رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488544

خواهش تکراری نمایندگان از مردم: دوره پیک کرونا همچنان ادامه دارد، در خانه بمانید /نمیتوان جلو در هر خانه مامور گذاشت، بخاطر عزیزانتان بیرون نیایید

ساعت 24-یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مردم بدانند عمل نکردن به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا به معنای ابتلای خود و خانواده شان به کرونا و یا خدای ناکرده از دست دادن عزیزانشان است پس بهترین کار ماندن در خانه و عمل به این توصیه ها است.

بهروز بنیادی، با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور تاکیدات بسیاری برای قرنطینه شهرها صورت گرفت که قرار است این کار با تغییر عنوان آن به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم ادامه آموزش ها به مردم برای رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری های لازم افزود: مردم باید به مصوبات و توصیه های ستاد ملی کرونا عمل کنند چون نمی توان برای عمل به این توصیه ها از قوه قهریه و فشار و زور استفاده کرد که اساسا هم شدنی نیست .ما نمی توانیم جلو در هر خانه مامور بگذاریم که مردم از خانه هایشان خارج نشوند. این خود مردم هستند که باید به این آگاهی برسند که نباید از خانه ها بیرون آیند؛ وظیفه تبیین این موضوع هم با رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما است که علت تاکید بر ماندن مردم در خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و مسافرت را تببین کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آموزش را به عنوان مولفه بسیار مهمی در مبارزه با ویروس کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: مردم بدانند عمل نکردن به این توصیه ها به معنای ابتلای خود و خانواده شان به کرونا و یا خدای ناکرده از دست دادن عزیزانشان است پس بهترین کار ماندن در خانه و عمل به توصیه ها است.

وی با تاکید بر اینکه با آگاهی بخشی و عمل به توصیه ها آینده روشنی پیش روی ما خواهد بود، درباره وضعیت بعد از پایان تعطیلات نوروز گفت: متخصصان علم اپیدمی، آمار و پزشکی اجتماعی با رصد اطلاعات از سراسر کشور تحلیل‌ها و گزارشات شان را به ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اتخاذ تصمیمات لازم ارائه می کنند. فعلا تصمیماتی تا ۱۵ فروردین گرفته شده و بعد از آن هم تصمیمات جدید اعلام می‌شود. مهم آن است که در این مدت مردم از رفت و آمدهای غیرضروری و دید و بازدیدها پرهیز کرده و بدانند رفتارهای غیر از این باعث به خطر انداختن خودمان و دیگران می شود. اگر مراعات کنیم می‌توانیم زنجیره انتقال را قطع کرده و جلوی شیوع کرونا را بگیریم.

صدا و سیما با دولت همکاری جدی نمی کند

فاطمه حسینی، درباره جلسه دیجیتال مجلس و همچنین مقاومت ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی و قرنطینه کشور گفت: جلسه مجازی روز سه‌شنبه مجلس به منظور بررسی چالش پیش‌رو در ارتباط با ویروس کرونا در کشور تشکیل شد؛ منتها از اولین مورد ابتلا به کرونا که اواخر بهمن ماه شناسایی شد بیماری روند کاهشی نداشته است در حالیکه می‌توانست با اقدامات اولیه مناسب و تصمیمات درست جلوی گسترش آن گرفته شود.

بنابر گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه می‌شد دو هفته پایانی سال را به تعطیلات نوروز متصل کرد، افزود: اگر چه در اقدام اولیه و با تاکید وزیر بهداشت تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس صورت گرفت اما تعطیل نبودن دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و نیز سایر مراکز پر تردد و تجمع از جمله در مراکز تجاری مزیدی بر علت شد که فشار این ویروس بر دستگاه درمان و بهداشت کشور همچنان تداوم داشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه با عدم منع سفر که می‌توانست به صورت جدی صورت بگیرد، شاهد ۳ میلیون جابجایی در کشور بودیم، هرچند که نسبت به سال‌های گذشته کاهش جدی داشت اما در شرایطی که کارشناسان تاکید بر قطع زنجیره انتقال ویروس دارند رقم قابل توجهی است، اظهار کرد: عمل کسانی که به مسافرت نرفتند و در خانه ماندند قابل تقدیر است اما افرادی که سفر کردند هم خود و هم سایرین و به ویژه کادر درمان که شبانه‌روز در این مبارزه سخت جان برکف در میدان هستند را در معرض خطر قرار دادند.

وی تصریح کرد: با این جابجایی و مسافرت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که پیک جدیدی را حدود دو هفته پس از این سفرها شاهد باشیم که بر همین اساس افزایش میزان مبتلایان فشار مضاعفی را به سیستم بهداشت و درمان سراسر کشور وارد خواهد کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه بحث تعطیلی کشور به صورت جدی در جلسه مجلس مطرح شد که البته پیش از این هم نمایندگان در این باره به رئیس‌جمهور نامه نوشته بودند، گفت: در جلسه اخیر مجدداً صحبت‌هایی با رئیس مجلس مطرح شد، همچنین تعدادی از نمایندگان نیز تلاش دارند که این تعطیلی را به صورت محلی در حوزه‌های انتخابیه خودشان انجام دهند، اما مسئله این است که مقابله با کرونا موضوعی ملی بوده و باید نسبت به آن به ویژه در شهرهای با جمعیت بالا و کلان‌شهرهایی مانند تهران تصمیم‌گیری جدی صورت بگیرد. موضوع دیگر در مورد صدا و سیما بود که که بنا شد نسبت به اطلاع‌رسانی ویروس کرونا جدی‌تر وارد شود.

وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما، افزود: یکی از مواردی که نمی‌بینم همکاری جدی با دولت صورت گیرد صدا و سیما است که از ابتدای شروع بیماری کرونا تنها نقدهای غیرتخصصی طرح کرده و در موضوع آموزش به طور جدی تنها یک شبکه خود را به بحث آموزش اختصاص داد؛ در حالی که وقتی پیش‌بینی می‌شود که بیش از دو هفته مدارس تعطیل است یک شبکه پاسخگویی نیاز جامعه نیست با افزایش تعداد تعطیلی‌ها یک شبکه آن هم شبکه ۴ که مربوط به علم و فرهنگ است را به شبکه‌های آموزشی اضافه کردند در حالی که این میزان پاسخگوی آموزش دانش‌آموزان نیست.

تنها راه‌حل مقابله با کرونا ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال است

سید ابوالفضل موسوی، با تاکید بر ضرورت توجه مردم به توصیه های پزشکی و ماندن در خانه در شرایط فعلی بیان کرد: در این زمینه ما در گام اول نیاز به فرهنگ سازی و همکاری مردم داریم، از سوی دیگر شرایط کشور فراهم است که با تعطیلی تمام فعالیت ها و ادارات بهانه ای برای بیرون آمدن مردم از خانه وجود نداشته باشد.

بنابر گزارش ایسنا، نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: بر اساس نظرات کارشناسی دوره پیک ویروس همچنان ادامه دارد و در این دوران تنها راه حل به حداقل رساندن ترددها و ماندن در خانه است. درست است که جلوی رشد صعودی بیماران گرفته شده است اما برای کنترل این ویروس تنها راه حل ماندن در خانه و به حداقل رساندن معاشرت ها است تا زنجیره انتقال قطع شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون بین فعالیت های اقتصادی و کنترل ویروس کرونا، مقابله با این ویروس در اولویت است. باید در این ایام فعالیت ها را به صفر رساند و مردم را به ماندن در خانه تشویق کرد. باید زودتر برای جلوگیری از سفرها تصمیماتی اتخاذ می شد. اکنون افرادی که به مسافرت رفته اند احتمال اینکه ناقل باشند بسیار بالا است، ان‌شاءالله با اتخاذ تصمیمات کارشناسی بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها