رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488909

ارسطو نیز تاکید کرده است

خطاهای نوجوانان به دلیل  غرور است نه بدجنسی

منصوره نصرتی کردکندی -ساعت 24-برگشت به روزهای سپری شده و آنچه در نوجوانی بوده ایم همیشه هیجان انگیز است و جاذبه دارد. بازگویی خاطرات از سوی دیگران نیز برای آدمی شنیدنی است.

نوجوان
r />
به همین دلیل وقتی رادیو بی بی سی دریکی از برنامه های خود خاطرات نوجوانی افراد مشهور( گاهی این خاطرات همراه با شرمساری و دردناک بودند ) را به اطلاع شنوندگان می رساند خاطرات دوران نوجوانی دریچه ای به روی آشنایی با ذهن نوجوانان بسیاری را بازکرد.نگارنده نیزبه تازگی در باره نوجوانی خودم به حقایقی دست یافتم . پدرو مادرم هنگام تمیز کردن وپاکسازی انبار خانه ای که چهل سال در آنجا زندگی کرده اند کتاب های قدیمی مدرسه ام و همچنین یادداشت هایم را به من دادند . در میان آنها یک جعبه پر از دست نوشته هایم و همچنین شامل نامه هایی بود که در دوران نوجوانی از دوستان، دریافت کرده بودم نیز وجود داشت. فراموش کرده بودم خاطرات مربوط به نواجوانی ام را نگه داشته ام و دیدن آنها برایم جذاب بود. وقتی آنها را می خواندم ترکیبی ازعشق ، ترس وهراس در نوشته هایم احساس می کردم . همانطور که انتظار داشتم نوشته ها نشان می داد دختری نسبتا معمولی بوده ام که عاشق لباس و موزیک ودوستان بود . در نوشته هایم گاهی ترس از جنگ احساس می شد چون در آن روزهای نوجوانی من هنگامه جنگ خلیج بود.
با خواندن دست نوشته هایم متوجه شدم من نوجوانی معمولی بوده ام و به نظر می رسد شاید بیشتر ما این گونه بوده ایم . الان وقتی به دوران نوجوانی خود فکر می کنم در شگفتم که ما سال های دوران نوجوانی را فراموش می کنیم. بزرگسالان خیلی سریع از نوجوانان به دلیل بدخلقی وغرق شدن در افکار و تصمیمات پر خطر انتقاد می کنند همانطور که حداقل بیش از دوهزار سال پیش نیز نوجوانان همین گونه بوده اند : سقراط و ارسطو نیز افراد جوان یونان باستان را همچون معلمان و پدران و مادران قرن بیست و یکم انتقاد می کردند و کوچک می شماردند. رفتار معمولی دوران نوجوانی را همه بزرگسالان در گذشته تجربه کرده اند .
خالی از فایده نیست که حرف های ارسطو در باره جوانان را بخوانیم . ارسطو می نویسد: جوانان برای رسیدن به خواسته هاشان شخصیت مستعدی دارند و آماده اند ارسطو نیز تاکید کرده است ، نوجوانان آماده اند هر خواسته و آرزوی معناداری را عملی کنند ، بسیار متغیرند و خواسته هاشان بی ثبات است . البته هم بی ثبات در خواسته هاشان هستند و هم خیلی با جدیت آرزوهایشان را دنبال می کنند . برای خواسته هاشان بسیار مشتاق اما بی ثباتند . پر حرارت هستند و زود خشمگین می شوند و مستعد هستند با انگیزه ای ازخود بی خود شوند. وقتی جوانان خطایی مرتکب می شوند معمولا به دلیل افراط و اغراق است . برای دوستی یا دشمنی و تنفر یا چیزهای دیگر زیاده روی می کنند . این گروه سنی خود را باورد دارند و خود را واقف به همه چیز و ادعا های خود را مثبت و عملی می دانند و به همین دلیل است در همه چیز افراط می کنند . خطاهای آنها بر اثر غرور آنهاست ونه به دلیل بد جنسی.

برگرفته از کتاب :INVENTING OURSWLVES

نویسنده : سارا جین بلک مور

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها