رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489133

یکی از رازهای جدایی اروپا از ایران

ایران – اروپا فقط 5 میلیارد دلار تجارت در یک سال

ساعت 24 - دو فرد یا سازمان و یا دوکشور اگر به یکدیگر نیاز مادی نداشته باشند و به یکدیگر خیر و منفعت نرسانند دوستی هایشان از استحکام لازم برخوردار نخواهد شد و تنها به یکدیگر احترام می گذارند و ضرورتی هم نمی بینند درهنگام خطر به دیگری کمک بیش از اندازه کرده و فداکاری کنند.

تجارت
dir="RTL">تجربه نشان می دهد هردو کشوری که به یکدیگر منفعت برسانند و این تنها ا زراه تجارت ممکن است کمتر به این فکر می افتند که از یکدیگر دوری کنند و شاید برای حفظ منافع خود در دفاع از کشور دیگر اقدامهایی انجام دهند. داستان ایران و اروپا به ویژه اتحادیه اروپا را می توات با توجه به نکات بالا در کانون برسی قرارداد و پرسید چرا اتحادیه اروپا در دفاع از منافع ایران استواری نشان نمی دهد. این رخداد را باید درمیزان تجارت سقوط کرده دو کشور دید که به پایین ترین میزان 40 سال تازه سپری شده رسیده است.

یک آمار منتشر شده نشان می دهد تجارت کالایی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا (28کشور) در سال 2019 بالغ بر 5.2میلیارد یورو بوده که 13.4 درصد از آن متعلق به صادرات ایران به این منطقه و 85.6 درصد آن مرتبط به واردات ایران از این منطقه است. در همین سال،کل تجارت کالایی ترکیه با اتحادیه اروپا بالغ بر 154.1 میلیارد یورو اعلام شده که 52 درصد آن را صادرات ترکیه به این منطقه و مابقی سهم،واردات ترکیه از این منطقه را تشکیل داده است.کل تجارت کالایی ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2019، حدود 30برابر تجارت کالایی ایران و این منطقه بوده است. میانگین صادرات ماهانه کالایی ایران به اتحادیه اروپا در سال 2019برابر با 58.4میلیون یوروومیانگین صادرات ماهانه ترکیه به این منطقه، برابر با 6.7 میلیاردیوروبوده است. تراز تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در سال 2019معادل منفی 3.8 میلیارد یوروو تراز تجاری ترکیه و این منطقه برابر بامثبت6.1 میلیارد یورو بوده است. در ماه ژانویه 2020 ،ایران 78 میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرد که اگرچه در مقایسه با ژانویه 2019از 45درصد رشد برخوردار بوده ولی همچنان از رقم مشابه ژانویه 2018 ،حدود 93 درصد کمتر است و علت اصلی آن افت قابل توجه صادرات نفتی ایران است .در ماه ژانویه 2020، واردات کالایی ایران از 28 کشوراروپا نیز حدود309.1 میلیون یورو بوده که نسبت به ماه مشابه سال 2019،حدود 12.4 درصد افزایش یافته ولی همچنان کمتر از نصف رقم مشابه ژانویه 2018 است. در ماه نخست 2020، ترکیه6.8 میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر و 6.6 میلیارد یورو کالا هم از این منطقه وارد کرده است. تراز تجارت کالایی ایران و اروپا در ژانویه 2020،دارای کسری231 میلیون یورویی و تراز تجارت کالایی ترکیه و اروپا،دارای مازاد 197 میلیون یورویی است.

دقت در آمار یادشده نشان می دهد که اتحادیه اروپا درانتخاب میان ایران و ترکیه به این دلیل که از ترکیه منفعت بیشتری می بیند ترکیه را انتخاب خواهد کرد. این داستان برای انتخاب میان آمریکا و ایران از سوی اتحادیه اروپا نیز مصداق دارد. در حالی که فقط آلمان نزدیک به 150 میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده است چرا باید ایران را برآمریکا ترجیح دهد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها