رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488563

مروری بر چالشهای فناوری در سال۹۸؛رسوایی شرکت‌های بزرگ فناوری تمامی ندارد

ساعت 24-سال گذشته را می توان سال چالش برای شبکه های بزرگ فناوری به حساب آورد شرکت هایی که در اوج قدرت بودند گرفتار رسوایی های شدند که خلاصی از دست آنها حتی با لابی گری هم ممکن نبود.

خبر
div>

از رسوایی شنود دستیار هوشمند اپل از مکالمات کاربران گرفته تا ادامه شکایت دولت ها از فیس بوک برای فاش کردن اطلاعات کاربران در رسوایی کمبریج آنالایتیکا و پا پس کشیدن شرکت های مختلف از پشتیبانی ارز مجازی فیس بوک، سوءاستفاده بدافزار رژیم صهیونیستی از واتس اپ، همه و همه نشان می دهند که شرکت های فناوری باید با احتیاط تر قدم بردارند

آنچه در زیر می خوانید مروری بر مهمترین چالش های شرکت های بزرگ فناوری در سال گذشته است:

گوگل اطلاعات کودکان را جمع آوری می کند

سال گذشته دادستان ایالت نیومکزیکو آمریکا از گوگل شکایت و ادعا کرد این شرکت برخلاف قانون، اطلاعات کودکان را جمع آوری کرده است. براساس این شکایت نامه گوگل با استفاده از بسته سرویس های آموزشی خود از کودکان و خانواده هایشان جاسوسی کرده است. اطلاعات جمع آوری شده بسیار وسیع و شامل موقعیت مکانی فرد و وب سایت های بازدید شده، ویدیوهای تماشا شده و پسوردها و فهرست شماره تماس های فرد بود.

استرالیا از فیس بوک شکایت کرد

هرچند بیش از یک سال از رسوایی کمبریج آنالایتیکا می گذرد اما پیامدهای آن برای شرکت فیس بوک همچنان ادامه دارد. درهمین راستا کمیسیونر اطلاعات در استرالیا به دلیل افشای اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر استرالیایی در این رسوایی از فیس بوک شکایت کرد.

طبق شکایت نامه اطلاعات فاش شده شامل نام افراد، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، شهر محل اقامت، فهرست دوستان و پیام‌های افراد در فیس بوک بود.

سیاستمداران خواهان تجزیه فیس بوک

سال گذشته قدرت گرفتن بیش از حد شرکت های فناوری و شبکه های اجتماعی از یکی از حوزه های اصلی مانور سیاستمداران در آمریکا بود. با توجه به رسوایی های افشای اطلاعات کاربران و همچنین قدرت بیش از حد مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس بوک، بسیاری از سیاستمداران از جمله جو بایدن از تجزیه این شرکت پشتیبانی کردند.

این در حالی است که طی جلسه سهامداران فیس بوک در سال ۲۰۱۹، سهامداران برای کنترل قدرت زاکربرگ پیشنهاداتی ارائه کردند. برخی از آنها خواهان کناره گیری زاکربرگ از سمت هیات مدیره این شرکت بودند.

ارز مجازی فیس بوک تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا

سال گذشته فیس بوک با وجود تمام مشکلات اعلام کرد ارز مجازی خود را روانه بازار می کند. اما این پروژه با چالش های متعددی همراه شد و جنجال های زیادی به راه انداخت.

این ارز با مخالفت های زیادی از سوی قانونگذاران آمریکایی روبرو شد. به عنوان مثال استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا لیبرا را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور اعلام کرد و درباره سواستفاده جنایتکاران و تروریست ها از این ارز مجازی ابراز نگرانی کرد.

او خاطر نشان کرد فیس بوک و هریک از ارائه دهندگان ارزهای مجازی ملزم هستند ضمانت‌هایی را اجرا کنند که سازمان‌های مالی سنتی نیز آنها را رعایت می‌کنند. اما این یک روی ماجرا بود. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز هشدار داد اجازه صدور لیبرا در این منطقه را نمی دهد. در اقدامی دیگر فرانسه نیز لیبرا را ممنوع کرد.

در پی این اقدامات پشتیبانان مالی بزرگ ارز مجازی فیس بوک از جمله مسترکارت، ویزا و پی پال یکی یکی از پروژه صرف نظر کردند. با این وجود فیس بوک همچنان تصمیم دارد ارز دیجیتال خود را به بازار عرضه کند.

اپل مکالمات کاربران را ثبت می کرد

در سالی که گذشت اپل نیز مانند بقیه شرکت ها با رسوایی هایی جدید روبرو شد. به نقل از روزنامه گاردین یک منبع آگاه فاش کرد پیمانکاران کنترل کیفیت سیری (دستیار هوشمند اپل) به طور مرتب اطلاعات حساس کاربران را می شنوند.

این در حالی بود که قبل از آن فاش شده بود پیمانکاران گوگل و آمازون نیز محاورات کاربران را ثبت می کردند.

در همین راستا اپل در بیانیه ای اعلام کرد اقدامات محافظتی چند لایه برای حفظ حریم خصوصی کاربران اجرا می کند. همچنین گوگل و آمازون اعلام کردند روند ثبت محاورات خصوصی کاربران را متوقف می کنند.

ممنوعیت فروش رمز ارز تلگرام در آمریکا

سال گذشته علاوه بر فیس بوک، اپلیکیشن پیام رسان تلگرام نیز ارز دیجیتال خود را عرضه کرد. اما بلافاصله کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی یک اقدامی رسمی به تلگرام دستور داد تا فروش رمز ارز خود به نام «گرم» را متوقف کند.

طبق اعلام این کمیسیون، تلگرام و زیر مجموعه آن به نام TON Issuer Inc، فروش ۱.۷ میلیارد دلار رمز ارز خود را قبل از راه اندازی شبکه بلاکچین تا ۳۱ اکتبر ثبت نکرده اند. این عمل تلگرام خلاف قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است.

به گفته مقامات این کمیسیون توکن های تلگرام به طور غیر قانونی فروخته شده بودند. همچنین این شرکت نتوانسته اطلاعات مربوط به فعالیت های تجاری تلگرام و گرم، عوامل ریسک و مدیریتی که قوانین اوراق بهادار به آنها نیاز دارد را به سرمایه گذاران ارائه کند.

افشای اسناد محرمانه برگزیت در پلتفرم اجتماعی ردیت

پلتفرم اجتماعی ردیت سال گذشته به مکانی برای افشای اسنادمحرمانه مذاکرات تجاری برگزیت تبدیل شد. طبق گزارش ها ۶۱ حساب کاربری مشکوک این وب سایت این اسناد را فاش کردند. ردیت نیز در بیانیه ای اعلام کرده این حساب های کاربری را ممنوع کرده است. طبق بیانیه این پلتفرم اسناد به عنوان بخشی از یک برنامه از قبل طراحی شده توسط روسیه فاش شده اند.

ردیت یک وب سایت جمع آوری اخبار، رده بندی محتوای وب و گفتگو است. اعضایی که در این وب سایت ثبت نام می کنند می توانند در این وب سایت متن و تصویر منتشر کنند.

لغو مجوز فعالیت «اوبر» در لندن

سازمان«حمل ونقل برای لندن» به دلیل وجود خطرات ایمنی و امنیتی برای مسافران، اجازه فعالیت تاکسی اینترنتی اوبر در این شهر را تمدید نکرد. البته اوبر خواهان تجدید نظر در این تصمیم شد.

به گفته مقامات سازمان«حمل و نقل برای لندن» به دلیل چند حادثه که طی آن مسافران و امنیت آنها به خطر افتاده اجازه فعالیت اوبر در این شهر تمدید نکرد. علاوه بر آن یکی دیگر از دلایل لغو اجازه فعالیت اوبر آن است که رانندگان احراز هویت نشده در این شرکت اجازه حمل و نقل مسافران را دارند.

اطلاعات شخصی ۴۹ میلیون اینفلوئنسر اینستاگرامی فاش شد

یکی از رسوایی های بزرگ سال گذشته افشای اطلاعات ۴۹ میلیون اینفلوئنسر اینستاگرام و برندهای مختلف بود. پژوهش های یک محقق امنیتی نشان داد مخزنی حاوی اطلاعات شخصی این افراد بدون هیچ اقدامات امنیتی در فضای آنلاین رها شده بود.

به گفته این محقق امنیتی در مخزن اطلاعاتی مذکور اطلاعات تماس شخصی بلاگرهای مشهور غذا، افراد مشهور و اینفلوئنسرهای دیگر در اینستاگرام بود.

این اطلاعات شامل بیو، عکس پروفایل، تعداد فالوئرها و در برخی موارد شهر و کشور محل زندگی بود. اما علاوه بر آن اطلاعات شخصی کاربر مانند آدرس ایمیل و شماره تماس او نیز فاش شده بود. البته مدت کوتاهی پس از این امر این مخزن اطلاعاتی آفلاین شد.

نفوذ بدافزار جاسوسی رژیم صهیونیستی در واتس اپ

یکی از بدشانس های سال گذشته پیام رسان واتس اپ بود. محققان متوجه شدند هکرها با بهره بردن از یک حفره بزرگ امنیتی در پیام رسان واتس‌اپ موفق شده‌اند یک بدافزار جاسوسی را روی موبایل های برخی از کاربران نصب کنند. این جاسوس افزار توسط شرکت رژیم صهیونیستی NSO ساخته شده است. هکرها برای فعال کردن جاسوس افزار از طریق واتس اپ با فرد مورد نظر تماس صوتی برقرار می کردند.

پس از تماس بدون در نظر گرفتن پاسخ دادن یا ندادن به آن، جاسوس افزار فعال می شد. این درحالی است که تعداد کاربرانی که با این روش هک شده اند، مشخص نشد. البته چند ماه بعد پیام رسان واتس اپ علیه شرکت سازنده این جاسوس افزار شکایت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها