرد که بمباران هوایی کار هواپیماهای روسیه بوده است، با این حال او گفت ارتش ترکیه «نباید» در ادلب حضور پیدا می‌کرد، «آن‌هم بدون اینکه هشداری در مورد حضورشان به دولت سوریه بدهند.» وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که هدف حملات «سوریه» در ادلب تروریست‌های مسلح بود و نظامیان ترکیه هم در صف این تروریست‌ها حضور داشتند: «سربازان ترکیه در میان تروریست‌ها بودند و در این مورد هیچ اطلاعی به مسکو نداده بودند.»
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است با تکرار این موضوع که مسکو از حضور نیروهای ترکیه در ادلب اطلاع نداشته، این حملات را به‌طور تلویحی به دولت سوریه نسبت داده و گفته است دولت سوریه حق این را دارد که با تروریست‌ها بجنگد و «مسکو نمی‌تواند مانع آن شود.» لاوروف همچنین کشته‌شدن سربازان ترکیه را به این کشور تسلیت گفت و تأکید کرد که مسکو به هماهنگی با آنکارا ادامه خواهد داد. همزمان خبرهایی از تماس تلفنی اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه به گوش می‌رسد که آنها بر لزوم اتخاذ اقدامات مضاعف برای بازگرداندن اوضاع به حالت عادی در شمال‌غرب سوریه تأکیدکرده‌اند.
با این حال، گاردین گزارش داده که روسیه به دنبال نگرانی از اقدام نظامی ترکیه، دو ناوچه مسلح به موشک‌های بالستیک را به دریای مدیترانه در سواحل سوریه فرستاده است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه نیز به آنکارا هشدار داده «هرگونه عملیات نظامی» ترکیه در ادلب «پایان بدی» برای این کشور خواهد داشت. «ولادیمیر زاباروف»، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس دومای روسیه با اعلام این تهدید ضمنی گفته است ترکیه از تروریست‌ها در ادلب حمایت می‌کند و باید این کار را متوقف کند.
شرایط تا حدی شکننده و غیرقابل پیش‌بینی شده که سازمان ملل هشدار می‌دهد ممکن است بحران «در عرض یک ساعت» تشدید شود. کشورهای غربی در شورای امنیت نیز خواهان توقف درگیری‌ها و حملات در ادلب شدند.

جدال با روسیه؛ انتقام از اروپا
به نظر می‌رسد اردوغان با باز کردن مرزهای ترکیه برای خروج مهاجران می‌خواهد انتقام کشته‌شدن سربازانش را از قاره سبز بگیرد. ترکیه بارها تهدید کرده بود که این کار را خواهد کرد. اتفاقی که در‌ سال ٢٠١٥ باعث غرق‌شدن هزاران مهاجر در مدیترانه شد و یک‌میلیون نفر خود را به یونان و ایتالیا رساندند. افرادی که بسیاری از آنها هنوز هم در شرایط وحشتناک اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد ترکیه درحال وارد کردن فشار روی اتحادیه اروپا و ناتو است تا از حضور نظامی سربازان ترکیه و موضع نظامی آنکارا در ادلب حمایت‌کنند. درحال حاضر حدود ٣,٦‌میلیون مهاجر سوری در ترکیه زندگی‌می‌کنند. با رفتن این مهاجرانی به اروپا بحران تازه‌ای برای این قاره ایجاد خواهد شد. رسانه‌های ترکیه ویدیوهایی را منتشرکرده‌اند که در آن ادعا شده ٣٠٠ مهاجر به سمت مرزهای اروپا درحال حرکت هستند.

بیانیه وزارت خارجه ایران
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز درخصوص تحولات جدید بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت درحال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامد‌های منطقه‌ای جاری در ادلب است و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام‌سازی آن در اسرع وقت تأکید دارد.»
در این بیانیه همچنین بر «مبارزه با تروریسم» و «اجتناب از هرگونه آسیب به غیرنظامیان» تأکید شده است.

شهروند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها