رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489612

اعتراف یک «نشریه ی آمریکایی» چند ماه پس از ترور ناجوانمردانه «سردار سلیمانی»

حفظ نفوذ منطقه ای ایران

ساعت 24- یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو یی ضمن تایید«قدرتمند»تر شدن ایران نسبت به گذشته در منطقه و جهان، به این موضوع بسیار مهم اشاره می کند که یک«ذهنیت» آمریکای ـ استعماری؛ به دنبال نهادینه کردن این تفکرِ از بنیان غلط است که کشورهای جهانی سوم ـ که لابد ایران نیز از نظر آن ها یک کشور جهان سومی است! ـ فاقد سیستم های مستقل و کارا در ابعاد سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک هستند و همین که چهره ای از میان ان ها رخت بر بندد به طور قطع دچار تزلزل، اضمحلال و حتی شکست می شوند و این در حالی است که یا دچار فرضیه های غلط خودبزرگ پنداری و حریف را ضعیف پنداشتن شده اند و یا تعمداً یک واقعیت را دچار تحریف می کنند.

gt;ایران قدرتمند تر شده است
یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: «ترور سردار قاسم سلیمانی نه‌ تنها بر نفوذ منطقه‌ای ایران تاثیر منفی نداشته است بلکه ایران را بر آن داشته قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد.» در تحلیل این نوشتار تنها می توان به دو عبارت ساده اما صریح بسنده کرد؛«اعترافی تلخ و سخت!»
نشریه «فارین پالیسی» نوشت، ترور سردار «قاسم سلیمانی» بر عزم ایران در مبارزه با تروریست‌های منطقه خللی ایجاد نکرده است. این نشریه افزود، هنگام پس گرفتن شهر «ادلب»، نیروهای شیعه تحت حمایت ایران بودند که به مصاف تروریست‌های «هیئت تحریرالشام» وابسته به گروه «القاعده» رفتند. این اقدام نه‌تنها به «بشار اسد» کمک کرد بخشی از سرزمین خود را پس بگیرد بلکه قدرت ایران در منطقه را به آمریکا و روسیه یادآوری
کرد.
البته این برای اولین بار نیست که «فارین پالیسی» درباره ی «سردارسلیمانی»
می نویسد. 19 بهمن 97، نشریه فارین پالیسی نام قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «صد اندیشمند برتر» خود قرار داده بود و این دهمین سالی بود که این نشریه معروف سیاهه افراد برتر را منتشر می‌کرد. در این نشریه نام سردار سلیمانی در بخش «دفاع و امنیت» گنجانده شده بود. از جمله نام‌های دیگری که در این سیاهه صد نفره آمده، نام وزیر دفاع آلمان، وزیر کشور مکزیک و دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.
الطاف حسین تحلیلگر مسائل آسیا نیز طی مقاله‌ای با عنوان «قاسم سلیمانی؛ ژنرال شماره یک جهان» در روزنامه «پروتوم آلا» بنگلادش در مهرماه 98 نوشته بود: «در حال حاضر، برترین کارشناس نظامی در جهان چه کسی است؟ طبیعی است که در پاسخ به این سئوال اختلاف نظر وجود خواهد داشت. اما یکی از پاسخ های احتمالی می تواند این باشد که برترین شخصیت نظامی همان کسی است که نامش در صدر فهرست ضربه به سازمان های سیا و موساد قرار دارد.»
جعفر قنادباشی در گفتگو با آفتاب یزد به ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی اشاره کرده و می گوید:«از سه منظر می توان به مقاله یا به تعبیری درست تر اعتراف فارین پالیسی نگریست: نخست این که آمریکایی ها و یا تفکر امریکایی، از ان جایی که همواره قدرت را در شخص جست و جو می کند و نه در بین مردم از این رو طبیعی است وقتی به بررسی قدرت ایران در منطقه می پردازد، مقیاس و سنجش او فردی شده تر از همیشه باشد و از همین رو است که می گوید:«بعدِ ترور سردار سلیمانی ایران قوی تر شده است» بی آن که بداند دارد به قدرت فراگیر دشمن شماره یک خود در جهان اشاره می کند.این کارشناس مسائل بین المللی خاطر نشان می کند ایران و آمریکا در دو کشور سوریه و عراق وضعیتی مشابه و در عین حال متفاوت دارند! آمریکایی اصلا خواستار باقی ماندن در سوریه نیستند اما قویاً تلاش می کنند در عراق بمانند که این خواستن را می توان در سفارت خانه ی 47 هکتاری آنان و پایگاه عین الاسد جست و جو کرد نه در لفاظی های ترامپ!
قناد باشی معتقد است وضعیت ایران در سوریه ریشه دارتر، نهادینه شده تر و قدیمی تر است هرچند حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه به یک اندازه مورد توجه، خواست و اقبال گروه های مختلف جهادی است.
وی ادامه می دهد موضوع مهم دیگر به شخصیت ایران و آمریکا در جهان و منطقه بر می گردد؛ امریکایی های دچار گذشته ای بدنام، استعماری و دشمن استقلال و امنیت کشورها هستند در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره به کشوری دوست، استعمار ستیز و حامی مستضعفان معروف است از این رو بعید نیست نویسنده ی مقاله ی دوبرابر شدن قدرت ایران پس از ترور سلیمانی دچار یک تحلیل از بیخ و بن غلط شده باشد.
دکتر جعفر قناد باشی با اشاره به قدرت رو تزاید ایران در منطقه و جهان می گوید: ارتباط اغلب کشورها با همسایگان و دیگر حکومت ها، ارتباط دولت با دولت است اما ارتباط ایران با دیگر کشور ها ارتباطی برخواسته از مهر و عطوفت اسلامی ـ انسانی است.
این کارشناس مسائل دنیای عرب برای نمونه به افغانستان اشاره کرده خاطرنشان می کند، اگرچه ممکن است بین دولت ایران و افغانستان پیوندهای عمیقی وجود نداشته باشد اما بین ایران و مردم افغانستان به اندازه ی ارتباط رشته های مودت قوی است که حتی نمی توان بین آن دو
مقایسه ای صورت داد.
>کرونا هم در برنامه های منطقه ای ایران تاثیری نگذاشت!
پس از ترور سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا، شبهاتی درخصوص توان حضور ایران در سوریه و فرماندهی و کنترل گروه‌های شبه‌نظامی به وجود آمده بود. همچنین ضربه ویروس کرونا به ایران، این حدس و گمان را بین آمریکایی‌ها به‌وجود آورده بود که شاید دولت ایران رو به
تضعیف است.
اما ایران با وجود مواجه با تمام این مشکلات، به تمامی ناظران نشان داد به هر قیمتی که شده به تعهداتش در منطقه پایبند خواهد ماند. در حالی که آمریکا گمان می‌کرد با ترور سردار سلیمانی فعالیت‌های ایران در سوریه را کند می‌کند، تهران عکس آن را ثابت کرد.«یحیی العریدی» سخنگوی کمیته مذاکرات معارضان سوری در این باره گفت، از زمان ترور سردار سلیمانی، ایران حتی بیش از پیش در اثبات این امر تلاش کرده و می‌گوید: «ما در اینجا حضور داریم. ما درخصوص آنچه در سوریه می‌گذرد حرف برای گفتن داریم».
اندکی پیش از آن‌که روسیه و ترکیه توافق آتش‌بس امضا کنند، سردار «اسمائیل قاآنی» جانشین سردار سلیمانی از شهر «حلب» دیدن کرد تا نشان دهد ایران در خصوص آنچه در سوریه حاصل شده و مبارزه‌ای طولانی برای رسیدن به آن انجام گرفته است، موضعی راسخ دارد.
>ایران قصد ندارد تغییر موضع دهد
در ادامه گزارش فارین پالیسی آمده است، به گفته یک روزنامه‌نویس محلی، ایران حتی در شهر «دیر الزور» با برپایی مراکزی فرهنگی در تلاش است قلب و ذهن مردم را با خود همراه کند. همچنین به نظر نمی‌رسد گروه‌های تحت حمایت ایران و حزب‌الله لبنان علی‌رغم حملات اخیر قصد داشته باشند جنوب سوریه و مرزهای فلسطین اشغالی را ترک کنند.به گفته یک دیپلمات غربی که مکرراً از سوریه بازدید کرده است، روسیه می‌تواند به‌عنوان یکی از طرفین پرنفوذ در تغییرات منطقه در موفقیت یا شکست ایران در سوریه نقش داشته باشد. یک تحلیل‌گر مسائل روسیه در این باره گفته است، مسکو در حال حاضر از تعادل نظامی ایجاد شده در منطقه رضایت دارد. ایران در تلاش است قدرت سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی را با پروژه‌های سیاسی و جغرافیایی ضد صهیونیستی جبران کند.
این گزارش در پایان نوشت، در حال حاضر ایران در تلاش است در سوریه زمان بخرد تا بتواند هماهنگی‌های بیشتری را به‌وجود آورده و قدرت خود در منطقه را افزایش دهد. ایران حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا نیز، توانسته به سوریه و آمریکا نشان دهد برنامه‌هایش در منطقه بدون تغییر خواهد ماند.
>نقشه آمریکا، نقش بر آب شد
در همین رابطه، چندی پیش «امین حطیط» کارشناس و تحلیلگر برجسته لبنانی در امور نظامی و راهبردی در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشته بود:« آمریکا با گمان اینکه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی به اهداف خود در منطقه و ضد محور مقاومت خواهد رسید دست به این جنایت فجیع زد اما معادلات منطقه کاملا برخلاف منافع و تصورات واشنگتن چرخید».حطیط در ادامه نوشت:«هدف واشنگتن از ترور سردار سلیمانی متوقف کردن قطار پیروزی‌های محور مقاومت و تضعیف این محور و ایجاد خلاء در روابط و همکاری و هماهنگی میان گروه‌های آن بود تا آمریکا به اجرای پروژه‌های خود در منطقه و احیای ابزارهای منطقه‌ای خود که با شکست مواجه شده‌اند بپردازد».وی تصریح کرد:« پاسخ ایران در برابر این ماجراجویی و جنایت آمریکا واشنگتن را در پیش‌بینی‌های خود ناکام گذاشت و صرف نظر از میزان خسارت‌هایی که ایالات متحده در اثر حملات موشکی ایران به پایگاه خود در عراق متحمل شد معادلات جدیدی ظاهر شد که بر ظهور ایران به عنوان یک قدرت نظامی بزرگ با توانایی‌های بالای جنگی تاکید می‌کند».
>روز به روز قدرتمندتر خواهیم شد!
جعفر قناد باشی در پایان گفت و گوی خود با اشاره به اشتباهات آمریکای عصر ترامپ می گوید:« دنبال کردن برنامه ی کذایی معامله ی قرن، حمایت از اسرائیل، تلاش برای حضور هرچه بیشتر در عراق، دشمنی با ملل منطقه و حمله به نیروهای مردمی
عراق از جمله ی مرگبارترین اشتباهات آمریکایی ها است که اگر چنین اشتباهاتی صورت نمی پذیرفت چه بسا اوج گرفتن جمهوری اسلامی ایران ـ قبل و بعد از سردار سلیمانی ـ با این سرعت امکان پذیر نبود.»این کارشناس مسائل بین المللی معتقد است اگرچه شهید سلیمانی برای تک تک
ایرانی ها ـ حتی اپوزیسیون خارج نشین ـ چهره ی محبوب و قابل احترامی است اما نمی توان از دو مسئله به سادگی گذشت؛ نخست تلاش جمهوری اسلامی ایران برای به دست آوردن اعتماد مردم به جای چنگ انداختن به جان و مال و امنیت مردم. دوم تلاش سردار سلیمانی در تربیت نیروهای جایگزین به گونه ای که هیچ فقدانی نتواند برای ثانیه ای اهداف و برنامه های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را با وقفه مواجه کند. قناد باشی به این نکته نیز اشاره می کند که جایگاه جمهوری اسلامی ایران با اندوهی که از شهادت سردار سلیمانی نصیبش شد دچار تزلزل نشد که هیچ بلکه قدرتمندتر نیز شد او به عنوان جمله ی پایانی می گوید:شک نکنید روز به روز قدرتمندتر
خواهیم شد.

آقتاب یزد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها