رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 489069

این معاونت اقتصادی بی اعتنایی همتای خود را جبران می کند

دوپژوهش قابل اعتنای معاون اقتصادی وزارت کار

ساعت 24 -معاونت اقتصادی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دستخوش تغییر مدیریتی شد و یکی از دانش آموختگان اقتصاد چند ماهی است دراین معاونت فعالیت می کند. حجت الله میرزایی درمقام معاونت اقتصادی دراین چند ماه دو کاررا دردستورکار داشته است که البته هرکدام از آنها یکی از ضرورتهای امروز ایران است.

بورس
dir="RTL">وی با حضور در مراکز با اهمیت و ارایه دیدگاههای اقتصادی وزارتخانه متبوع و مهمتراز آن اطلاع رسانی بیشتر ارز این رفت وآمد وگفت وشنودها علاقمندان و ذینفعان مرتبط با وظایف این معاونت را درجریان تصمیم ها و راهبردها قرار داده است. یکی دیگر از فعالیت های با اهمیت در این معاونت شتاب بخشیدن به پژوهش های اقتصادی و بازهم از آن با اهمیت تر انتشار نتایج این پژوهش ها ازمسیر سایت وزارتخانه و معاونت اقتصادی است. شتابان کردن حرکت پژوهشی در این معاونت با توجه به اینکه وزارت خانه بسیار بزرگی است که بازار کار را باید تنظیم کند و یا به آن شکل وماهیت دهد کار بااهمیتی است که متاسفانه معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی برخلاف وظیفه قانونی در انجام آن کامیاب نشان نمی دهد.

بازارسهام در کانون توجه

معاونت اقتصادی وزارت تعاون با درک اهمیت تحولات بازار سرمایه برروی سایر بازارهای موازی مثل بازار ارز ، بازار سکه و طلا و بازار پول و شمار قابل اعتنای سهامداران حقیقی تازه وارد شده به بورس تهران اقدام به بررسی این بازار در سال 1398 و ارایه چشم انداز این بازار در سال 1399 کرده است. درتهیه این گزارش پژوهشی دکتر عباس باباگل زاده معاون برنامه ریزی گروه توسعه ملی ،علی علامه راد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی،اصغر گرامی مشاور معاونت امور اقتصادی،دکتر داور میرعباسی ،دکتر سلمان خادم الملله مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین ودکتر جواد طاهرپور مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی دیدگاههای کارشناسی خود را به سید نوید هاشمی ارایه کرده اند.

دربخشی از این پژوهش آمده است:" از آنجا که بیش از نیمی از ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران به صنایعی اختصاص دارد که فروش آنها متاثر از قیمت جهانی کالاهای اساسی است قیمت جهانی این کالاها در تعیین چشم‌انداز آتی بازار سرمایه ایران نقش اساسی دارد. رکودی که اخیرا پس از نبرد تجاری چین و امریکا و بلافاصله پس از آن با وقوع بحران کرونا به وجود آمد که به نظر می‌رسد حداقل تا یکی دو ماهه آینده پس لرزه‌های آن همچنان باقی خواهند بود، سبب افت قیمت جهانی کالاهای اساسی شده‌اند. این کاهش بهای جهانی کالاهای اساسی در میان مدت و بلندمدت اثر خود را بر صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران هویدا خواهد کرد. البته اگر پس از بحران کرونا افزایش تقاضا شکل بگیرد و قیمت‌های جهانی را با رشد مواجه سازد می‌تواند در تحقق یک چشم‌انداز مثبت برای بازار سرمایه نقش مهمی را ایفا نماید." با توجه به تحولات اخیر دربازار های جهانی دقت و صحت تحلیل ارایه شدهرا می توان اندازه گرفت"

کرونا و اقتصادایران

یکی دیگر از گزارش های پژوهشی از سوی معاونت اقتصادی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با عنوان درآمدی برآثار شیوع ویروس کرونا براقتصاد ایران" است که دراسفندماه ویراست نخست آن دراختیار علاقمندان قرارگرفته است و یکی از جامع ترین پژوهش های منتشر شده به حساب می آید. دراین گزارش آمده است" کرونا ویروس جدید در حال گسترش روزافزون است و علاوه بر ایجاد موجی از ابتلا و مرگ ومیر در بیش از 144 کشور جهان این گزارش دراسفند ماع، اغلب کشورهای جهان را درگیر پیامدهای اقتصادی خود کرده است. در پی شیوع این ویروس برخی از بورس های جهانی بی سابقه ترین سقوط های چند دهه اخیر خود را تجربه کرده اند و قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش نزدیک به 34 درصدی داشته است. چشم انداز اقتصادی جهان در ابهام فرو رفته است و برخی از موسسات معتبر بین المللی پیش بینی کرده اند که شیوع این ویروس می تواند رشد اقتصادی جهان را 1 تا 1/3 درصد کاهش دهد و حتی ممکن است در صورت ناکامی دولت ها در کنترل بیماری در ماه های آتی، اقتصاد جهان سال 2424 را با رشد منفی اقتصادی به پایان برساند. در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگری که با گسترش این ویروس درگیر هستند، فعالیت های اقتصادی از موارد مختلفی مانند کاهش رفت و آمدها، نااطمینانی و احتیاط مصرف کنندگان، تعطیلی برخی کسب و کارهای دارای تعامل اجتماعی، کاهش تقاضای بسیاری از صنایع و خدمات و مسدود شدن مسیرهای ارتباطی با سایر کشورها اثر پذیرفته است."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها