رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 485290

احتکار مواد ضد عفونی کننده و ماسک در پارکینگ خانه

ساعت24 -شخصی که مقادیر زیادی مواد ضدعفونی کننده و ماسک ودستکش را که در پارکینگ خانه خود احتکار کرده بود به دام افتاد.

مواد شوینده
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ مصوبه حذف سود مرکب از جرایم تسهیلات تولیدکنندگان که منجر به از دست رفتن 68 روز از فرصت سه ماهه مشمولان این قانون شده است و نیز گزارش های مردمی مبنی بر ابراز بی اطلاعی شعب بانک ها از آن، خواستار جدیت بانک مرکزی در پیگیری مصوبه مذکور شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین حسین زاده بحرینی در این باره توضیح داد: نظام بانکی در سال‌های گذشته در محاسبات خود به گونه‌ای رفتار می‌کرد که یا به صورت مستقیم یا با تجدید قرارداد‌ها از تسهیلات گیرندگان سود مرکب می‌گرفت به این معنی که سود روی سود، سود روی جریمه و جریمه روی سود محاسبه و باعث می‌شد بدهی بدهکاران بانکی بسیار زیاد شود. در این باره مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون در شهریور امسال سعی کرد جلوی این رویه را بگیرد، اما این مصوبه مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد که اصرار مجلس موجب شد مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، مجمع هم بعد از برگزاری جلسات متعدد در نهایت حق را به مجلس داد و این مصوبه در تاریخ 20 آذر امسال با تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون تبدیل شد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از 20 آذر 98 که این مصوبه به تصویب مجمع رسید و لازم الاجرا شد، بانک مرکزی یک هفته یعنی تا 27 آذر 98 مهلت داشت دستورالعمل لازم را صادر کند، اما متأسفانه این کار انجام نشد و بانک مرکزی دستورالعمل خود را با 68 روز تأخیر در 5 اسفند 98 ابلاغ کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده بحرینی در خصوص مفاد این مصوبه افزود: در این مصوبه برای بدهکاران بانکی که دچار پدیده سود مرکب و جریمه مضاعف شدند سه ماه مهلت پیش بینی کرده بودیم که در این مدت یعنی تا پایان امسال باید به بانک‌ها مراجعه و تقاضای خود را در آن جا ثبت می‌کردند اما متأسفانه از این سه ماه که تولید کنندگان برای استفاده از مزایای این قانون فرصت داشتند، 68 روز به علت تعلل بانک مرکزی از دست رفت.وی گفت: در مراجعاتی که از سوی تولید کنندگان داشتیم مطرح کردند که شعب بانکی پس از مراجعه آن‌ها از ابلاغ این قانون اظهار بی اطلاعی کردند بنابر این بانک مرکزی نیز باید در این باره که مستند به مصوبه مجلس و تأیید مجمع است، به صورت جدی ورود و موضوع را به شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.
بحرینی افزود: در ابلاغیه بانک مرکزی هم تصریح شده که هیچ بانک و شعبه‌ای حق ندارد به هر بهانه‌ای از قبول درخواست متقاضیان امتناع کند.
بحرینی از تولیدکنندگان مشمول این قانون خواست که در فرصت باقی مانده یعنی تا پایان اسفند که قابل تمدید هم نیست، هر چه سریع تر به شعب بانک مراجعه و تقاضای خود را ثبت کنند و رسید بگیرند، اما اگر شعبه‌ای از قبول درخواست خودداری کرد، به نشانی پارلمان مجازی ایران مراجعه و در قسمت مربوط به گزارش به کمیسیون اقتصادی، مشخصات خود و شعبه بانکی را که به درخواست آن‌ها توجه نکرده ثبت کنند تا این کمیسیون بلافاصله مراتب را به رئیس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی آن منتقل و بانک مرکزی را وادار به پاسخ گویی کند.
به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، این قانون شامل تسهیلاتی است که در دوره‌های مختلف تا قبل از تصویب این قانون دریافت و برای سود و جریمه آن چند بار قرارداد تجدید شده است. البته در شورای فقهی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز این مصوبه به تصویب رسیده است که بعد از این امکان دریافت سود مرکب در بانک‌ها وجود ندارد.
در همین حال سید احسان خاندوزی، اقتصاددان و منتخب مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران نیز با انتقاد از تعلل بانک مرکزی در ابلاغ این مصوبه خواستار تمدید مهلت آن تا پایان فروردین سال آینده شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها