رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490093

نقش بهورزان در غربالگریِ کرونا / ۲۵ درصد تهرانیها فاقد پرونده الکترونیک سلامت

ساعت 24-رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری شبکه‌ بهداشت در کشور، از نحوه فعالیت بهورزان، مراقبین سلامت و... در روزهای کرونایی سخن گفت.

دکتر جعفر صادق تبریزی در گفت‌وگو یی، با بیان اینکه تاریخچه آغاز به کار شبکه‌ بهداشتی کشور از سال ۶۳_۶۴ شروع می‌شود، گفت: البته حدودا پنج سال پس از این مدت، زمان برد تا به شکل جدی شبکه‌ بهداشت و درمان در کشور گسترش یابد.

بهورزان و مراقبت‌های اولیه سلامت در روستاها

وی در تشریح جزئیات بیشتر شبکه بهداشتی کشور، افزود: شبکه بهداشت و در مان در نقاط روستایی با نام خانه بهداشت و با تلاش بهورزان خدمات بهداشتی و مراقبت‌های اولیه به مردم تحت پوشش با جمعیت تقریبی حدودا هزار نفر ارائه می‌شود. از طرفی به طور متوسط هر ۵ خانه بهداشت تحت پوشش یک مرکز خدمات جامع روستایی هستند که در آن پزشکان، پرستاران و در برخی مناطق خدمات آزمایشگاه و دندانپزشکی به مردم به صورت رایگان ارائه خدمت می‌کنند.

چگونگی ارایه خدمات سلامتی در شهرها

وی با بیان اینکه در شهرها اولین واحدهای ارائه کننده خدمت پایگاه‌های سلامت هستند، تصریح کرد: در این پایگاه‌ها مراقبین سلامت در حال فعالیت هستند و خدماتی مشابه آنچه که بهورزان در روستا انجام می‌دهند را به مردم ارائه می‌دهند با این تفاوت که جمعیت تحت پوشش مراقبین سلامت حدودا ۲۵۰۰ نفر است. این جمعیت به شکل فعال در حال دریافت خدمات هستند؛ این یعنی اگر کسی برای دریافت خدمتی مراجعه نکند، طی تماس تلفنی پیگیری می‌شود. هر سه تا چهار پایگاه سلامت زیر مجموعه یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری هستند.

تبریزی ادامه داد: در مراکز جامع سلامت شهری به ازای هر ۱۲ هزار نفر یک پزشک فعالیت می‌کند. همچنین مراقبت‌های مرتبط با دهان و دندان، سلامت روان، تغذیه، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و خدمات مامایی و آموزش شیردهی در این مراکز ارائه می‌شود.

۱۷۸۰۰ خانه بهداشت در روستاها و فعالیت ۳۱۵۰۰ بهورز

وی افزود: در کل کشور ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت در روستاها فعال هستند که ۳۱ هزار ۵۰۰ نفر بهورز در این خانه‌های بهداشت فعال هستند. همچنین ۴۷۰۰ مرکز خدمات سلامت جامع روستایی نیز به طور فعال در حال فعالیت هستند. در شهرها نیز حدود ۵ هزار و ۷۰۰ پایگاه سلامت فعال هستند که در این پایگاه‌ها ۲۴هزار نفر مراقب سلامت مشغول به فعالیت هستند.

تبریزی در خصوص میزان تحصیلات افراد شاغل در شبکه بهداشتی کشور، خاطرنشان کرد: عمده بهورزان با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم و گذراندن دوره ویژه بهورزی، با فعالیت خود آشنا شده و فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر مراقبین سلامت تحصیلات کارشناسی و یا کارشناسی ارشد دارند. از میان این افراد نیز حدود ۱۲ هزار نفر ماما، ۵ درصد پرستار و مابقی در حوزه بهداشت عمومی و بهداشت خانواده فعال هستند.

چگونگی استفاده از ظرفیت بهورزان و مراقبان سلامت در مقابله با کرونا

تبریزی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «ماما و پرستار برای مراقبت‌های سلامت به منظور دستیابی به پوشش همگانی سلامت» است، گفت: اکنون در دوران شیوع بیماری کرونا قرار داریم و بیشترین بار خدمات برای ارائه خدمت به مردم، پس از پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها، بر عهده بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان شهری و روستایی است. این عزیزان مسئول غربالگری از راه دور تمام جمعیت تحت پوشش خود هستند و هر روز طی تماس با این جمعیت اقدام به آموزش از راه دور آنها می‌کنند. همچنین با چند سوال ساده در مورد علائم بیماری کووید ۱۹ آنها را شناسایی کرده و موارد را در پرونده الکترونیک سلامت افراد منظور می‌کنند. در صورتی که فردی با علائم بیماری در تماس با سایر افراد نیز شناسایی شوند، به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب ارجاع داده می‌شوند.

۱۱۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور

وی در ادامه افزود: حدود هزار و ۱۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت در کل کشور از ابتدای شروع اپیدمی بیماری کووید ۱۹ بیماران ارجاعی را پذیرش کرده و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند. در صورتی که فرد با مشکلات بیشتری رو به رو باشد او را به بیمارستان‌های تعیین شده ارجاع می‌دهند.

غربالگری ۷۰ میلیون ایرانی از راه دور

تبریزی با بیان این که تاکنون حدود ۷۰ میلیون ایرانی توسط بهورزان و مراقبین سلامت غربالگری از راه دور شدند، گفت: از این تعداد حدود ۲۵ هزار نفر به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده شده‌اند که از این تعداد حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

پوشش شبکه بهداشتی در تهران کامل نیست

وی در خصوص نحوه فعالیت شبکه بهداشتی کشور برای مقابله با کروناویروس در استان تهران، گفت: در تهران به دلیل ویژگی‌های متمایزی که وجود دارد، دسترسی به جمعیت سخت‌تر است. از طرفی پوشش شبکه بهداشتی در تهران کامل نیست و حدود۲۰ تا ۲۵ درصد افراد در استان تهران پرونده الکترونیک سلامت تشکیل نداده‌اند. دولت تمام خدمات را به شکل رایگان در اختیار مردم قرار داده است و توصیه می‌کنیم در صورتی که شخصی فاقد پرونده الکترونیک سلامت به مراکز ما مراجعه می‌کند، همزمان اقدام به تشکیل پرونده نیز داشته باشد. برای جبران این کمبودها از نیروی مقاومت بسیح و تلفن رایگان ۴۰۳۰ استفاده شد و مردم را غربالگری کردند. به طور کلی غربالگری در سطح ۳ دانشگاه علوم پزشکی استان تهران به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها