رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489942

توسط محققان علوم پزشکی؛

ساخت داروی «فاویپراویر» در کشور برای درمان کرونا

ساعت 24-با توجه به اینکه برخی تحقیقات اثرگذاری داروی «فاویپراویر» را بر روی ویروس کرونا تایید کرده است، با تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی کارآزمایی بالینی این دارو آغاز شد.

خبر
در پی خبرهایی که از سوی محافل گوناگون درباره ساخت داروی فاویپیراویر و استفاده از آن برای درمان کرونا منتشر شده است، از سوی اعضای شورای هماهنگی تهیه و ساخت این دارو در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توضیحاتی ارائه شد.

داروی «فاویپیراویر» در سال ٢٠١١ توسط شرکت تویامای ژاپن برای اولین بار به عنوان داروی درمان آنفولانزای نوع B معرفی و پس از بروز اپیدمی جهان گیر کرونا استفاده از آن برای درمان این بیماری نیز مطرح شد.

در حال حاضر هنوز داروی مشخصی به عنوان داروی اختصاصی و نجات بخش نهایی برای بیماری کرونا از هیچ منبع موثق علمی در جهان معرفی و به اثبات نرسیده است، ازین رو با توجه به شرایط فعلی، برای اخذ بهترین نتیجه درمانی در کنترل بیماران کرونایی باید از داروهای معقول و موجه موجود در بیماری های دیگر استفاده کرد.

در همین راستا بسیاری از مراجع بین المللی در حال بررسی علمی داروی فاویپیراویر برای احتمال افزودن آن در برنامه رسمی دارو درمانی بیماری کرونا هستند.

در شرایط فعلی نتایج پراکنده و محدودی اثرگذاری این دارو در تخفیف علائم بالینی و مشکلات بیماران در فازهای اولیه و متوسط بیماری را مطرح کرده است و طبق این تحقیقات این دارو می تواند ضمن تسریع روند بهبودی، زمان بستری در تخت های بیمارستانی را کاهش دهد، البته هنوز اثرات این دارو بر بیماران حاد و ICU نیازمند بررسی های بیشتر است.

به دنبال این گزارشات پراکنده در مورد اثرگذاری داروی فاویپیراویر بر روی ویروس کرونا از منابع مختلف در کشورهای درگیر با کرونا مانند چین، متخصصان کشور در پاسخ به نیاز ایجاد شده، دست به کار شدند.

از ماه های آخر سال گذشته پروژه سنتز، فرمولاسیون و کارآزمایی بالینی این دارو در تعدادی از شرکت های دارویی و مراکز دانشگاهی کشور از جمله مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین تعدادی از مراکز خصوصی آغاز شد.

این توضیح ضروری است که کلمه ساخت در داروسازی در دو معنی سنتز مواد موثره و همچنین شکل دهی ماده موثره یا همان فرمولاسیون برای مصرف بیماران کاربرد دارد که تلاشها در هر دو زمینه از اسفند ماه ۹۸ در مرکز تحقیقات علوم دارویی و همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتی شد.

سنتز ماده موثره این دارو با موفقیت در فاز نهایی قرار گرفته و همچنین فرمولاسیون تعداد محدودی قرص های ۲۰۰ میلی گرمی این دارو در روز یکشنبه ۱۷ فروردین پس از طی مراحل قانونی برای انجام آزمون های بالینی در کنار قرص های تهیه شده از کشور چین و همچنین بخش خصوصی کشور در اختیار کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت تا مطابق مقررات و پروتکل های مورد تایید وزارت بهداشت تحت مطالعات کارآزمایی بالینی قرار گیرد.

نتایج این مطالعات در کنار مطالعات کارآزمایی بالینی دیگری که در دیگر مراکز درمانی کشور در حال انجام است. در نهایت با طرح در کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت، وضعیت تایید یا عدم تایید این دارو برای استفاده در درمان کووید ۱۹ را مشخص خواهد کرد.

در صورتی که نتایج کارآزمایی های بالینی که در مراکز درمانی متعددی در کشور در حال انجام است، منجر به تایید اثر گذاری فاویپیراویر در درمان بیماری کووید ١٩ شود، تکنولوژی ساخت و فرمولاسیون این دارو در داخل کشور در هر دو بخش دانشگاهی و خصوصی آماده بهره برداری و استفاده مراکز درمانی است. اخبار تکمیلی از سوی مراکز علمی و قانونی کشور به اطلاع عموم خواهد رسید.

مشرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها