رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488620

تشخیص به موقع سرطان ریه با کمک یادگیری ماشینی

ساعت24-گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید یادگیری ماشینی بتواند به تشخیص زودهنگام سرطان ریه کمک کند.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که شاید بتوان با کمک یادگیری ماشینی، سرطان را در مراحل ابتدایی آن پیش‌بینی کرد. آنها طی پژوهش خود، به آزمایش سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی و توانایی آنها در یافتن "گردش DNA تومور" (ctDNA) در نمونه‌های خون پرداختند.

سرطان ریه، یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که مانند دیگر سرطان‌ها، تشخیص به موقع آن می‌تواند امکان درمان و نجات بیماران را افزایش دهد. در حال حاضر، تنها راه تشخیص سرطان ریه، سی‌تی اسکن است که علاوه بر هزینه بالا، امکان خطای زیادی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل‌، پژوهشگران حوزه پزشکی سعی دارند نوعی آزمایش خون طراحی کنند که بتواند سرطان ریه را در مراحل ابتدایی آن تشخیص دهد. در این گونه آزمایش‌ها، نمونه‌های خون برای بررسی گردش DNA تومور آزمایش می‌شوند که کار دشواری است؛ در نتیجه پژوهشگران سعی دارند یادگیری ماشینی را برای تشخیص به موقع سرطان به کار بگیرند.

این گروه پژوهشی در بررسی خود، یک مدل یادگیری ماشینی را با داده‌های مربوط به سرطان ریه آموزش دادند. این مدل پس از آموزش و برنامه‌ریزی توانست سرطان ریه را تشخیص دهد و ۶۳ درصد تومورها را در بیماران شناسایی کند. اگرچه این میزان تشخیص، به خوبی تشخیص سی‌تی‌ اسکن نیست اما برای بررسی ابتدایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند، روش خوبی به شمار می‌رود. اگر نتیجه بررسی این مدل مثبت باشد، آزمایش‌های پیچیده‌تری به فرد مورد نظر توصیه خواهند شد.

پژوهشگران باور دارند که این مدل یادگیری ماشینی می‌تواند سالانه زندگی ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر را نجات دهد و برای بررسی انواع دیگر سرطان نیز به کار برود.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها