رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489088

راهبرد ایران در مبارزه باویروس کرونا

دانشمندان ایرانی خارج از کشور را دعوت به همکار ی کنیم

ساعت 24 – نادر پیروز -تعطیلات عادت شده نوروزبرای ایرانیان به پایان رسید اما متاسفانه وبرخلاف انتظار شماری از ایرانیان که درمیان انها مدیران کشور نیز بودند بحران همه گیری ویروس کرونا همچنان باقیمانده است. بنابر این محدودیتها ادامه دارد و رعایت دستورات پزشکی کماکان الزامی است.

بازگشت متخصصان
dir="RTL">با پایان تعطیلات، حالا عوارض بحران کرونا مانند گرفتاریهای اقتصادی، مشکلات اجتماعی و ... بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد. چگونگی مدیریت این نابسامانیها که علاوه بر همه گیری کرونا گریبان جامعه ایرانی را گرفته است یکی از پرسشهای اصلی همه ماست.آخرین برآوردها حاکی از آن است که جهان حدود یکسال تا ۱۸ ماه آینده مبتلا به کرونا خواهد بود. تا ۱۲ فروردین ماه ۱۷۵ کشور درگیر کرونا شده اند که جمعا این همه گیری تعداد ۷۳۵,۰۰۰ نفر را دچار این بیماری کرده و متاسفانه آمار جهانی جان باختگان به ۳۵,۰۰۰ نفر رسیده است. کرونا تنها یک بیماری همه گیر جهانی نیست، این بحران فراگیر پدیده ای است که منجر به بازتعریف و نوسازی بسیاری از ساختارهای بومی و جهانی می شود. در حیطه خصوصی هم شخصیت فردی انسان پسا کرونا متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر پس از کرونا وضعیت پیشین در جامعه بشری جای خود را به جهانی با معنایی نو و متفاوت با گذشته خواهد دا.به دلایل یادشده و برخی دلایل دیگر رو در رو شدن ومبارزه با بحران کرونا و پیامدهای آن امری اجتناب ناپذیر است. بدیهی است در دوره گذار از این وضعیت انفعال و اقدامهای صرفا واکنشی دربرابر پیامده راه به جایی نمی برد. یکی ازعوارض همه گیری کرونا این است که افق دید اغلب نهادهای بین المللی، دولتها، شرکتها، تشکلها و دیگر بخشهای جوامع را به شدت کوتاه مدت کرده است و اقدام برپایه این نگاه کوتاه مدت احتمال پدیدار شدن یک بحران درپی بحران کاملا افزایش است. از این منظر راهکاری را باید در پیش گرفت که هم پاسخگوی فوریتهای کوتاه مدت بوده و هم در ماههای پیش رو کارآمد باشد. با تصمیمهای آینده نگرانه امروز این بحران بهتر مدیریت خواهد شد

منحصر به فرد بودن ایران

ایران در میان جامعه های بحران زده ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از این ویژگی ها این است که کشور پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با کلکسیونی از چالشها و ابر چالشها مواجه بودی که در تاریخ معاصر کم نظیر است. در پی همه گیری کرونا تداوم فشارهای بین المللی، چالشهای منطقه ای، سقوط قیمت نفت، تعطیلی بخشهای گسترده ای از فعالیتهای اقتصادی، بحران کمبود نقدینگی و غیره بدون تردید دشواریهایی را بر همه ایرانیان تحمیل خواهد کرد. ارزیابی اولیه برخی کارشناسان حکایت از کاهش حدود ۳درصد از تولید ناخالص داخلی، افت ۲۰ درصدی صادرات و از دست دادن حدود ۲۵ ارزش بخش خدمات است . بدهی خارجی به نسبت کمتر ایران در مقایسه با شمار قابل اعتنایی از کشورها ، درهم آمیزی کمتر و ناچیز اقتصا ایران با اقتصاد جهانی و جمعیت جوان اما از دیگر ویژگی های ایران است که می توانند نفاط قوت اقتصاد ایران ا برای عبوردادن ایران از بحرانها ی امروز و فرداست.توجه دقیق به ویژگی های ایران و بحران عظیم سرچشمه گرفته از تحریم و کرونا این را بهمثابه یک الزام نشان می دهد که باید چه در سطح زندگی فردی وخانوادگی و کاری خود و چه در سطح ملی و بین المللی واجد راهبرد باشیم. واقعیت این است به میزانی که راهبرد ایران ساده تر، عملیاتی تر، منعطف تر و هماهنگ تر با روندهای راهگشای جهانی باشد مسیر برون رفت نیز هموارتر خواهد بود.

استفاده از متخصصان ایرانی مقیم خارج

آمارها و اطلاعات گوناگون نشان می دهد ایرانیان مقیم ومهاجر درکشورهای دیگر یکی از نیرومندترین مهاجران درمیان ملیت های مختلف است. کارشناسان باوردارند یکی از راهکارهای مفید در کارزار با بحران تازه سر برآورده و تنگناهای قدیمی تر توجه اکید و هر چه بیشتر به متخصصان ایرانی ساکن در خارج از ایران و رجوع به آنهاست. به هر میزان ما در تصمیم گیریهای فردی و گروهی خود از علم و دانش مربوط به آن حوزه بیشتر بهره بگیریم به مقدار بسیار بیشتری موفق خواهیم بود. در کنار هر یک از ما دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصین برجسته ای هستند که بهره مندی از نور دانش آنها تاریکی های دوران جدال با کرونا را روشن تر می سازد ، ابهامهای ما را می کاهد و علاوه بر حفظ جان ما و عزیزانمان تصویر واضح تری از آینده برای ما ترسیم می کند. . خوشبختانه علی رغم سیل شایعات و اخبار کذب و گمراه کننده می توان جزایری امن در میان دانشگاهها و دانشگاهیان سراغ گرفت. فضای مجازی هم مجال دسترسی به آمار دقیق و اطلاعات صحیح و راهکارهای کارشناسی شده و موثر در هر حوزه ای را آسان نموده است. البته این فرصت تاریخی هم برای نظام دانشگاهی و نخبگان فکری و ابزاری پیش آمده است تا بیش از گذشته خودنمایی کنند. تا به امروز دانشگاههای علوم پزشکی کشور در خط مقدم مبارزه با کرونا و اطلاع رسانی به عموم خوش درخشیده اند. اینک سایر بخشها و تخصصهای گوناگون دانشگاهی این وظیفه را دارند با آگاهی بخشی به جامعه خود خدمت نمایند. دانشگاهیان می توانند به کانون تفکر، تفهیم، تعلیم، تحلیل و ترویج راهکارهای مبارزه با بحران کرونا تبدیل شوند. اگر چنانچه مرکز ثقل تصمیم گیری های فکری و اجرایی کشور به جامعه نخبگان منتقل شود این دستاورد برای توسعه ایران ما بسیار ارزشمند خواهد بود.

چندگام بعدی

در گام اول همه ما باید علی رغم همه دشواریهایی که بحران کرونا برای ما ایجاد کرده است تلاش کنیم تا شخصیت فردی ما خردمندانه تر و هماهنگ تر با اصول عقلانی باشد. خردگرایی نوینی در جهان در حال شکل گیری است. شخصیت جدید ایرانی می تواند با این حرکت همراه شود. در ایران و در جهان عقلا و نخبگان زیادی وجود دارند که می توانند برای هر یک از ما الهام بخش باشند. هر چه همگرایی میان فعالین اقتصادی و نخبگان، خانواده ها و نخبگان، جوانان و نخبگان، انواع تشکلها و نخبگان و بطور کلی هر چه ارتباط میان بخشهای مختلف جامعه با نخبگان و دانشگاهیان و متخصصین بیشتر باشد ما در مبارزه با بحران همه گیری کرونا دست بالاتری خواهیم داشت .در گام دوم هم می بایست با نشر یافته ها و تجربیات خود دیگر علاقه مندان را آگاه سازیم. منشا اثر بودن بخش مهمی از نخبگی است.ترویج علم و خردورزی لازمه توسعه فرهنگ عقلانیت است. کمک به نهادینه شدن خردگرایی و تعمیق عقلانیت مهم ترین مسئولیت شهروندی امروز و فردای همه ماست.

همان طور که جهانگیرشدن بیماری کرونا حاصل ندانم کاری، و غفلت های جامعه بشری است درمان آن هم به کمک علم، عقلانیت و همکاری انسانها خواهد بود. اصالت و فرهنگ کهن ایران به نیکی به ما آموخته است که توانایی ما در گرو دانایی ماست. در میدان مبارزه با کرونا مهم ترین سلاح، دانش است. هرچه تعداد هم سنگران علم و دانش بیشتر و هرچه همگرایی و همبستگی میان آنها مستحکم تر باشد کرونا زودتر شکست می خورد. به دنبال شکست همه گیری کرونا بحرانهای دیگر هم یکی پس از دیگری در هم خواهند شکست. می توان به کمک خردمندی و عقلانیت زخمها و دردها را التیام بخشید و به جای تعمیق شکافها به شکوفایی روز افزون ایران عزیزمان امیدوارتر شد..

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها