رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489267

320 خودکشی بوسیله مقابله اشتباه با کرونا

ساعت24 -روشی خودساخته و اشتباه در برابر کرونا جان 320 نفر را در کشور گرفت و 62 نفر را به کام تاریکی کشاند.

حادثه
اولین روز سال 1399 انتشار فیلمی در فضای مجازی از کودکی که بر اثر خوراندن الکل توسط خانواده اش برای محافظت در مقابل ویروس کرونا نابینا شده و به کما رفته بود، دل ایرانیان را لرزاند و چشمان بسیاری را به اشک نشاند. با شیوع کرونا در کشور، شایعه‌ها و مطالب کذبی نیز در برخی شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی درباره تاثیر آشامیدن الکل در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا منتشر شد . تعدادی از افراد سودجو یا همان آدمکش های کرونایی نیز در این میان از این باور اشتباه، سوءاستفاده و اقدام به تولید بیشتر مشروبات دست‌ساز با درصد بیشتر متانول کردند که همین موضوع به مسمومیت و حتی جان باختن شماری از مردم در استان‌های مختلف منجر شده است. بر اساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت 320نفر تا 12 فروردین جانشان را به این دلیل از دست داده اند.

جهانپور در نشست خبری خود در تاریخ 12 فروردین درباره مصرف فراورده‌های الکلی تقلبی در کشور گفت: تاکنون سه هزار و ۱۱۷ مسمومیت ناشی از مصرف فراورده‌های الکلی در کشور ثبت شده که هزار و ۶۶ نفر در بیمارستان‌ها و ۷۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه با وضعیت بحرانی بستری هستند و ۶۲ نفر دچار نابینایی و کم بینایی شده‌اند.همچنین ۲۸۴ نفر نیاز به خدمات دیالیز پیدا کرده و دچار مشکلات کلیوی شده و ۳۲۰ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

مسمومیت الکلی چه نشانه ها و عوارضی دارد؟


دکتر افشین خداشناس حقیقی درباره عوارض مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول به ایرنا گفت: خطر مسمومیت با متانول از طریق خوراکی ، استنشاقی و پوستی وجود دارد . کلیه الکل ها از جمله متانول پس از مصرف سریع از طریق دستگاه گوارش جذب می شود به طوری که متوسط نیمه عمر جذب آن ۵ دقیقه است و در عرض ۶ تا ۳۰ دقیقه سطح سرمی آن به حداکثر می رسد و در آب بدن به خوبی حل می شود. متانول به صورت چند مرحله ای متابولیزه می شود که قسمت اصلی آن در کبد است. وی اظهار کرد: مسمومیت با متانول در عرض ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت ایجاد می شود که به صورت گیجی و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سر درد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است. پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا ۶ تا ۲۴ ساعت (بسته به دوز متانول مصرف شده) به طول می انجامد و اسیدوز متابولیک ایجاد و باعث اختلال بینایی از تاری دید تا کوری کامل می شود.
این پزشک عمومی در خصوص علایم مسمومیت ناشی از الکل صنعتی در بیمار افزود: این علایم را در چند نقطه از بدن می توان پیگیری کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گیجی، سر درد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می شود. در چشم باعث دو بینی و ترس از نور، احساس دیدن توفانی برفی ، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می شود.
به گفته وی مصرف الکل سمی در دستگاه گوارش با تهوع و استفراغ و درد شکمی همراه است. این علایم معمولا بعد از ۲۴ ساعت دیده می شود و وضعیت بالینی بیمار هر ساعت بدتر می شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها