رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 487541

سقوط 5000 میلیارد دلاری بورس و بیکاری 5 میلیونی

پیامدهای سنگین کرونا برای اقتصاد چین

ساعت 24 - چین با اقتصادی به بزرگی 153300 میلیارد دلار که سهمی ۵/ ۱۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان دارد، چند ماهی بود که انتشار آمارهای اقتصادی را نیز متوقف کرده بود، اما تازه‌ترین گزارش مرکز آمار و گمرک این کشور نشان از آسیب چشمگیر ویروس کرونا به اقتصاد این کشور دارد.

اقتصادچین
dir="RTL">معمولا بورس‌های معتبر جهانی نبض اقتصادی یک کشور هستند و وضعیت را تا حدود زیادی نشان می‌دهند. در خلال دو ماه و نیمی که از سال جاری میلادی می‌گذرد و چین آمارهای اقتصادی کشور را منتشر نمی‌کرد، نگاهی به وضعیت بورس این کشور نشان می‌داد که وضعیت بسیار نگران‌کننده است.به رغم ده‌ها میلیارد دلار کمک‌های دولتی، بازار بورس شانگهای به ارزش بیش از پنج تریلیون 5000میلیارددلار از نیمه ژانویه سال جاری تاکنون با افت ۱۲ درصدی شاخص مواجه شده است.نهایتا هفته گذشته گمرک چین بعد از دو ماه تعلل اعلام کرد صادرات کشور در دو ماه ابتدایی سال نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۲/ ۱۷ درصد افت داشته است. کل صادرات کشور در این مدت حدود ۲۹۲ میلیارد دلار بوده است که هفت میلیارد دلار کمتر از واردات کشور است.در پی آن، مرکز آمار چین طی گزارشی که دوشنبه ۲۶ اسفند منتشر کرد، گفت که طی دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود پنج میلیون نفر در چین کار خود را از دست داده‌اند.این گزارش می‌گوید تولیدات صنعتی کشور طی این دوره ۵/ ۱۳ درصد نسبت به دور مشابه پارسال کاهش یافته است. البته تولیدات صنعتی در واحدهایی که توسط بخش خصوصی یا خارجی‌ها تامین مالی شده، بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما صنایع دولتی چین با هفت درصد افت تولید مواجه شده‌اند.چنین آماری برای چین که میزبان بسیاری از غول‌های صنعتی و تکنولوژی جهان، از صنعت خودروسازی تا موبایل و غیره است، یک فاجعه تمام عیار است. برای نمونه، شرکت اپل آمریکا در چین واحدهای تولیدی دارد و از طرفی چین سومین بازار بزرگ محصولات اپل است.آمریکا و اروپا اولین و دومین بازارهای بزرگ اپل هستند و وضعیت در این مناطق نیز بسیار نگران‌کننده است، بطوری که ارزش هر سهم شرکت اپل از ژانویه سال جاری تاکنون ۱۴ درصد افت داشته و به ۲۴۲ دلار رسیده است.چنین افت ارزشی برای شرکتی به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد دلار بسیار دردناک است.

مرکز آمار چین می‌گوید بخش خدمات نیز با افت ۱۳ درصدی مواجه شده است. بخش خدمات چین نیز مانند ایران، کمی بیش از نیمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و چنین افتی در بخش خدمات برای مردم و اقتصاد چین تبعات بیشتری از بخش صنعت دارد.چین می‌گوید طی دو ماه ابتدایی سال، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت‌های کشور ۳۰ درصد و در بخش ساختمان ۱۶ درصد افت کرده و شمار خرید و فروش املاک نیز ۴۰ درصد کاهش یافته است.همچنین در حالی که تورم در کشور دو برابر شده و به ۳/ ۵ درصد رسیده، رشد قیمت کالاهای خوراکی به بالای ۱۵ درصد رسیده است.چین خاستگاه ویروس کرونا است و بیشترین آمار قربانیان کرونا در جهان را دارد. گزارش‌ها حاکی است دولت چین از وجود ویروس کرونا از اکتبر پارسال باخبر بود، اما تا ژانویه سال جاری دامنه و تبعات آن را پنهان کرد. بعد از شیوع گسترده ویروس، نهایتا به شفاف‌سازی و تدابیر سخت‌گیرانه رو آورد و موفق شد حداقل جلوی شیوع ویروس در کشور را بگیرد.بر اساس آمارهای رسمی، بیش از سه هزار و ۲۲۰ نفر تا کنون در چین بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند، اما این کشور با قرنطینه مناطق آلوده و سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه موفق شد جلوی گسترش این بحران را بگیرد و شفافیت به خرج دهد؛ تجربه‌ای که می‌تواند مفید باشد.

منبع – دویچه وله فارسی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها