رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488680

برنامه ریزی امریکا برای نابودی گروه‌ «کتائب حزب‌الله» در عراق؛

احتمال صدور دستور حمله نظامی به گروه های نظامی تحت حمایت ایران در عراق/آیا ایران هدف پنتاگون است؟

ساعت24-وزارت دفاع آمریکا به فرماندهی نظامیان خود در عراق دستور داد که برای افزایش تنش‌ها و حمله احتمالی به یک گروه مقاومت در این کشور آماده شوند.

سرباز امریکایی
روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد شنبه در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» گروه‌ «کتائب حزب‌الله» در این کشور تدوین و طراحی کنند.

بر این اساس، ژنرال «رابرت پی. وایت» فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق اما ضمن ابراز نگرانی از این دستور - که هفته پیش صادر شده - هشدار داد چنین اقدامی می‌تواند تقابل خونین و مخرب در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، وایت در نامه‌ای به مسئولان پنتاگون تصریح کرده که علاوه بر خسارات و تلفات احتمالی، چنین اقدامی نیازمند اعزام هزاران نظامی آمریکایی دیگر به عراق و همچنین استفاده از منابع اختصاص داده شده به آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است.

این روزنامه با بیان اینکه اطلاعات این بخشنامه پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت را از چندین مقام آمریکایی مطلع به دست آورده، نوشت این در حالی است که درون کابینه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا کشمکش‌های جدی بر سر ایده پایان دادن به حضور این کشور در عراق و همچنین مقابله با ایران وجود دارد.

نیویورک‌تایمز درباره افراد دخیل در این تصمیم‌گیری پنتاگون توضیح داد: «برخی از مقامات ارشد شامل مایک پامپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در حال فشار آوردن برای اقدام تهاجمی جدید علیه ایران و نیروهای مورد حمایتش هستند و معطوف شدن توجهات سران ایران به پاندمی [کرونا] را فرصت خوبی برای نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن در عراق می‌دانند».

در ادامه این گزارش آمده است، این در حالی است که دیگر مقامات نظامی آمریکا از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد کل ارتش این کشور از تحرک نظامی شدید در عراق نگران هستند و درباره بی‌ثبات شدن هرچه بیشتر غرب آسیا، آنهم در زمانی که ترامپ از کاهش نظامیان آمریکایی در عراق سخن می‌گوید، هشدار می‌دهند.

دو مقام ارشد دولتی آمریکا می‌گویند، با این حال اما مارک اسپر اجازه داده که طرحی برای کارزار جدید نظامی در عراق آماده شود، تا در صورت پاسخ گروه‌های مقاومت در این کشور علیه نظامیان آمریکایی، ترامپ گزینه‌های متعددی برای انتخاب داشته باشد.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که ترامپ طی جلسه‌ای در دفتر کارش به تاریخ نوزدهم مارس (اول فروردین) تصمیمی درباره صدور مجوز برای اقدام نظامی علیه گروه‌های مقاومت در عراق نگرفته اما اجازه داده این برنامه‌ریزی‌ها پیش برود».

بر این اساس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سوالات نیویورک‌تایمز در این باره پاسخ نداده است.

این روزنامه در ادامه گروه مقاومت عراقی را که پنتاگون به دنبال نابود کردن آن است، «کتائب حزب‌الله» به عنوان بخشی از سازمان «الحشد الشعبی» معرفی کرده و نوشت چنین اقدامی می‌تواند توافق واشنگتن و بغداد درباره فعالیت نظامیان آمریکایی در عراق را تخریب کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، طبق بخشنامه پنتاگون به طراحی‌کنندگان این حمله در مرکز فرماندهی نظامیان آمریکایی در عراق دستور داده شده که اگر نیروهای ایرانی نیز در جمع نیروهای کتائب حزب‌الله دیده شوند، به اهداف آمریکا تبدیل خواهند شد.

«مایکل نایتس»، تحلیلگر اندیشکده سیاست واشنگتن برای خاور نزدیک به این روزنامه گفت: «اهداف فوری پنتاگون علیه کتائب حزب‌الله می‌تواند بخش ریاست، پایگاه‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه باشد... همچنین کارزار گسترده‌تر می‌تواند اهداف این گروه را در سراسر عراق و سوریه هدف بگیرد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها