رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490136

وزیر جهاد کشاورزی نادرست بودن آمار تولید برنج را پذیرفت

ساعت 24-وزیر جهاد کشاورزی نادرست بودن آمار تولید برخی محصولات استراتژیک را پذیرفت و آن را ناشی از شیوه سنتی جمع‌آوری داده‌ها دانست.

کاظم خاوازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر دقیق نبودن آمار تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیکی مانند برنج که چالش‌های زیادی را برای تنظیم بازار و واردات این محصول ایجاد کرده است، گفت: یکی از محورهایی که بنده به شدت روی آن تاکید دارم این است که صادقانه با افراد مختلف از جمله اصحاب رسانه، کشاورزان، مردم و … صحبت کنیم و از اینکه آمار و ارقام اشتباه پرهیز کنیم.

وی با اشاره به نادرست بودن خودکفایی کشور در تولید برنج در کشور خطاب به خبرنگار مهر افزود: بنده نیز فکر می‌کنم صحبت شما درباره برنج درست است و در یک مقطعی رقم بسیار بالایی در زمینه آمار تولید برنج مطرح شد.

خاوازی ادامه داد: البته این آمار مربوط به کشت بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان بود و اگر میزان تولید در خوزستان که حدوداً ٩٠٠ هزار تن بود را به میزان تولید در سایر نقاط اضافه کنیم میزان تولید به حدود ۳ میلیون تن می‌رسید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد دقیق نیست؟،گفت: متأسفانه نحوه جمع آوری آمار و اعداد در بخش کشاورزی بسیار سنتی است، یعنی این آمار از مراکز جهاد در شهرستان‌ها و روستاها وارد سازمان‌های جهاد کشاورزی استانی می‌شود از آنجا برای تصمیم گیری به حوزه ستادی وزارتخانه ارسال می‌شود.

خاوازی ادامه داد: این مراکز تعدادی زارعین تحت پوشش دارند و با استفاده از پرسش نامه و یا حضور در مزارع، سطح زیرکشت و میزان تولید را حدس می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برخلاف واردات و صادرات که باسکول وجود دارد، در تولید داخل باسکولی وجود ندارد بنابراین کاری که انجام می‌شود فقط تخمین زدن است به استثنای محصولاتی که خرید تضمینی می‌شود و روی باسکول می‌رود.

خاوازی افزود: برنامه ما این است که بتوانیم با استفاده از سیستم‌های جدید مثل سنجش از راه دور و اپلیکشن ها و نرم افزارهایی که طراحی کرده‌ایم سطح زیرکشت را به صورت آنلاین و دقیق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد کنیم که این چالش بزرگی است و بسیاری از کشورهای دنیا نیز از آن محرومند ولی ما امیدواریم با کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها این سیستم یکپارچه را راه اندازی کنیم که قول آن را در مجلس نیز دادم و بخشی از این سیستم یکپارچه همین آمار دقیق تولید است.

اواخر اسفندماه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنرانی خود عنوان کرد: امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند. این سخنان در حالی است که به گفته کارشناسان و مسئولان بخش خصوصی تولید برنج در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و خودکفایی در این حوزه با توجه به شرایط کشور امری تقریباً غیرممکن است که خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «رئیس جمهور در دام آمارسازی / چه کسانی به روحانی آمار غلط می‌دهند؟» به نقد این موضوع پرداخت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها