رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488295

لبنان در راه یونانی شدن گام بر می دارد

بیروت و احتمال شورش گرسنگان

ساعت 24 - بدون تردید و درصورت ادامه داستان تلخ گسترش دامنه ویروس کرونا برخی از کشورها با دردسرهای جدی اقتصادی رو به رو خواهند شد. لبنان اما پیش از بحران کرونا هم با تنگنای چند سویه کسب و کار و معیشت شهروندان و بحران ناتوانی در پرداخت بدهی دولت دست و پنجه نرم می کرد .

لبنانی
dir="RTL">همرمان با اوج بحران کرونا در جهان، بیروت در موقعیتی کاملا متفاوت قرار گرفته است. دلیل تظاهرات گسترده ای که سرانجام به نخست وزیری حسن دیاب در روز ۲۱ ژانویه امسال انجامید، چیزی نبود جز افزایش شدید بیکاری، افزایش مالیات ها، فساد مالی حاکم بر کشور و کمبود شدید برق. بر پایه گزارش های موجود تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۰۰ هزار تن بر تعداد بیکاران لبنان افزوده شده است. بسیاری از ناظران منطقه بیم آن دارند در پایان محدودیت ارتباط های اجتماعی به خاطر بحران کرونا، جمعیتی بسیار بزرگ تر از پیش، بار دیگر در اعتراض به مشکلات اقتصادی تشدید شده به خیابان بریزند و لبنان این بار دیگر نه با اعتراض های سیاسی، بلکه با شورش گرسنگان روبرو شود.

به گزارش دویچه وله حسان دیاب نخست وزیر لبنان به تازگی اعلام کرد که دولت قادر به پرداخت ۱۲۰۰میلیون دلار بازپرداخت اوراق بهادار نیست. لبنان بابت اوراق بهاداری که در چارچوب "یورو بوند" از سوی شرکت ها و دولت های اروپائی به اقتصاد این کشور تزریق شده، در مجموع 30 میلیارد دلار بدهی دارد که قسط دوم آن نیز باید تا ژوئن سال جاری میلادی پرداخت شود.این ۳۰ میلیارد دلار تنها یک سوم بدهی های دولت لبنان را تشکیل می دهد که برپایه آخرین گزارش ها به ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.صندوق بین المللی پول و بستانکاران غربی لبنان در ماه های گذشته کارشناسان و مشاوران مالی خود را برای جست و جوی راه حل عملی بحران مالی، به لبنان اعزام کردند. این کارشناسان همانطور که در اوج بحران مالی یونان در سال های گذشته عمل کردند، از دولت لبنان خواستند که بر مالیات بنزین بیافزاید و از حقوق کامندان دولت و بازنشستگان بکاهد.اما انجام همین توصیه ها می تواند زمینه ساز تشدید نارضائی ها و اعتراضاتی شود که ناظران پیش بینی می کنند در پایان بحران کرونا، می تواند سر برکشد. آن ها معتقدند در شرایط فعلی تنها ترس از آلوده شدن به ویروس کرونا به طور گذرا باعث در خانه ماندن معترضان شده است. معترضانی که تا یک ماه پیش هنوز دولت جدید را از نفس انداخته بودند.دولت حسان دیاب در آغاز ماه مارس، پیش از کشورهای اروپائی، برای جلوگیری از پاندمی کرونا مدارس و کودکستان ها را بست. مرزهای زمینی، آبی و هوائی بیروت هم از روز ۱۹ مارس بسته شدند.مقررات وضع شده فعلا تا روز ۲۹ مارس ادامه دارد و امکان تمدید آن هست. در چارچوب این مقررات، هرگونه همایشی ممنوع شده و بارها، رستوران ها، کلوب های شبانه و سایر مراکز تفریحی بیروت تعطیل شده اند. این مراکز حتی در اوج ناآرامی ها همچنان بخش قابل توجهی از گردش پول را در لبنان تضمین می کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها