رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489655

هنرهایی برای گذران دوران ویروس کرونا

در حالی که بریتانیا به دومین هفته‌ اجرای قوانین سخت‌گیرانه برای محدود کردن تردد و اجرای فاصله گذاری اجتماعی رسیده است، هنرمندان و سازمان‌های هنری تلاش می‌کنند ارتباط خود با مخاطبان را حفظ کنند.

انگلیگس
مانند موزه گتی در آمریکا که امکان دسترسی دوستداران هنر به مجموعه آثارش را فراهم کرده است. حالا جو ویکس نسل جوان را با کلاس‌های بدن سازی خود در یوتیوب همراه کرده و آنجلا ریپون کلاس‌های هفتگی باله برای افراد بالای ۵۵ سال تشکیل می‌دهد.تمام تئاترها در سراسر کشور در حال حاضر تعطیلند اما این به این معنا نیست که دوستداران تئاتر از تماشای هنر مورد علاقه‌شان محروم شده‌اند.گرث مالون رهبر ارکستر در همین حال در خانه بزرگ کر بریتانیا مشغول است تا به همگان امکان دهد در حالی که از هم دورند، بتوانند آواز بخوانند.موزه گتی در لس‌آنجلس آثار کسانی چون رامبراند، سزان و صدها تن از مشاهیر هنر جهان را نمایش می‌دهد. از چهاردهم مارس که درهای موزه به روی عموم بسته شد، تیم شبکه‌های اجتماعی این موزه شروع به یافتن راهی برای استمرار ارتباط با مخاطبانش کرد.یک حساب کاربری هلندی در اینستاگرام، دنبال‌کنندگانش را تشویق می‌کند براساس آثاری از فریدا کالو ، رنه مگریت و دیگران، و با ترکیب‌بندی اشیا در محیط خانه‌هایشان، خلاقیت و نوآوری به خرج دهند. علاقمندان هنر با چیزهایی که در خانه دارند، حتی حیوانات خانگی‌شان، آثار مونه و وارهول را بازآفرینی می‌کنند. یکی از شرکت کنندگان، با استفاده از فیلتر قهوه ،ماکتی از یکی از نقاشی‌های ال گرکو خلق کرده و یکی دیگر وسایل کودکش را برای بازآفرینی اثری از رافائل به کار برده است. کسی دیگر با نان و مربا نسخه‌ای خوراکی از اثر ادوارد مونش را تدارک دیده است.موزه در توییت‌هایی که برای شرکت‌کنندگان نوشت، بازآفرینی‌های خلاقانه آن‌ها را ستایش کرد.میلیون‌ها نفر آنجلا ریپون را به‌ خاطر برنامه هایش به همراه اریک مورکامب و ارنی وایس به یاد می‌آورند. چهل و یک سال بعد، حالا او به عنوان نماینده آکادمی سلطنتی حرکات موزون به آموزش باله به افراد بالای ۵۵ سال می‌پردازد. این کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند تا میانسالان را تشوق کنند که این کاررا انجام دهند..

ریپون می‌گوید این امکانی برای همگان است تا حتی در فضای کوچکی که در خانه دارند، در این تجربه شریک شوند. او معتقد است این فعالیت نه فقط از لحاظ جسمانی که در بعد روانی هم بسیار مفید است: با این کار احساس خوبی پیدا خواهید کرد.بسته شدن در سالن‌های تئاتر و هنرهای نمایشی در بریتانیا، این صنعت را در آشفتگی و ابهام فرو برد. بر همین اساس تئاتر ملی بریتانیا تصمیم به در دسترس قرار دادن آثار قدیمی خود برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان گرفته است.چندین اثر که سابقا در سینما به نمایش درآمده بودند، به طور رایگان در یوتیوب قرار خواهند گرفت. آثاری چون فیلم‌های کمدی، فیلم هایی بر اساس رمان جین ایر و نمایش‌هایی بر اساس آثار شکسپیر. به علاوه سالن تئاتر همپستد در لندن هم چندین اجرا را آنلاین نمایش می‌دهد. چند تئاتر تلویزیونی هم به رایگان در دسترس عموم قرار گرفته‌ است تا همگان از ساعاتی که باید در خانه بمانند لذت ببرند.تمامی این‌ها، به گفته رکسانا سیلبرت کارگردان هنری تالار همپستد، برای این است که دوران ابهام و قرنطینه ،تفریحاتی پرمحتوا در اختیار مخاطبان قرار گیرد.نمایش‌ها باید ادامه یابند. از همین روست که رابرت مایلز و گروهی از بازیگرانش هر پنجشنبه دور هم شکسپیرخوانی می‌کنند.

خودقرنطینگی مانع اجرای پروژه جدید گرث میلون نشده است. پروژه‌ای که بیش از ۱۶۰ هزارنفر در یوتیوب در آن شرکت کردند. گرث می‌گوید این تعداد شرکت‌کننده واقعا قابل توجه است.این امکانی برای تمام جهان می‌تواند باشد. قول داده‌ایم کاری زیبا انجام دهیم. یکی از شرکت‌کنندگان می‌گوید تنها با کمی خواندن و شرکت در این کار حس سبکی کردم. یکی از دیگر شرکت‌کنندگان نوشته است: این ایده فوق‌العاده است.به نظر کسانی که در بالا نامشان برده شد، این شرایط می‌تواند امکانی باشد برای همه که در خانه هایشان در وضعیت قرنطینه به سر می‌برند. بهترین فرصت برای داشتن مخاطبانی وسیع‌تر از همیشه. حالا همه ما در خانه‌هایمان مانده‌ایم و این فرصت را داریم که کارهایی را انجام دهیم که پیش از این به فکرمان نرسیده بود از عهده انجامشان برمی‌آییم./نیل سمیث

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها