رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489810

دولت ایران وتحسین شگفت انگیز چین

ساعت 24 -تکرارو تشدید تحریم های ایران از سوی آمریکا در شروع و پایان دهه 1390 ناتوانی های ساختاری و بنیادین اقتصاد ایران را نشان داد و مدیران اداره کننده کشوررا با ضعف های بنیادین و نادیده گرفته شده اقتصا د ایران رو به رو کرد.

رهبر چینی ها
an dir="RTL">کاهش و حذف تدریجی درآمدهای دولت ایران از محل صادرات نفت که راهبرد یکتای امریکایی ها برای زمینگیر کردن اقتصادایران است متاسفانه انگار نتایج بدی برای اقتصادایران داشته است. این اتفاق به ویژه در این دوسال اخیر نشان داد دولت ایران بدون درآمد صادرات نفت راهبرد و توانایی برنامه ریزی در کلان ترین سطح برای بیرون کشیدن کسب وکار ایرانیان از گرداب تحریم ندارد. از سوی دیگر توزیع قدرت سیاسی درایران میان جناح های سیاسی و احزاب و نیز نهادهای قدرت از سوی دیگر گونه ای آرایش یافته است که استفاده بخشی از ثروت وسرمایه ایران فراتر از اختیارات دولت شده و به هرحال سازو کار بهره برداری از این ثروت چیزی بیشتر از ساوزکارهای عرفی و قانونی است. مجموعه عوامل و وضعیت های یاد شده درسطرهای بالا به اضافه سیاست سفت و سخت شده ایران دربرابر آمریکا براساس مبارزه وایستادگی در مقابل تحریم ها بدون عقب نشینی به تحولات تجارت خارجی واقتصادایران شکل وماهیت تازه ای داد.

یکی از این تحولات درتجارت ایران توسعه صادرات فراوردهای پتروشیمی به مثابه جانشین صادرات نفت و نیز فروش نفت از مسیرهای تازه و دورزدن تحریم ها است.نکته قابل اعتنااما دراین فرایند این است که به هردلیل پنهان و پیدا، رهبری حزب کمونیست چین دراین سالها فرصتی تازه به دست آورد تا ضمن سود بردن غیر متعارف از واردات فراورده های پتروشیمی ایران وخرید نفت ایران از مسیرهای دورزده شده از تحریم ، کشور چین را ناجی اقتصادایران نشان دهد. شوربختانه این وضعیت ومناسبات ایران و چین در شرایط استیصال اقتصادایران به شکلی عجیب و در وضعیت شگفت آوری در دهه 1390 زاد و رشد کرده است. این همه چیزی است که از بیرون و در نگاه فعالان اقتصادی و کارشناسان دیده می شود و داوری ها این است که چین بزرگترین برنده تحریم ایران شده است. اما رفتار دولت ایران در ماههای تازه سپری شده ووضعیت تازه پدیدار شده سرچشمه گرفته از گسترش ویروس کرونا گونه ای است که کارشناسان و ناظران اگاه را باحیرت مواجه کرده است. پشتیبانی های پیدا و پنهان دولت ایران از دولت چین در منازعه برسر محل اولیه پیدایش ویروس کرونا و بیرون کشیدن چین دراین منازعه و نیز عادی نشان دادن وضعیت این کشور با ادامه فعالیت های بخش هواپیمایی و تحسین مقامهای چینی درباره کمک های این کشور به ایران ونیز ایستادن درصف چینی ها درمنازعه یک مقام وزارت بهداشت ایران با سفیر چین درایران از نشانه های هواداری دولت از چین است. با توجه به اینکه دراین هفته های تازه سپری شده کشورهایی مثل ژاپن ، آذربایجان ، آلمان و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها به ایران کمک کرده اند تا در مقابله باکرونا تقویت شومد تشکر ویژه از چین عجیب است. تنها چیزی که می تواند این رفتار دولت ایران را دربرابر چین توجیه کند این است که این دوکشور مناسبات دیگری دارند که در آن مناسبات کشور چین کمک های بزرگی به دولت ایران کرده است که دولت نمی خواهد آنها را فاش کند و اما زیر ضرب قراردارد که ممکن است این مناسبات قطع شود. آیا دولت ایران کمک های بزرگی از حزب کمونیست چین گرفته و امتیازهایی داده است که می خواهد پوشیده بماند و به همین دلیل از چین تقدیر و تشکر می کند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها