رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488935

وعده های بی سرانجام و دیر بازده ریس کل بانک مرکزی

همتی خواسته یا ناخواسته دلار را گران می کند

ساعت 24- عبدالناصرهمتی در50 روز تازه سپری شده با نوشته ها و سخنانش که سرشار از انتقادهای تند از سیاست آمریکا در برابر ایران و نیز وعده های بی سرانجام برای جلوگیری از افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال است نقش بزرگی - خواسته یا ناخواسته – در افزایش قیمت دلار داشته است.

دلار
an dir="RTL">رییس بانک مرکزی که با ابداع خبر پراکنی با استفاده از واتس آپ، روابط عمومی بانک را نیز از صحنه بیرون کرده درتازه ترین وعده های خود خبر داده است بخشی از منابع ارزی که از سوی آمریکا قفل شده آزاد می شود. وی همچنین با انتشار این خبرکه صندوق بین المللی پول با درخواست 5 میلیارد دلاری وام ایران موافقت کرده است فضای بازار ارز را از فرورفتن در التهاب برای چند روزصیانت کرد.

کارشناسان باوردارند خبر پراکنی رییس بانک مرکزی در دو مورد یادشده و در باره نکات دیگر مبنی بر اینکه قیمت ارزها دربازار را کنترل خواهد کرد باهدف آرام نگهداشتن بازار ارز بوده است و خود نیز شاید به قوت داوری هایش امیدوار نبوده است. با این همه اما در روز دوشنبه 11 فروردین خبرهاحاکی از رسیدن قیمت هردلار آمریکا به مرز 16500 تومان بود. این افزایش قیمت به این دلیل رخ داد که نهادهای بین المللی ونیز رسانه های جهانی به نقل از مقامهای سیاسی جهان خبردادند آزادسازی منابع ارزی ایران هنوز یک فکر است و به مرحله اجرا نرسیده است.

همچنین مخالفت آشکار مقامهای آمریکایی با پرداخت وام از صندوق بین المللی به ایران ونیز افزایش قیمت دلار در بازار آزاد درستی و قوت سخنان رییس بانک مرکزی را مخدوش کرد. بی اعتمادی به حرفهای این مقام اول ارزی ونیز به خبر پراکنی از شبکه های اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی و بازیگران بازار ارز در افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال ایران نقش مهمی داشته است. کارشناسان و ناظران آگاه باوردارند تولید و انتشار خبر و معرفی آنها به اسم یادداشت از سوی رییس بانک مرکزی با هدف تسخیر فضای خبری در تحولات ارزی دست کم در هفته ها و ماههای تازه سپری شده بی اثر شده و بلکه بازتاب منفی نیز داشته است.

هیچکس از همتی به عنوان رییس یک نهاد بسیار تخصصی و تاثیر گذار انتظار ندارد در نقش یک سیاستمدار به ویژه در سیاست خارجی نقش ایفاک رده و بنویسد یا سخن بگوید. همتی اما این کار را به دفعات انجام داده و شان ریاست یک نهاد سیاستگذار پولی ومالی را در حد یک منتقد سیاسی پایین کشیده است. این رخداد موجب شده سایر سخنان و نوشته های ریس بانک مرکزی نیز از زاویه سیاست دیده شود واعتبار کارشناسی اش را از دست بدهد. به نظر می رسد وی که اقتصاد دان است بهتر از هرکس دیگری باید بداند عدم تعادل در عرضه و تقاضای امروز و فردای ارز و سبکتر شدن کفه عرضه به افزایش قیمت دلار منجر خواهد شد.

انتشار اخبار پی در پی از سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و نیز سقوط تقاضای نفت و همچنین جنگ جهانی در تولید بیشتر از تقاضا از سوی روسیه ، عربستان و آمریکا چشم انداز درآمدهای نفت ایران را ناروشن کرده است و این چیزی نیست که از چشم فعالان اقتصادی دور بماند. از سوی دیگر کاهش رشد اقتصاد چین و کاهش تقاضا برای برخی محصولات ایران به همراه کاهش قیمت ها ی این محصولا درآمد وعرضه ارز را بازهم مبهم تر کرده است و این عوامل به افزایش قیمت دلار منجر شده است. به نظر می رسد ریاست بانک مرکزی می تواند و باید برای دوره ای در راهبرد خبرپراکنی و نیز روش متقاعد کردن بازار ارز درباره اینکه نرخ ارزها نوسان نخواهند داشت و قیمت ها پایین می آیند تجدید نظر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها