رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489884

یک مقام روسی به ایران توصیه کرد

کاهش فعالیت نظامی در خاورمیانه برای تنش زدایی با آمریکا

ساعت 24 -خبرگزاری اسپوتنیک فارسی یکی از شاخه های خبرگزاری اسپوتنیک است که از سوی دولت روسیه و به وسیله سازمان دولتی فدرال خبرگزاری بین المللی "روسیا سگودنیا"راه اندازی شده و به زبان فارسی نیز فعالیت دارد. ولادیمیر ساژین خاورشناس و ایران شناس مطرح روس و تفسیرگر این خبرگزاری در یاداشتی که اسپوتنیک منشر شده است به مقامهای ایران توصیه می کند باید گامهایی بردارد تادر این دوران کرونایی شاید ایران و آمریکا تنش زدایی را به صورت واقعی پیش ببرند.

خبر
dir="RTL">درحالی که مقامهای ایرانی بارها گفته اند در کشورهای عراق و یمن فعالیت نظامی ندارند و در سوریه نیز فعالیت های آنها از سوی دولت سوریه درخواست شده و فعالیت مستشاری است اما ولادیمیر ساژین بدون توجه به این موضوع از ایران می خواهد فعالیت نظامی خود را در کشورهای خاورمیانه به ویژه در عراق ، سوریه ، یمن کاهش دهد .

اومی نویسد: مقامات در وضعیت شوک قرار دارند: رکود اقتصادی برای سال جاری ایرانی طبق پیش بینی های بانک جهانی می تواند به منفی 8.7درصد از تولید ناخالص داخلی برسد. تورم 35.1درصداست. قیمت مواد غذایی در طول یک سال 40درصد افزایش یافته است و برای کالاهای صنعتی 28 تا40 درصد است. نرخ ارز تعیین شده توسط دولت - 42 هزار ریال برای 1 دلار - تنها 25درصداز ارزش بازار 1 دلار معادل 165 هزار ریال را تشکیل می دهد. ویروس کرونا همه اختلافات را تشدید کرد. میزان مرگ و میر از کرونا در ایران به تقریباً 6.4درصد می رسد. (به یاد بیاورید که آنفلوانزای فصلی دارای شاخصی بین 1/0 تا 5/0 درصد است). به دلیل بیماری همه گیر ، حدود دو میلیون نفر در کشور کار خود را از دست داده اند. آنها از کمک هزینه های دولت یا حمایت سازمان های خیریه چیزی دریافت نمی کنند. علت بحران شدید به خاطر عامل خارجی – تحریم های آمریکا است. و اما ویرس کرونا هم به ایران (4 هزار کشته) و هم به آمریکا (9 و نیم هزار کشته) ضربه زده است.هنگامی که یک دشمن کشنده مشترک ظاهر شد، باید از آن برای ساختن پل هایی بین تهران و واشنگتن استفاده کرد

گامهای کوچک درمسیر آشتی

به گزارش اسپوتنیک ، ساژین نوشته است :دیپلماسی جدید کرونایی، دیپلماسی "امور کوچک" مورد نیاز است و با پیامدهای آنها برای دهها ، صدها و هزار نفر، اینها چیزهای کوچک نیستند اما مهم هستند.ایران می تواند همه شهروندان خارجی و افراد دارای تابعیت دوگانه را از زندان ها آزاد کند ، روند عدم تحقق بخشیدن مرحله ای رعایت تعهدات معامله هسته ای - برجام را به حال تعلیق درآورد و فعالیت نظامی خود را در کشورهای خاورمیانه به ویژه در عراق ، سوریه ، یمن کاهش دهد.ایالات متحده به نوبه خود می تواند برای کاهش اثرات همه گیر ویروس کرونا اقدامات بشردوستانه انجام دهد. البته به دلیل انتخابات آینده ریاست جمهوری و کل فلسفه سیاسی ترامپ رئیس جمهور آمریکا تحریم های ضدایرانی را لغو نخواهد کرد. با این حال ، واشنگتن می تواند تعدادی از اقدامات را انجام دهد. این اقدامات عبارت است از:

تهیه و گسترش لیستی از کالاهای انسانی (پزشکی، غذایی) برای تحویل به ایران؛

اعلام اینکه هیچ یک از اجناس موجود در این لیست شامل تحریم ها نمی شود؛

کمک رسانی به سازمان بهداشت جهانی و صلیب سرخ در تدارکات و تحویل این کالاها به ایران؛

از باز شدن حساب های منجمد ایرانی در بانک های خارجی برای خرید کالاهای بشردوستانه جلوگیری نشود. در صورت لزوم ، تمام معاملات را از طریق سوئیس انجام داده شود تا اطمینان حاصل شود که از چنین اقدامی منحصراً برای خرید داروها ، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی اساسی استفاده می شود؛

به درخواست بانک مرکزی ایران از صندوق بین المللی پول برای تخصیص وام 5 میلیارد دلاری به ایران ممانعت نشود. این پول می تواند از طریق کانال های سوئیس عبور داده شود.البته اینها فقط گزینه هایی برای اقدامات متقابل است که به دیپلماسی در شرایط همه گیر خطرناک کمک می کند تا زمینه های لازم برای تماس های بعد از همه گیر را ایجاد کند. اما چقدر واقعی است؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها