رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488978

ایرانیان منتظرند ببینند چه رخ می دهد

نتیجه خانه تکانی ذهنی آقای ظریف

ساعت 24 –هنوز شاید زود باشد درباره پیامد عملی و اجرایی انچه در پیام نوروزی وزیر خارجه از آن به عنوان ضرورت خانه تکانی ذهنی در مناسبات ایران با خارج یادشد داوری کرد اما با توجه به رفتارهای دوگانه وزیر خارجه در سالهای اخیر باید منتظر بود ودید که منظور وی چه بوده است.

م ج ظ
dir="RTL">واقعیت این است که محمد جواد ظریف در دو دولت یازدهم و دوازدهم ، دوچهره متفاوت از وزیر خارجه ایران را در ذهن و جان ایرانیان برجای گذاشته است. چهره ای برجسته ، اندیشمند و خستگی ناپذیرو آشتی جو در دولت یازدهم که اورا در اندازه یک قهرمان ملی بالاکشید و ایرانیان اور نماد آشتی با غرب دانشتند. این چهره از ظریف اما انگار برای برخی و برای گروهی از جریانهای سیاسی خوشایند نبود و موجی بزرگ و پی در پی از یورش های سازمان یافته به سوی تخریب چهره آشتی جویانه ظریف بر انگیخته شد. در دوسال تازه سپری شده اما وزیر خارجه ایران در جاده ای راند که در آن نشانه های آشتی و صلح کمتر دیده می شد و البته رفتار ترامپ رییس جمهور آمریکا دراین تغییر مسیر ظریف موثر بود. درحالی که دیپلماسی ایران به سوی مجادله با آمریکا حرکت می کرد اما پیام نوروزی ظریف با بهت و شگفتی رو به رو شد. وی در این پیام نوشت : " اجازه بدهید که در لحظات سال جدید صادقانه خدمت شما عرض کنم که ما برای مبارزه با تحریم و کرونا نیازمند یک خانه‌تکانی ذهنی هستیم. این مبارزه لزوم نوسازی در شیوه حکمرانی را به ما آموخت... نوروز آنگاه خجسته خواهد شد که ما از بند برخی از توهمات در سیاست خارجی و داخلی و نسبت میان این دو رسته باشیم، برای مبارزه با تحریم‌ها باید با همه اشکال گوناگون خودتحریمی وداع کنیم و وارد عصر جدید دیپلماسی شویم. در دنیای امروز دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی و بدون ظرفیت‌سازی در نهادهای مدنی به جایی نمی‌رسد». فریدون مجلسی ، تحلیلگر روابط بین‌الملل در نوشته خود درروزنامه شرق نوشت در کنار نشانه‌هایی از ادامه تهدید و ستیز درمناسبات ایران و آمریکا اما در پیام نوروزی وزیر امور خارجه نشانه‌هایی از اعتدال و تدبیر به چشم‌ می‌خورد که اگر ابهام و تردید ناشی مأیوس‌شدن از امیدواری‌های پیشین نبود،‌ می‌توانست مایه دلگرمی باشد. آنجا که از خانه‌تکانی ذهنی، نوسازی در شیوه حکمرانی، رستن از برخی توهمات در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تحریم و خودتحریمی و عصر جدیدی از دیپلماسی یاد می‌کند، دقیقا می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد به شرط آنکه تعبیر و تفسیر او متفاوت با آن معنای صریحی که در ذهن ما می‌گذرد نباشد.

نخبگان ایرانی در حوزه های گوناگون سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی منتظر بودند وهستند پیامدهای خانه تکانی ذهنی وعده داه شده و مهم شمرده شده ظریف را دست کم در رفتار و گفتار خود او ببینند . آیا یورش به آمریکا از راه نوشته های هیجان آلود و احساسی از سوی ظریف دراین روزهای تازه سپری شده و دادن نسبتهایی مثل تروریست بهداشتی و درمانی به آمریکایی ها و ایجاد موج نفرت از آمریکایی ها از سوی ظریف همان وعده ای بود که در باره خانه تکانی ذهنی داده بود؟تا روزی که شاهد واکنش آشکار و تازه ای از سوی سکاندار دیپلماسی رسمی و دولتی ایران در برخورد با غرب و آمریکا نباشیم که نشان دهد از آرمان خانه تکانی ذهنی سرچشمه گرفته و می خواهد راه مدارا و بردباری و رفتن به سوی سازگاری باشد نخبگان ایرانی منظور از خانه تکانی را همین واکنش تازه ظریف معرفی خواهند کرد. ایران به لحاظ اقتصاد کلان و به ویژه تامین مخارج ضروری شهروندان دربالاترین سطح با دشواری های واقعی دست و پنجه نرم می کندو داستان تلخ کرونا نیز بار بزرگی بردوش دولت گذاشته است و باید این منابع ارزی و ریالی از جهان تامین شود و شاید لازم باشد منتظر باشیم ببینیم دنیای گرفتار در بند کرونا به کدام سو می رود و مانیز با آن سازگار شویم. هنوز ایرانیان چشم به راه تفسیر بیشتر و اجرایی تر از معنای خانه تکانی ذهنی اشاره شده در پیام نوروزی ظریف هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها