رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 487393

وزیر جزئیات برنامه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی را اعلام کرد

ساعت24 -وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موافقت گرفتیم که تا 6 هفته، سال تحصیلی را افزایش دهیم، گفت: 85 درصد مدارس از طریق یک ارتباط برخط با ما مرتبط هستند و 73 درصد از این تعداد گفتند که آموزش مجازی را ارائه می کنند.

وزارت آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موافقت گرفتیم که تا 6 هفته، سال تحصیلی را افزایش دهیم، گفت: 85 درصد مدارس از طریق یک ارتباط برخط با ما مرتبط هستند و 73 درصد از این تعداد گفتند که آموزش مجازی را ارائه می کنند.

محسن‌ حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار کرد: این روزها آموزش و پرورش شور و حال خاصی دارد چرا که در طول 100 سال گذشته یاد گرفتیم که در مدارس بچه ها آموزش ببینند اما حالا یک وقفه طولانی را در مدارس شاهدیم و نوع آموزش‌ها تغییر کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت و اینکه مدرسه کانون تجمع است و بچه‌ها ساعات طولانی کنار هم هستند و می‌توانند ناقل بیماری باشند، به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس تعطیل شد.

* ارائه برنامه‌های آموزشی به دانش‌آموزان از 3 شبکه تلویزیون

حاجی میرزایی اضافه کرد: در این مدت اتفاقات زیادی افتاد مثلا با صدا و سیما به سرعت ارتباط گرفتیم و در ابتدا با 10 برنامه و یک شبکه و الان 3 شبکه و 28 برنامه، آموزش ارائه می شود که شبکه 2 هم اضافه شده است و همچنین معلمی که در یک جمع 20، 30 نفره تدریس می‌کرد الان باید در جمع مخاطبان گسترده‌ای آموزش دهد که استقبال خوبی شده است البته 1000 کتاب داریم و همه را در این قالب نمی‌توان اجرا کرد.

وی درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تلاش هایی در سطوح مختلف انجام شده است و برای اجرایی شدن سند تحول گام‌های زیادی باید برداریم و این سند باید بعد از 5 سال مورد بازنگری قرار می‌گرفت؛ در حال حاضر زیرنظام ها و اسناد مقدماتی آماده شده است.

* بستر فضای مجازی برای ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان آماده شده است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس گفت: این تعطیلات موجب جهش جدی در کار تعلیم و تربیت شد و همه مدارس به میدان آمدند و تلاش‌های باارزشی انجام شده است.

وی درباره سامانه‌ای برای ارتباط با دانش‌آموزان و معلمان، اظهار کرد: جلساتی با وزارت ارتباطات و پیام‌رسان‌های داخلی برگزار شد و فضایی را تعریف کردیم تا ارتباط بین دانش‌آموزان، معلم و مدیران را در سراسر کشور فراهم کنیم و بستر آن آماده شده است.

* 73 درصد از 85 درصد مدارس از آموزش مجازی بهره می‌برند

حاجی میرزایی اضافه کرد: 85 درصد مدارس از طریق یک ارتباط برخط با ما مرتبط هستند و 73 درصد از این میزان گفتند که آموزش مجازی را ارائه می‌کنند؛ البته معلمان می‌گویند کارمان بیشتر شده است؛ این موضوع حقیقت دارد زیرا ما در آموزش و پرورش نمی توانیم حرف گزاف بزنیم چرا که در معرض دید همه خانواده‌های ایرانی هستیم و همه دانش آموز دارند یا در اطرافشان دانش‌آموز وجود دارد.

وی افزود: برنامه‌های آموزشی تلویزیون در تلوبیون هم بارگذاری می‌شود که همین امروز شنیدم درس ریاضی 100 هزار بار دانلود شده است؛ البته در حال حاضر 3 هزار راهبر آموزشی داریم که در مناطقی که در دسترس نیست، آموزش ارائه می‌دهند و مأمور کردیم تمام استان ها در ارتباط روزانه با مدیران مدارس باشند و مدیران روزانه با معلمان در ارتباط باشند و این موارد الان انجام می‌شود. ببنید وقتی معلمی با 47 سال سابقه با هر روشی تلاش می‌کند با دانش آموزانش ارتباط بگیرد، نشان از پویایی و تلاش معلمان و مدارس است.

* سناریوهای مختلف آموزشی بعد از بازگشایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره میزان اهمیت دادن آموزش‌ها توسط دانش‌آموزان، گفت: والدین را به کمک طلبیدیم و یکی از محورهای ما ارتباط خانه و مدرسه است و نیاز داریم که خانواده‌ها به کمک بیایند.

وی درباره آموزش‌های آنلاین اظهار کرد: آموزش های آنلاین یکی از ابزارهای جبران زمان از دست رفته است اما یک ابزار مهم برای عدالت آموزشی نیز محسوب می شود که از این طریق همه می توانند از خدمات آموزشی مناسب تری برخوردار شوند؛ از سوی دیگر یاریگران آموزش نیز داریم که به دانش‌آموزان روستایی آموزش ارائه می کنند و همچنین از طریق راهبران آموزشی نیز آموزش ها را ارائه می‌دهیم.

حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که برخی می‌گویند تلویزیون همه عقب افتادگی را نمی تواند جبران کند و نیاز به کلاس مجدد است، گفت: چند سناریو را پیش‌بینی کردیم و خوشبینانه ترین آن، ادامه تعطیلات تا 16 فروردین است که اختیاراتی به شورای آموزش و پرورش استان دادیم تا یک ماه به دوره آموزشی اضافه کنیم تا هم مرور آموزش مجازی و هم کسری آموزش را بتوانیم جبران کنیم.

وی ادامه داد: اجازه تقویم آموزشی در دست مجلس است اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در این شرایط می‌تواند به ما اجازه دهد که تقویم زمان آموزش تغییر کند و ما بر این اساس اقدام می‌کنیم البته نمی‌خواهیم زمان سال تحصیلی آینده آسیب ببیند.

* اگر تعطیلات مدارس بیشتر شود، روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم کلاس برگزار می‌کنیم

* کنکور 3 هفته بعد از آخرین امتحان نهایی برگزار می‌شود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر تعطیلات مدارس اضافه شود، دوره‌ها آموزشی بعد از بازگشایی مدارس فشرده‌تر شده و پنج‌شنبه و جمعه هم کلاس تشکیل می شود؛ ما تا 6 هفته موافقت گرفتیم که دوره آموزشی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد از محتوای آموزشی قبل از تعطیلی دانش‌آموزان، آموزش داده شده بود، گفت: برای 30 درصد از محتوای آموزشی باید برنامه ریزی کنیم که در حال انجام است و درباره زمان کنکور هم باید بگویم کنکور 3 هفته بعد از آخرین امتحانات نهایی برگزار می‌شود.

حاجی میرزایی در خصوص نگرانی برخی خانواده‌ها از آموزش دانش‌آموزان به ویژه کنکوری‌ها، تأکید کرد: نیازی به معلم خصوصی و کتاب کمک درسی نیست چرا که امتحانات نهایی و کنکور بر اساس محتوای همین دروس است و ما تلاش خود را می‌کنیم که همه محتوا به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

* اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان گفت: در شبکه‌ای که در حال طراحی داریم، اینترنت رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و گفت‌وگویی که با وزارت ارتباطات داریم مبنی بر این است که اینترنت رایگان درباره آموزش‌های معلمان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: پیام‌رسان‌های متعدد اعلام آمادگی کردند البته اطلاعات دانش‌آموزان، اطلاعات حاکمیتی است و در اختیار خودمان است و کاملا مراقبت می‌شود و بخش اجرایی واگذار خواهد شد؛ به همه مدارس اعلام کردیم تا تعیین کنند که از کدام پیام‌رسان می‌خواهند استفاده کنند و پس از آن به پیام‌رسان‌ها ارائه می‌دهیم و عملیات ارتباط تعاملی را به زودی آغاز خواهیم کرد.

* کمبود 10 هزار مربی بهداشت در مدارس

حاجی‌میرزایی درباره گزارش از وضعیت آموزش دانش‌آموزان اظهار کرد: سامانه‌ای که طراحی کردیم، به ارتباطات همه مدارس و کلاس‌ها را دسترسی داریم و امکان گزارش گیری فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: اعتقادم این است که این حادثه با همه تلخی‌ اما در خصوص آموزش الکترونیکی اتفاق بزرگی افتاده است و نظام آموزشی نشان داد که این ظرفیت را داشت که در این شرایط خود را با وضعیت تطبیق دهد البته مشکلاتی وجود دارد اما کار بزرگی است و باید از معلمان قدردانی کرد.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که مدارس بعد از بازگشایی، چه وضعیتی از نظر سلامت و بهداشتی خواهند داشت، اظهار کرد: بیش از 900 هزار نفر از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش، دوره‌های آموزشی بهداشت و ایمنی را دیدند و از نظر تجهیزات نیز اعتبار سرانه بهداشتی را در اختیار مدارس قرار دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی مدارس مربی بهداشتی ندارند چگونه ایمنی محقق می شود، افزود: یکی از دلایل تعطیلی مدارس این است که نمی توانیم این تراکم جمعیت را که نزدیک هم می‌نشینند، مراقبت کنیم و زمانی اجازه ورود دانش‌آموزان را به مدرسه می دهیم که خطر برطرف شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر 750 دانش آموز، یک مربی بهداشت داریم که 10 هزار مربی بهداشت کم داریم، گفت: ایده‌ای را تحت عنوان سفیران سلامت داریم که یک و نیم میلیون دانش آموز سفیر سلامت هستند و بر تأثیرگذاری آموزش همسالان متمرکز هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «برای بهداشت روانی دانش آموزان چه فکری کردید؟»، اظهار کرد: در حال حاضر هسته‌های مشاوره که در 750 منطقه هستند، فعال هستند و دانش‌آموزان می‌توانند خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند؛ حوزه معاونت پرورشی هم برنامه‌هایی را تدارک دیده که به برنامه تلویزیون اضافه می‌شود.

* شورایی در شرایط فعلی وضعیت شهریه و نوع خدمات مدارس غیردولتی را بررسی می‌کند

حاجی میرزایی در خصوص گلایه خانواده‌ها از هزینه‌کرد در مدارس غیردولتی که برنامه‌هایشان به دلیل تعطیلات عملی نشده است، بیان کرد: در آیین نامه مصوب هیأت وزیران، برای مدارس غیردولتی شورایی هست که درباره میزان شهریه و نوع خدمات مدارس تصمیم می‌گیرند؛ آنها بررسی می‌کنند و متناسب با شرایط اگر خدماتی ارائه نمی‌شود، تصمیم مقتضی اتخاد می‌شود.

وی درباره هزینه سرویس مدارس نیز ادامه داد: بر اساس آیین نامه مصوب هیأت وزیران، کارگروهی وجود دارد که نمایندگان شهرداری، انجمن اولیا و مربیان و وزارت کشور حضور دارند و متناسب با وضعیت درباره سرویس مدارس تصمیم‌گیری می کنند البته در هر منطقه تصمیم‌گیری متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش از همکاری خوب صدا و سیما تشکر کرد و گفت: در شبکه 2 برای تحرک و ورزش دانش‌آموزان، برنامه ارائه می شود که این برنامه‌ها از اول فروردین صبح و بعدازظهر به مدت نیم ساعت پخش می‌شود و شامل نرمش‌های متفاوت و بازی‌های فکری است.

* ابتلای برخی فرهنگیان به کرونا

حاجی‌میرزایی درباره حمایت‌ از فرهنگیان در شرایط کرونا بیان کرد: همه روزه اطلاعات روز فرهنگیانی که در معرض کرونا قرار می‌گیرند و تستشان مثبت می‌شود را می‌گیریم؛ یک دانش‌آموز استثنایی داشتیم که متأسفانه به دلیل بیماری زمینه ای که داشت، فوت شده است و تعدادی از معلمان در قم و چند استان به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده یا مبتلا شدند که با خانواده‌ها در ارتباط هستیم.

وی اضافه کرد: 120 مرکز درمانی داریم که به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم تا کمک کنیم همچنین برخی سالن‌های ورزشی و اردوگاه ها به عنوان نقاهتگاه مورد استفاده می‌تواند باشد که در صورت لزوم در اختیار قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش به دانش‌آموزان استثنایی گفت: ارائه آموزش ها در بستر فضای مجازی برای آنها فعال شده است و چون تعداد دانش‌آموزان به نسبت معلم کمتر است، کنترل‌ها و ارائه خدمات آموزشی راحت‌تر است.

حاجی میرزایی درباره گلایه فرهنگیان نسبت به بیمه تکمیلی گفت: امسال قرارداد بیمه که بستیم هم تعداد خدمات، هم نوع خدمات و هم سرعت پرداخت هزینه ها را افزایش دادیم اگر جایی خلاف آن باشد، رسیدگی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فرهنگیان نشان دادند که در صحنه‌های سخت کنار مردم هستند؛ وقتی معلمی از بیمارستان درس می دهد و یا معلمی از دیواره یخچال برای تدریس استفاده می‌کند، نشان می دهد که جامعه فرهنگیان همواره کنار مردم هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها