رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 488286

پدرام سلطانی هروز صریح تر از دیروز می نویسد

نافرمانی نهادها از دولت و تشدید بحران

ساعت 24 - این روزهای سخت برای ایرانیان پیامدهایی را در زمینه های گوناگون برجای گذاشته و از این پس نیز دنباله های و تکانه های به زاد و رشد پدیدهای تازه می رسد. یکی از این پدیده ها به ویژه در شرایط اسفند ماه و فروردین امسال افزایش کیفی و ژرف تر شدن دامنه انتقاد از روش های مدیریت کشور و به ویژه انتقاد از نهاددولت است.

پدرام سلطاني
dir="RTL">البته برخی شخصیت های اقتصادی و سیاسی پا فراتر نهاده و نهادهای دیگر را نیز زیر تیغ انتقاد می گیرند. پدرام سلطانی بازرگان جوان و خوش نام ایرانی درادامه سلوک انتقادی دست کم یک دهه ای تازه سپری شده اکنون هر روز صریح تر از روز پیش می نویسد. نوشته زیر تازه ترین داوری وی را در باره اداره ایران با تمرکز بر مدیریت ضعیف در مواجهه با شیوع ویروس کرونا است. سلطانی به فقدان اعتبار ولازم الاجرا بودن دستورهای دولت و نافرمانی نهادهای دیگراز نهاد دولت به مثابه یک نقطه ضعف درمدیریت بحران کرونا تصریح کرده و می نویسد : "کرونا نشان داد که دولت قوی و به زیر چتر دولت بودن همه‌ی نهادهای صف و اجرایی چقدر لازم و مهم است. فرمان ناپذیری نهادهایی مانند نهادهای مذهبی، نظامی و انتظامی از دولت، موجب دامنه دارتر شدن این بحران شد. مسائلی مانند تأخیر در اعلام مشاهده‌ی کرونا در کشور، ناتوانی دولت در قرنطینه‌ی قم، تأخیر در پیوستن نیروهای نظامی و شبه نظامی به مدیریت بحران، سیستم نادرست حکمرانی در کشور را به رخ می کشد."

سلطانی نوشته است "کرونا بی‌گمان شاه بحران سال ۹۸ بود.در میانه‌ی این همه مشکل و نگرانی، خبر بد و ناگوار، همواره باید درسهایی هم بگیریم. کرونا هم نشانگر خیلی ضعفها و کاستیهای مدیریت کشور بود. هر بحرانی که پیش می‌آید حاکمیت یک بار دیگر در ویترینی در برابر چشم ۸۵ میلیون ایرانی قرار می گیرد و کاستیهایش در برابر چشمان آنان رژه می رود. از این کاستیهایی که کرونا به ما نشان داد به چند نمونه اشاره می کنم:

۱-کرونا نشان داد سازوکار مدیریت بحران همه‌گیری بیماریها را در کشور نداشته ایم. یک ماه از شروع بحران گذشته و هنوز سر اینکه چه کسی باید فرماندهی کار را در دست داشته باشد منازعه است.

۲- ایران درزمره‌ کشورهایی است که هنوز حاکمیتش در هنگام بروز بحران تازه به چه کنم چه کنم می‌افتد. چه کنم‌ها باید از قبل نوشته شده باشد.

۳- کرونا نشان داد که سازمانهایی مانند سازمان مدیریت بحران و پدافندغیرعامل به هیچ وجه توان مقابله با چنین بحرانهایی را ندارند. ضعف این سازمانها در بحرانهای تکرارشونده‌ای مانند سیل و زلزله هم نشان داده شد.

4- کرونا نشان داد که سازمانهای مردم نهاد چقدر برای یک کشور می توانند مفید باشند. امنیتی کردن ایجاد و فعالیت سمنها در کشور این روزها افسوس بر دل می گذارد.

5 کرونا نشان داد که مسئولیت داشتن فی ذاته در کشور ما رانت‌آور است. یک مسئول در اوج کمبود کیت کرونا می توانست به جای قرنطینه شدن در خانه، تست کرونا بدهد و اعلام کند که کرونا گرفته یا نگرفته، اما یک بیمار تنها در وضعیت بسیار وخیم امکان دادن تست کرونا را داشت

6- کرونا نشان داد که اقتصاد ضعیف چقدر کشور را در برابر بحران شکننده می کند. کسب و کارهای ضعیفی که تنها امیدشان فروش شب عید بود اکنون به خاک سیاه نشسته اند و نخستین سونامی سال آینده را موج بیکاری و تعطیلی این کسب و کارها به وجود خواهد آورد.

7- کرونا برای چندمین بار در این سال نشان داد که عصر اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی مجالی برای پنهانکاری و اظهار خلاف باقی نمی گذارد و اعتماد مردم به سخن و عمل حاکمیت چقدر به مدیریت کشور کمک می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها