رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 488774

دویچه وله آلمان به نقل ازادعای یک سایت آمریکایی نوشت

تناقض ها در باره آزاد سازی دارایی های ایران

ساعت 24 - آمریکا بر اساس تمایلات خودخواهانه سیاستمداران حاکم برکاخ سفید دوباره ایران را در موقعیت تحریم قرار داده و شرایط سختی را بر ایران تحمیل کرده است. این روزها که درآمد ایران از صادرات نفت سقوط کرده است و صادرات کالاهای دیگر نیز با دشواری انجام می شود و ایران نمی تواند از منابع ارزی خود که درکشورهای دیگر است استفاده کند نیاز به ارز دارد و می خواهد دارایی های خود را آزاد کند.

تحریم دلار
dir="RTL">درحالی که عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی ایران یک تنه به جنگ آمریکا رفته و با ارسال پی در پی خبرهای مربوط به آزاد سازی بخشی از دارایی های خود تلاش می کند فضای خبری را در دست گیرد اما حالا خبرهای متناقض می رسد. یک وب‌سایت آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌های منتشرشده در مورد امکان دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده این کشور از طریق اعمال معافیت‌های تحریمی را "نادرست" خوانده است. گزارش و ادوب‌سایت "واشنگتن فری‌بیکن" مدعی شده است که بر اساس اطلاعاتی که تنها در اختیار این رسانه گذاشته شده، وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌های منتشرشده در مورد موافقت دولت ترامپ با اعمال معافیت‌هایی به منظور دسترسی ایران به منابع مالی، برای مبارزه با کرونا را "نادرست" خوانده است.وب‌سایت خبری "میدل ایست آی" روز گذشته (جمعه ۸ فروردین) از آمادگی ایالات متحده برای اعمال معافیت‌هایی برای برخی کشورها به منظور امکان آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی آنها برای کمک به این کشور در راه خرید دارو و تجهیزات مبارزه با کرونا گزارش داده بود. "میدل ایست آی" این اطلاعات را به نقل از "منابع آگاه" منتشر کرده بود.وب‌سایت "واشنگتن فری بیگن" در مورد موضع وزارت امور خارجه آمریکا در مورد انتشار این خبر، پرسیده و می‌نویسد: «این وزارتخانه این گزارش را نادرست می‌داند.» یک مقام این وزارتخانه به "واشنگتن فری بیکن" گفته است، برخلاف اطلاعات نادرست منتشرشده از سوی جمهوری اسلامی، «واقعیت این است که ایران منابع کافی برای هزینه کردن در خریدهای بشردوستانه به سود مردم این کشور را در اختیار دارد.» به گفته‌ی این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از وب‌سایت "واشنگتن فری بیگن"، اما جمهوری اسلامی منابع مالی‌اش را در راه تروریسم و در جنگ‌های نیابتی هزینه می‌کند در حالی که به گفته او، مردم ایران سزاوار شرایط بهتر از این هستند.

تلاش‌ها برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

با شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران، این کشور در کنار درخواست کمک‌های مالی، تمامی تلاش خود را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایط کنونی به کار بسته است. رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در حاشیه نشست چهارشنبه ششم فروردین هیئت دولت اعلام کرده بود که با کمک وزارت خارجه این کشور بخشی از پول‌های ایران که توسط آمریکا مسدود شده "به تدریج" به کشور بازمی‌گردد. عبدالناصر همتی البته به چگونگی کمک‌های وزارت خارجه و رقم منابعی که قرار است آزاد شوند اشاره‌ای نکرده اما اطمینان داده است که منابع آزاد شده "قطعا" منجر به رفاه مردم خواهد شد.همسو با این تلاش‌ها، در محافل سیاسی کشورهای گوناگون هم موضوع لغو تحریم‌ها علیه ایران مطرح شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه (۶ فروردین) در جلسه هیات دولت با اشاره به مکالمه تلفنی با یکی از کشورهای عضو غیر دائم شورای امنیت، گفت: «اکنون در شورای امنیت سازمان ملل نیز این بحث مطرح است که مصوبه‌ای به تصویب برسد که در شرایط کرونا همه تحریم‌ها کنار زده شود و در این زمینه فعال هستندمیشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم با توجه به پاندمی ویروس جدید کرونا و پیامدهای آن، خواستار کنار زدن تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه برخی کشورها از جمله ایران شد.به نقل از خبرگزاری‌های داخلی در ایران، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم جمعه شب (۸ فروردین) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، خواستار لغو تحریم کشورها برای مبارزه با شیوع کرونا شده و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است در این راه وارد عمل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها