رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489975

روزنامه‌ها ویروس کرونا را منتقل نمیکنند

ساعت24-ترس مردم از لمس هر سطحی در دوران کنونی قابل درک است اما تاکنون در جهان هیچ ‌موردی از ابتلا به COVID19 به‌خاطر لمس رسانه‌های کاغذی منتشر نشده است.

روزنامه همشهری در ترجمه نوشتاری به قلم ارل جِی ویلکینسن، مدیر اجرایی و مدیرعامل انجمن بین‌المللی رسانه‌های خبری آورد: «طبق اعلام پزشکان و دانشمندان جهان، هرگز مدارک و شواهدی مستند دال بر این که ویروس کرونای جدید از طریق روزنامه، مجله، نامه یا بسته‌های چاپی منتقل شود، وجود نداشته است. با وجود این، رسانه‌های چاپی ازجمله روزنامه‌ها به‌ خاطر احتمالات داده‌ شده از سوی برخی که مبنای علمی ندارد، ضرر هنگفتی را متحمل شده‌اند. در روزهای اخیر، انجمن بین‌المللی رسانه‌های خبری (INMA) چند استعلام درباره این امکان انجام داده است و ما در این زمینه به راهنمایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) استناد می‌کنیم. مشخص است که شیوع جهانی ویروس کرونا، به‌ طور طبیعی یک وحشت در مورد تمام چیزهایی که لمس می‌کنیم به‌ وجود آورده است. بنابراین اجازه بدهید، آن چه را انجمن بین‌المللی رسانه‌های خبری در این مورد می‌داند با شما نیز در میان بگذاریم.

این مطلب، خلاصه تحقیقات و مطالعات ۴منبع زیر است:

- سازمان جهانی بهداشت (WHO)

- مجله عفونت بیمارستانی

- مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIH)

- مرکز جان اینس

در این مجال با استفاده از منابع فوق و همچنین منابع ثانویه، به این نتیجه می‌رسیم که روزنامه‌ها، سطحی ایمن داشته و نقشی در توسعه بحران ویروس کرونا ندارند.

آن چه تحقیقات علمی بیان می‌کند

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خصوص احتمال آلوده بودن یک بسته از محلی که بیماری COVID19 در آن گزارش شده، اعلام کرده است: احتمال آن که یک فرد آلوده، ویروس را از طریق کالای تجاری انتقال دهد، کم است. بنابراین خطر آلوده‌شدن به ویروسی که منجر به بیماری COVID19 می‌شود از یک بسته که از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل شده و در شرایط و دماهای گوناگون قرار گرفته نیز کمتر خواهد بود. مرکز بهداشتی هارتفورد با صراحت بیشتری اعلام کرده است که نگران بسته‌های تحویلی در منزل نباشید! ویروس کرونا دوام زیادی روی کاغذ ندارد.

مرکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) هم در این خصوص می‌گوید: این احتمال وجود دارد که فرد با لمس کردن سطحی که ویروس روی آن است، به COVID19 مبتلا شود اما تصور نمی‌شود که این شیوه اصلی انتشار ویروس باشد.

بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری آمریکا در این زمان کافی به‌ نظر می‌رسد و در اصل، واقعیت اینجاست که هیچ انتقالی از طریق محصولات چاپی شکل نگرفته و گزارش نشده است.

نتایج مطالعه‌ای که از سوی مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، مراکز کنترل بیماری‌ (CDC)، دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس و دانشمندان دانشگاه پرینستون در مجله پزشکی «نیوانگلند» منتشر شد، پایداری متفاوت ویروس کرونا در سطوح مختلف را نشان داد. بین هواپخش‌ها (ذرات ریز)، پلاستیک، فولاد ضد زنگ، مس و مقوا، مس به‌ دلیل آرایش اتمی و مقوا به‌ خاطر متخلخل بودنش کمترین میزان انتقال ویروس کرونا را داشتند. در این میان، محققان با تأکید بر این که ویروس هنگام پخش شدن توسط ذرات معلق در هوا منتقل می‌شود، این قطرات را تکثیر کرده و مدت باقی ماندن در سطح را اندازه‌گیری کردند. ویروس کرونا در سطوح صاف و غیر متخلخل، طولانی‌ترین عمر را دارد. محققان دریافتند این ویروس پس از ۳روز، روی پلاستیک و فولاد ضد‌ زنگ همچنان باقی مانده است. دانشمندان می‌گویند، قدرت ویروس هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به‌ سرعت کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که ویروس نیمی از قدرتش را هر ۶۶دقیقه از دست می‌دهد، پس از ۳ساعت که برای نخستین بار روی یک سطح قرار می‌گیرد، همچنان یک هشتم عفونی است. محققان دریافتند که ۶ساعت بعد، دوام حیات ویروس کرونای جدید تنها ۲درصد نسبت به حالت اولیه‌اش است.

ویروس پس از ۲۴ساعت دیگر روی یک کارت مقوایی وجود نداشت و خبر خوب این که مانند پلاستیک و فولاد ضدزنگ، ویروس روی سطح مقوا نیز در مواجهه با هوا، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. برای روزنامه که بسیار متخلخل‌تر از مقواست، به‌ احتمال فراوان، عمر بقای ویروس حتی کوتاه‌تر نیز خواهد بود.

در مقاله‌ای به قلم «جوئل آکنباخ» که در روز سیزدهم‌ ماه مارس در روزنامه واشنگتن‌پست به چاپ رسید، مطالعه‌ای جدید روی انسان منتشر شد: در فضای خارج و روی یک سطح بی‌جان، ویروس به‌تدریج توانایی عملکرد به‌عنوان یک عامل عفونی را از دست می‌دهد... فرد آلوده‌ای که عطسه می‌کند، ممکن است هزاران ویروس را پخش کند که برخی ممکن است برای چندین روز زنده بمانند. با وجود این احتمال مبتلا شدن افرادی که با بقایای ویروس‌های آن عطسه تماس پیدا می‌کنند به مرور زمان کاهش می‌یابد، زیرا بیشتر عفونی‌شدن‌، نتیجه حجم زیاد ویروس است.

گری ویتاکر، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کرنل به روزنامه «پست» نیز گفت: معمولا ارتشی از ویروس‌ها وارد می‌شوند تا دفاع طبیعی بدن را بشکنند و این بدان معنی است که انتقال از طریق سطح احتمال کمی دارد.

جورج لومونسوف، ویروس‌شناس مرکز «جان اینس» که از زیست‌شناسی مولکولی برای درک تکثیر و خواص ویروس‌ها در انگلستان بهره‌ می‌برد، در مصاحبه‌ای در تاریخ دهم مارس ۲۰۲۰ در رادیو بی‌بی‌سی اسکاتلند، ایده انتقال ویروس کرونا از طریق روزنامه را به‌ طور کلی رد کرد. او در این خصوص گفت: روزنامه‌ها به‌ دلیل نحوه چاپ و روندی که طی کرده‌اند، استریل هستند. به همین دلیل است که مردم به‌ طور سنتی حتی روی آن غذا می‌خورند. مرکب و چاپ روزنامه را استریل می‌کند و بنابراین باید بگوییم که شانس انتقال ویروس از طریق روزنامه‌های کاغذی بسیار اندک است.

واکنش نشریات

ناشران اخبار با روش‌های مختلف نسبت به نگرانی‌های ابرازشده یا نشده در خصوص روزنامه‌های کاغذی واکنش نشان داده‌اند:

ارسال به خانه: در سطح پایه، آنها ضدعفونی‌کننده دست و دستمال مرطوب را در اختیار پیک‌های خود قرار می‌دهند و روزنامه‌ها نیز در خارج از ساختمان‌ها و خانه‌ها گذاشته می‌شود.

توزیع‌کنندگان تک‌نسخه: در خصوص استفاده از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده توسط توزیع‌کنندگان و فروشندگان خیابانی روزنامه به آنها توصیه‌های لازم را باید انجام داد. باید هنگام خرید روزنامه و مجله به مردم این اطمینان خاطر درباره ایمن‌بودن داده شود.

نکاتی درباره فرایند چاپ

وال‌استریت ژورنال چندی پیش ضمیمه‌ای را به روزنامه خود اضافه کرد که در آن فرایند چاپ توضیح داده شده بود. آنها به روند تولید خودکار و خطر پایین انتشار ویروس کرونا از این طریق پرداخته بودند.

نسخه دیجیتال را فراموش نکنید: روزنامه‌ها با وجود تمامی تدابیری که خطر انتقال ویروس را به‌ شدت کاهش می‌دهد، همواره به مردم - خصوصا آنها که همچنان نگرانی‌هایی دارند - توصیه می‌کنند که نسخه دیجیتال روزنامه را از دست ندهند.

بسته‌بندی در کیسه‌های پلاستیکی: با این که طی چند سال گذشته تلاش بر حذف بسته‌بندی‌های پلاستیکی بوده است اما به‌ نظر می‌رسد که اکنون یکی از بهترین راه‌ها، استفاده از چنین بسته‌بندی‌هایی برای نشریات است. با این حال باید تأکید کرد که هیچ ویروسی روی این بسته‌بندی‌های پلاستیکی وجود ندارد.

به‌ طور کلی، علاوه بر تحقیقات علمی در مورد سطوح متخلخل و استریل خاص روزنامه‌ها، ناشران اقدامات دیگری را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که تا زمان رسیدن محصول به‌دست مشتری، روزنامه‌های چاپی بدون دست‌های محافظت‌نشده لمس نشود.

آن چه مشخص نشده، این است که آیا بهتر است اخبار عدم‌ انتقال ویروس از طریق نشریات چاپی به مشتریان گفته شود یا خیر؟ در چند مورد برخی روزنامه‌ها، پس از مشاهده حجم لغو‌شده اشتراک‌ها، اقدام به چنین کاری کردند. نکته اینجاست که خوانندگان تا زمانی که ناشر، چنین موضوعی را پیش نکشیده بود، هرگز به موضوع انتقال ویروس از طریق روزنامه فکر نکرده بودند. در مقابل، برخی نیز در پاسخ به پرسش مردم در این خصوص مجبور به ارائه توضیحاتی شدند.

جمع‌بندی

تمام شواهد علمی نشان می‌دهد که سطوح متخلخل کاغذ که شامل روزنامه هم می‌شود در مقابل ویروس کرونای جدید ایمن هستند.

۱. تاکنون هیچ موردی از انتقال COVID19 از طریق روزنامه گزارش نشده است.

۲. تحقیقات علمی اولیه در مورد انتقال ویروس کرونا به سطوح بی‌جان نشان می‌دهد که این ویروس روی سطوح متخلخل کمترین قدرت را برای کمترین زمان دارد.

۳. روزنامه‌ها به‌ دلیل وجود مرکب و روند چاپی که طی می‌کنند حتی استریل‌تر هم هستند.

۴. روزنامه‌ها با اقدامات احتیاطی بهداشتی و ایمنی در چاپخانه، مراکز توزیع، دکه‌های روزنامه‌فروشی و سیستم تحویل منازل، از مشتریان خود در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها